Kuljetus ja Logistiikka

 

Ranskalaisyritys Alstom on tehnyt Saksan kanssa sopimuksen 14 vetykäyttöisen junan rakentamisesta ja käytöstä saksan rautateillä vuoteen 2021 mennessä. Coradia iLint -nimeä kantava juna kulkee yhdellä vetytankillisella jopa 1000 kilometriä saavuttaen parhaimmillaan 140 km/h nopeuden.

Sopimuksen taustalla on Saksan halu siirtyä dieselkäyttöisistä vetureista puhtaan energian vaihtoehtoihin.

Sopimus tehtiin samoihin aikoihin, kun Saksan Bonnissa käytiin keskustelua ilmastonmuutoksesta 200 osanottajamaan toimesta. Keskustelujen tavoitteena oli kehittää osallistujien ilmastonmuutosta koskevia suunnitelmia sekä saada aikaan maailmanlaajuinen ilmastosopimus.

– ”Tämä päivä edustaa todellista läpimurtoa raiteilla kulkevalle kuljetusliikenteelle ja on iso askel kohti puhdasta liikkuvuusjärjestelmää”, kertoo Alstomin Euroopan toimintojen varapresidentti Gian Luca Erbacci. ”Ensimmäistä kertaa maailmassa alueellinen, vetykäyttöinen matkustajajuna korvaa dieselkäyttöisen junan, saavuttaen kuitenkin saman suorituskyvyn ilman päästöjä aina 1000km matkoihin asti”.

Vetykäyttöiset ajoneuvot, kuten Toyotan vetyautot, päästävät ilmaan ainoastaan vesihöyryä käytön aikana tehden niistä erittäin luontoystävällisen vaihtoehdon ilmastoa saastuttavalle dieselille. Myös muiden autovalmistajien, kuten Hondan, tuotekehitys vetyautojen saralla osoittaa, että ihmiset haluavat sijoittaa vetypolttokennoihin, sillä se on käytöltään edullisempaa ja ennen kaikkea ympäristöystävällistä perinteisiin polttomoottoreihin verrattuna.

 

Kuljetus & Logistiikka
Artturinkatu 2, Box 29, 20200 Turku
lehti@kuljetuslehti.fi