VR Group: Tekoäly on osa tulevaisuuden liikennettä – osallistuimme Design Thinking Hackathoniin
VR Group oli mukana Nordic Morningin tiistaina 30.10. järjestämässä Design Thinking Hackathonissa. Tavoitteena on saada uusia ideoita ja keinoja tekoälyn hyödyntämiseen asiakasinformaatiossa, liikenteen hallinnassa ja junahenkilökunnan työssä sekä sitä kautta parantaa asiakaskokemusta.
Helsingissä 30.10. järjestetyn Nordic Morning Hackathonin teemana on asiakaskokemus ja tekoäly. VR Group on mukana haastetehtävällä, jossa osallistujat voivat ideoida tekoälyn hyödyntämistä junaliikenteessä kolmella alueella: matkustaja- ja tavaraliikenteen hallinnassa, asiakasinformaatiossa ja junahenkilökunnan työssä.
”Meillä on paljon meneillään ja uutta tulossa niin asiakkaille kuin omalle henkilökunnallemme. Tekoälyn hyödyntäminen on yksi keskeisimmistä alueista toimintamme kehittämisessä. Tavoitteenamme on saada työnteosta entistä fiksumpaa, mielekkäämpää ja sujuvampaa sekä parantaa asiakaskokemusta”, kertoo VR Groupin CDO Antti Kleemola.
Hackathonissa keskitytään etsimään keinoja paremman tilannetietoisuuden toteuttamiseksi junaliikenteessä. Erityisesti tilannekuva korostuu häiriötilanteiden hallinnassa, johon liittyy muun muassa asiakasinformaation kehittäminen.
”Junaliikenne on kuin suuri palapeli, jossa on monta toimijaa ja erilaisia yksityiskohtia. Jotta kaikki toimii sujuvasti ja mutkattomasti, meillä on oltava jatkuvasti usealla eri taholla reaaliaikainen tieto siitä, mitä ja missä tapahtuu. Etsimme aina uusia tapoja ja keinoja paremman tilannekuvan ja tietoisuuden rakentamiseen. Paremman kokonaishallinnan avulla pystymme myös palvelemaan asiakkaitamme paremmin ja siten panokset tukevat myös paremman asiakaskokemuksen toteutumista”, Kleemola jatkaa.
VR:llä on jo nyt käytössään sisäinen tilannekuvajärjestelmä, jonka avulla seurataan junaliikennettä. Järjestelmää käytetään Hackathonissa alustana uuden ideoinnille.
Tekoäly liikkumisessa kiinnostaa
Päivän mittaisen hackathoniin osallistuu yhteensä 16 joukkuetta ja eri haasteita on 4 kappaletta. VR:n lisäksi mukana ovat Finnair ja Alko.
VR:ltä paikalla on myös asiantuntijoita ja junahenkilökuntaa, jotka tukevat tiimien työskentelyä päivän aikana kertomalla omasta työstään. VR:n haasteen osanottajamäärä on täynnä.
”Olemme iloisia, että haasteemme keräsi paljon kiinnostusta. Liikenteen kehittäminen tekoälyn keinoin sisältää paljon mahdollisuuksia monille eri toimijoille. Paras asiakaskokemus muodostuu niin fyysisen kuin digitaalisen kokemuksen saumattomasta yhteistyöstä, johon tällä Hackathonillakin haemme nyt uusia ideoita”, Kleemola lopettaa.