Kuljetus ja Logistiikka

 

Ensimmäinen malli uudella sähkökäyttöisellä voimansiirrolla

Upouudella BMW iX3:lla on paljon yhteistä aiemmin esitellyn konseptimallin kanssa. Kyseessä on täysin sähköinen X3-mallin maastoauto, jossa on tehokas voimansiirto ja pitkä toimintamatka ilman suurta akkua.

BMW iX3 on ensimmäinen malli, jossa on BMW:n viidennen sukupolven sähkökäyttöinen voimansiirto. Ilman harvinaisia mineraaleja rakennettu moottori on linjassa BMW i3:n kestävän kehityksen ajattelumallin kanssa. Moottori sijaitsee aivan taka-akselilla ja on paljon tehokkaampi kuin muut sähkömoottorit. Moottorin teho on 286 hv ja vääntömomentti 400 Nm. Kiihtyvyys nollasta sataan kilometriin tunnissa on 6,8 sekuntia. BMW i3:n tavoin myös BMW iX3 -malli toimii tehokkaalla yhden polkimen ajotekniikalla. Auton huippunopeus on 180 km/h.

BMW iX3:n toimintamatka voi olla jopa 459 km (WTLP) akulla, jonka bruttokapasiteetti on 80 kWh. Koboltin määrä akussa on kaksi kolmasosaa pienempi edellisen sukupolven akkuun verrattuna. BMW ostaa akuissa käytetyn koboltin ja litiumin itse merkittävänä osana arvoketjua.

Latauskapasiteetti 150 kW DC/11 kW AC takaa, että nopealla 150 kW:n latauksella 80 %:n ”state of charge” voidaan saavuttaa vain 34 minuutissa. Siten vain 10 minuutin latauspysähdys mahdollistaa noin 100 uutta ajokilometriä. 11 kW:n latauksella akku latautuu nollasta sataan prosenttiin 7,5 tunnissa. Autossa on vakiona erillinen lämpöpumppu, jonka tarjoama ilmastointi vaikuttaa sekä sisätiloihin että akkuun. Latausluukku sijaitsee oikeanpuolimmaisen takapyörän yläpuolella. Akku painaa 529 kg, joten BMW iX3:n kokonaispaino on 2 185 kg.

Tunnistettavaa muotoilua erottuvilla yksityiskohdilla

BMW iX3:n mittasuhteet ovat samat kuin BMW X3:lla. Uusi BMW iX3 erottuu kuitenkin muotoiluelementeillä, jotka optimoivat mallin ilmanvastukseen liittyvät ominaisuudet ja antavat mallille oman ilmeensä. Selvästi erottuva suljettu säleikkö, aiempaa puhtaammat linjat puskureissa, takana oleva diffuusori sekä eturenkaiden takana oleva kotelo ovat yksityiskohtia, jotka löytyvät vain BMW iX3:sta.

Sisustus on suurelta osin tunnistettavissa muista X3-perheen malleista. iX3:ssa ohjauspyörän BMW:n logo, vaihteenvalitsin, start-stop-painike ja infotainment-järjestelmän keskinäyttö sisältävät BMWi:n siniset yksityiskohdat.

Tavaratilan tilavuus on 510 litraa, eli vain 40 litraa vähemmän kuin bensiini- ja dieselmalleissa. Tavaratilasta löytyy myös omia säilytyslokeroita esimerkiksi latauskaapeleiden säilyttämiseen.

Kuvat: © BMW

Kaksi varustemallia

Malli:Autoverollinen alkaen- hinta:Toimintamatka, WLTP:Kulutus:
BMW iX3 Charged72 547,01 euroa459 km18,6 kWh/100 km
BMW iX3 Charged Plus79 320,08 euroa453 km18,9 kWh/100 km

BMW iX3 Charged sisältää seuraavat vakiovarusteet:

19-tuumaiset alumiinivanteet, sähkösäätöiset keinonahkaiset istuimet (”Sensatec” väreissä Black taiMocca), keinonahkainen kojelauta (”Sensatec”), panoraamalasikatto, kattotelineet, adaptiivinen alusta, BMW Live Cockpit Professional ja navigointijärjestelmä, Driving Assistant Professional, Parking Assistant, metalliväri, urheilullinen nahkainen ohjauspyörä, takaluukun automatiikka, lämmitetyt etuistuimet, langaton matkapuhelimen lataus, valmius Apple Car Play- ja Andriod Auto -sovelluksiin, Ambient-sisävalaistus ja LED-ajovalot.

BMW iX3 Charged Plus -varusteet vakiovarusteiden lisäksi:

20-tuumaiset alumiinivanteet, sähkösäätöiset nahkaistuimet ristiseläntuella (”Vernasca” väreissä Black, Mocca, Cognag tai Canberra Beige), Comfort Access (avaimeton avaus), Acoustic glazing (etusivuikkunoiden akustiikkalasit), Iconic Electric Sound, adaptiiviset LED-ajovalot, Parking AssistantPlus, Head-Up-näyttö, Harman Kardon Surround -kaiutinjärjestelmä ja Gesture Control (eleohjaus).

BMW iX3 Charged- ja BMW iX3 Charged Plus -kokonaisuuksiin voi valita tiettyjä lisävarusteita vakiovarusteiden lisäksi (esimerkiksi vetokoukun, tummennetut takasivuikkunat, ”Shadowlinen”, tumman sisäkattoverhoilun ja paljon muuta).

Metalliväri on vakiovaruste molemmissa malleissa. Valittavissa olevia värejä on kuusi: Mineral White, Cashmere Silver, Piemont Red, Phytonic Blue, Sophisto Grey ja Carbon Black. Osaan väreistä kuuluvat ulkokuoren siniset yksityiskohdat voidaan haluttaessa toimittaa harmaina.

Valmiina langattomiin päivityksiin

Kuten monet muutkin uudet BMW-mallit, myös BMW iX3 voidaan päivittää langattomasti (”over-the-air”). Näin ollen käyttäjällä on mahdollisuus ostaa uusia laitteita ja palveluita myös auton toimittamisen jälkeen. Auton voi päivittää kahdella tavalla: joko suoraan auton integroidun SIM-kortin kautta tai älypuhelimen ja BMW Connected -sovelluksen kautta. Päivitys ladataan ensin WiFi-verkon kautta esimerkiksi kotona ennen kuin se synkronoidaan auton kanssa. Omistajalle ilmoitetaanhänen autolleen saatavilla olevista uusista ohjelmistoista infotainment-järjestelmän kautta tai älypuhelimen BMW Connected -sovelluksessa.

Tuotannon aloitus ja lanseeraus

BMW iX3:n sarjatuotanto alkaa myöhemmin tänä kesänä. Lanseeraus tehdään ensin Kiinassa ja sen jälkeen valituissa Euroopan maissa Suomi mukaan lukien. Suomeen ensimmäiset autot toimitetaan vuoden 2021 alussa.

 

Kuljetus & Logistiikka
Artturinkatu 2, Box 29, 20200 Turku
lehti@kuljetuslehti.fi