Yli neljännes kokee auton korjauttamisen työlääksi – Autoklinikan sähköinen vahinkotarkastus vastaa haasteeseen
Yli neljännes autoilijoista on joskus lykännyt pelti- tai lasivaurion korjauttamista, koska korjausprosessin aloittaminen on tuntunut työläältä. Autoklinikka vastaa haasteeseen lanseeraamalla uuden sähköisen vahinkotarkastuksen, joka säästää asiakkaan aikaa ja tekee korjausten alulle saattamisesta mahdollisimman helppoa.
Pienenkin kolhun syntyminen autoon on harmillinen paikka, sillä asian hoitoon kuluu arvokasta aikaa eivätkä kaikki tiedä, miten ja mistä korjausprosessi tulisi aloittaa. Autoklinikan teettämän kyselytutkimuksen mukaan 14 prosenttia suomalaisista autoilijoista ei tiedä miten toimia, jos auto saa kolhun liikenteessä.
Yli neljännes vastanneista (26 prosenttia) kertoo lisäksi lykänneensä joskus pelti- tai lasivaurion korjauttamista, koska auton korjausprosessin aloittaminen on tuntunut työläältä. Ikäluokittain tarkasteltuna yleisintä korjauttamisen lykkäys on 35–45-vuotiaiden keskuudessa. Perhe-elämän ja ruuhkavuosien vaikutus aikatauluihin näkyy siis myös autokorjaamojen asiakkaiden keskuudessa.
Asiakkaidensa arjen helpottamiseksi Autoklinikka lanseeraa nyt verkkosivuillaan sähköisen vahinkotarkastuksen. Uudessa palvelussa asiakkaat voivat kätevästi ilmoittaa auton vaurioituneet osat ja lähettää kuvat vauriosta puhelimellaan tai tietokoneellaan.
– Korjausta lykänneiden autoilijoiden määrä on merkittävä. Uusi verkkopalvelumme auttaa autoilijoita säästämään arvokasta aikaa madaltamalla korjauksen starttaamisen kynnystä ja vähentämällä tarvetta ajaa korjaamolle asti, Pentti Oksanen Autoklinikalta toteaa.
– Useimpien suomalaisten puhelimessa on jo erittäin hyvä kamera, joten vauriokuvien lähettäminen on helppoa vaikkapa heti vahinkopaikalta tai myöhemmin kotisohvalta. Kuvien perusteella ammattilaisemme arvioivat työn laajuuden ja kustannukset, minkä jälkeen olemme yhteydessä asiakkaaseen varsinaisen korjausajan sopimiseksi, Oksanen jatkaa.
Juuri nyt asiakkaiden eniten suosima vahinkotarkastustapa on ajaa suoraan korjaamolle tarkastukseen (47 prosenttia). 20 prosenttia ottaa mieluiten yhteyttä puhelimitse, 19 prosenttia varaa ajan vahinkotarkastukseen verkossa ennen korjaamolle saapumista ja 14 prosenttia suosisi vauriokuvien lähettämistä verkossa.
– Uusi työkalumme on kehitetty mahdollisimman yksinkertaiseksi ja helppokäyttöiseksi. Palvelu on otettu vastikään käyttöön, mutta olemme jo saaneet paljon positiivista palautetta asiakkailtamme. Tutkimustuloksista näkyy, ettei sähköisen vahinkotarkastuksen mahdollisuudesta vielä tiedetä laajasti, ja uskommekin verkossa tapahtuvien tarkastusten määrän kasvavan tulevaisuudessa tuntuvasti.
Kyselytutkimuksen toteutti autoiluun ja liikkumiseen erikoistunut markkinatutkimustoimisto Value Clinic Oy. Kyselytutkimukseen vastasi yhteensä 846 mannersuomalaista, jotka käyttävät autoa vähintään satunnaisesti. Otos kerättiin helmikuun 2020 aikana koko Suomen alueella sähköisenä kyselynä.