Kuljetus ja Logistiikka

Kuljetus ja Logistiikka

 

Kokeellinen Polestar 2 -versio esillä Goodwood Festival of Speed-tapahtumassa

Polestar paljastaa kokeellisen Polestar 2 -version Goodwood Festival of Speed -tapahtumassa. Malli on kokenut huomattavia uudistuksia, jotka ovat saaneet innoituksensa pääjohtaja Thomas Ingenlathin halusta rikkoa sähköautojen muotoilua ja suorituskykyä koskevia raja-aitoja.

“Haastoin muotoilu- ja insinööritiimimme leikkimään Polestar 2:n kanssa ja kehittämään jotain, joka tekisi suuren vaikutuksen Goodwoodissa. Olen muutaman kuukauden ajan nautiskellut Göteborgin päämajan ympäristössä toisesta kokeellisesta Polestar 2 -versiosta, joka tottelee lempinimeä Peto. Se innosti tiimiämme luomaan tämän version Goodwoodia varten. Haluamme pullistella lihaksiamme ja tutkia eri mahdollisuuksia”, Thomas Ingenlath toteaa.

Pitkän toimintamatkan kaksimoottorinen Polestar 2 kehittää tehoa 350 kW (476 hv). Autolle on annettu entistä vahvempi asento. Sen raideleveys on kasvanut kymmenellä millimetrillä kummallakin puolella, ja ajokorkeus on 30 mm matalampi. Leveämmät pyöräkotelot olivat tarpeen Polestar 1:stä tuttuja 9×21-tuumaisia vanteita ja 6-mäntäisiä Akebonon etujarruja varten. Myös 275/30R21 Pirelli PZero Rosso -renkaat tuotiin autoon Polestar 1 -mallista.

Jousia on jäykistetty 80 % edessä ja 40 % takana alkuperäisiin ratkaisuihin verrattuna, ja säädettävät Öhlinsin DFV-vaimentimet on päivitetty Öhlinsin kolmitievaimentimiksi, jotka ovat noin 30 % alkuperäisiä jäykempiä. Lisää vääntöjäykkyyttä tarjoaa Volvo S60 Polestar Engineered -mallista tuttu hiilikuituinen etujousituksen tukitanko, jonka parina toimii mittatilaustyönä valmistettu takatukitanko.

“Tämä on lopputulos, kun annamme suunnittelijoillemme vapaudet ylittää rajoja. Polestar 2 -mallilla on jo loistavat ajettavuus- ja suorituskykyominaisuudet, mutta kun Thomas pyysi minua keksimään jotain erityistä Goodwoodia varten, ryhdyin todella innoissani työhön”, Polestarin pääalustainsinööri Joakim Rydholm sanoo.

Mekaanisten päivitysten lisäksi autossa on uusitut etu- ja takapuskurit. Malli on viimeistelty Snow Matte -sävyllä ja Magnesium Matte -vauhtiraidalla, korin värisellä etusäleiköllä sekä kiiltävän mustilla peileillä. Puskureissa ja sivuhelmoissa on korin värinen muotoilukorostus. Kaksisävyisissä vanteissa on kiiltävän musta ja mattamusta pinta.

Polestarin muotoilujohtaja Maximilian Missoni kertoo: “On aina jännittävää mennä vielä yksi askel pidemmälle. Tämä on yksi Polestarin kaltaisen uuden tulokkaan eduista – meidän ei tarvitse sopia valmiiseen muottiin, joten voimme tehdä tällaisia hauskoja projekteja.”

Mäkiajot ajetaan tapahtuman aikana, ja kokeellisen Polestar 2 -version voi löytää varikolta Polestarin osaston vierestä. Autoa ajaa Polestarin pääalustainsinööri Joakim Rydholm, joka esiintyi Goodwood Festival of Speed -tapahtumassa ensimmäisen kerran vuonna 2018 ensimmäisen ajettavan Polestar 1 -prototyypin kanssa.

Joakim Rydholm sanoo: “Polestar 2 on upean dynaaminen auto, ja olemme käyttäneet tuhansia tunteja sen ajo-ominaisuuksien hienosäätöön. Goodwoodia varten kehitetyt uudet alusta-asetukset ovat nostaneet auton seuraavalle tasolle. En malta odottaa mäen päälle kiipeämistä!”

FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail
 

Kuljetus & Logistiikka
Artturinkatu 2, Box 29, 20200 Turku
lehti@kuljetuslehti.fi