Kuljetus ja Logistiikka

Kuljetus ja Logistiikka

 

RVS Technology tuotteet ovat saavuttaneet merkittävää suosiota

RVS Technology tuotteet ovat saavuttaneet merkittävää suosiota. Netistä löytyvien arvioiden mukaan käyttäjät ovat olleet vähintäänkin tyytyväisiä saavuttamiinsa tuloksiin. Kysytään yrityksen perustajalta ja toimitusjohtajalta Raimo Grönroosilta, mistä oikein on kysymys.

Kysymys: Mistä RVS on saanut alkunsa ja kauanko tuotteita on ollut saatavilla?

RG: Teknologia sai alkunsa jo 70-luvulla, kun syväporausten yhteydessä havaittiin 5–7 km:n syvyydessä, että terä kesti hyvässä kunnossa 5–7 kertaa pitempään. Tuon havainnon perusteella asiaa alettiin tutkia, ja ensimmäiset kaupalliset tuotteet lanseerattiin 20 vuotta sitten vuonna 2001.

Kysymys: Missä tätä tuotetta valmistetaan ja onko saatavilla myös muissa maissa?

RG: Vähäistä alihankintaa lukuun ottamatta tuotteet valmistetaan Suomessa. Vientiä on kaikille mantereille ja ponnistelemme saadaksemme yhä enemmän maita vähentämään päästöjä, lisäämään tekniikoiden elinkaaria ja tietenkin pienentämään polttoaineen ja energian kulutusta.

Kysymys: Onko tämä yksi öljynlisäaine muiden joukossa?

RG: Tällainen voi tulla monille mieleen ja vastaammekin aiheeseen lähes päivittäin. RVS ei ole öljyn lisäaine, sillä tuotteitamme käytettäessä voiteluaine toimii välittäjänä, joka toimittaa tärkeät partikkelit metallisille kitkapareille. Öljyyn RVS ei pyri vaikuttamaan mitenkään, ja tuotteemme toimivat kaikkien markkinoilla olevien öljyjen ja voiteluaineiden kanssa oikein hyvin.

Kysymys: Täytyykö pinta aina uusia öljynvaihdon yhteydessä?

RG: Ei tarvitse, pinta säilyy noin 100 000 km riippumatta öljynvaihdoista. Moottoripyörissä pinta kestää lähinnä suuremman käyntinopeuden vuoksi jonkin verran vähemmän, noin 65 000 km.

Kysymys: Voitko kertoa tarkemmin muodostuvasta pinnasta, esimerkiksi kuinka paksu siitä voi tulla ja onko mahdollista, että se tukkii joitain kanavia?

RG: Pinta on silmin havaittavissa, se on lasimainen ja sen läpi pystyy esimerkiksi laakeripinnoilla havaitsemaan vanhat kulumat, mutta sormin kokeiltaessa pinta on aivan tasainen. Muodostuvan pinnan paksuus vaihtelee tarpeen mukaan, sillä RVS-aine aistii lämpötila- ja paine-erojen määrää., Niiden perusteella muodostuu lähes täydellisesti toisiinsa sopiva kitkapari. Joissain moottoreissa voivat öljykanavat olla erittäin ahtaita, mutta koska siellä ei ole metallista kitkaa, ei pintaa niihin muodostu ollenkaan. Näin varsinainen RVS ei voi tukkia mitään eikä pinnasta voi muodostua liian paksua. Tärkeää on kuitenkin noudattaa asennusohjetta.

Kysymys: Millaisia hyötyjä sitten saa käyttämällä RVS-tuotteita autoissa?

RG: Hyödyt ovat kaikissa kohteissa samantyyppisiä: kitka pienenee ja siitä seuraa pienempi polttoaineenkulutus, vähäisemmät päästöt, parantuneet puristukset ja jopa kulumien korjaantuminen. Koko ajoneuvon käyttöikä pitenee käsiteltyjen laitteiden ja osien käyttöiän pidentyessä. Näitä voi tietenkin mitata sopivilla tavoilla, kuten puristus- ja ohivuotomittauksilla, päästöarvoilla, keskikulutuksella, tehodynamometrilla jne.

Kysymys: Voiko tällä siis korjata rikkoutuneita mekanismeja?

RG: Mikäli jotain on jo ehtinyt rikkoutua, ei RVS oikein varaosasta käy. Sellaisessa tapauksessa on tekniikkaa korjattava tai uusittava perinteiseen tapaan. Kulumaa ja sen aiheuttamia ongelmia voidaan kyllä kunnostaa, usein varsin tehokkaastikin. Hyvä esimerkki tästä on ohjaustehostimille suunniteltu RVS P2. Kun rattia kääntäessä tarvitaan lihasvoimaa, on ero helposti havaittavissa ja tehostajasta lähtevä äänikin vaimenee tyypillisesti erittäin merkittävästi.

Kysymys: RVS näyttäisi olevan käytössä myös moottoriurheilussa, millaista palautetta olette saaneet siltä suunnalta?

RG: Olemme mukana moottoriurheilussa varsin laajalti. Palautteet ovat erittäin hyviä: penkeissä mitattuna tehon kasvu on yleensä ollut 3–4 prosentin luokkaa ja mekanismit ovat kestäneet luotettavasti. Esimerkkinä voi mainita, että entinen F1-insinööri Ossi Oikarinen ei omien sanojensa mukaan lopettaisi RVS:n käyttöä, vaikka yhteistyömme jostain syystä päättyisi.

Kysymys: Kestävyyden parantuessa, tehon lisääntyessä ja päästöjen vähentyessä ovat hyödyt todella laaja-alaiset. Mitkä kohderyhmät teitä kiinnostavat eniten?

RG: Olemme kohtuullisen hyvin tunnettuja alaan perehtyneiden ja moottoriajoneuvoihin suuntautuneiden keskuudessa. Suomessa meitä kiinnostaa aivan tavallinen autoa käyttävä ryhmä sekä erityisesti teollisuus, johon olemmekin saaneet jalansijaa viime aikoina oikein mukavasti lisää.

Kysymys: Käytetäänkö keraamipinnoitetta ammattiliikenteessä? Millaisia säästöjä siellä voisi olla luvassa?

RG: Ammattiliikenteessä toki käytetään, mutta kieltämättä sillä saralla on vielä kynnettävää. Aivan parhaat meille kerrotut tulokset ovat olleet jopa 17 %:n säästö polttoaineessa. Yleisesti jäädään noin puoleen tuosta. RVS:n asennus ei vaadi auton poistoa liikenteestä, joten tuotteiden käyttö on yhtiön logistiikan kannalta helppoa, tehokasta ja tuottavaa, kun vältytään seisokeilta ja säästäminen alkaa heti. Raskaan kaluston korjaaminen on arvokasta, ja on suuri etu, kun tekniikka kestää pitempään.

Kysymys: Mihin muihin kohteisiin RVS sopii autojen lisäksi?

RG: Teollisuudessa on suuri määrä vaihteistoja, jotka on käsitelty. Tavallisen kuluttajan kannalta kohteet ovat moninaiset, ihan Premium Universal Oil -sprayllä käsiteltävistä ovensaranoista ja lukoista ruohonleikkuriin, moottoripyöriin, aseisiin (RVS Gun Treatment). Isommassa päässä ovat vaikkapa tuulivoimaloiden vaihteistot. Mielikuvitus on rajana.

Kysymys: Jotkut pitävät tuotteita arvokkaina, kuinka itse arvioit hintoja?

RG: Maksaessa kaikki saattaa tuntua kalliilta, etenkin jos ei vielä ole kokemusta hyödyistä, joita saavuttaa. Säästöinä RVS maksaa aina hintansa käyttäjälle ja säästöäkin vielä syntyy. Kun vaikkapa autoissa jakaa sijoittamansa summan 100 000 km:lle, ei juuri edullisempaa tapaa saada hyötyä ole olemassa. Tavallisen bensiinimoottorin saa kahdesti käsiteltyä alle 80 €:lla.

Kysymys: Kuulostaa hyvältä, mistä RVS-tuotteita voi ostaa?

RG: Sivultamme löytää luettelon jälleenmyyjistä ja toki verkkokauppakin löytyy sivulta www.rvs.fi

Yleisesti voi todeta kaikkien merkittävien autotarvikeliikkeiden edustavan tuotteitamme.

Kiitos haastattelusta ja menestystä myös jatkossa tärkeään työhönne hyvän tuoteperheen parissa!

FacebooklinkedinmailFacebooklinkedinmail
 

Kuljetus & Logistiikka
Artturinkatu 2, Box 29, 20200 Turku
lehti@kuljetuslehti.fi