Kuljetus ja Logistiikka

Kuljetus ja Logistiikka

 

Uusi Iveco Daily: älykäs ajoneuvo vie kevyet kuljetukset uudelle tasolle

IVECO aukoo uusia uria uudella Daily Air-Pro ‑perheellä, jossa on ainutlaatuinen älykäs ilmajousitus älykkäillä elektronisilla ohjaimilla – alan ensimmäisenä. Se parantaa ajomukavuutta, suojaa ajoneuvon kuljettajaa ja kuormaa ja mukautuu kulloisenkin tehtävän vaatimuksiin.

Uusi Daily vie liitettävyyden ja yhteistyön uudelle tasolle IVECO Driver Palin myötä, jonka perustana on Alexa. Kuljettaja voi tämän uuden puheohjaukseen perustuvan kumppanin avulla olla vuorovaikutuksessa ajoneuvon ja kuljettajayhteisön kanssa äänikomentojen avulla, mikä tekee ajokokemuksesta turvallisen, stressittömän ja mukavan.

Alan uusin moottoriteknologia ja pakokaasujen jälkikäsittelyjärjestelmä takaavat sen, että ajoneuvo vastaa täysin Euro 6-D Final- ja Euro VI-E ‑vaatimuksia todellisissa olosuhteissa ja koko auton elinkaaren ajan (vaatimustenmukaisuuskerroin = 1) jopa määräyksiä paremmin. Optimoitu 2,3-litrainen moottori säästää polttoainetta jopa 6 % ja parantaa Dailyn monipuolisuutta jopa 15 % paremmalla vääntömomentilla vaativissa käyttökohteissa.

IVECO esitteli Uuden Dailyn jälleenmyyjäverkostolleen ja kansainväliselle lehdistölle suorassa digitaalisessa tapahtumassa, joka striimattiin IVECO Live Channel ‑alustalla. Dailyn kevyiden hyötyajoneuvojen perheen tuoreimmat kehitysaskeleet aukovat uusia uria. Esittelyssä on uusia mukautuvia ja älykkäitä ratkaisuja, jotka vievät kuljettajan ja omistajan välisen vuorovaikutuksen ja yhteistyön aivan uudelle tasolle ja tekevät ajoneuvosta liiketoiminnan kehittämisen kannalta arvokkaan kumppanin.

IVECO Brand President Thomas Hilse sanoo: ”Uusi Daily vie meidät uudelle tasolle ja liikkumaan älykkäästi. Siinä on innovaatioita, joita vastaavia markkinoilla ei ole. Se tarjoaa kuljettajalle luokkansa parasta mukavuutta ja turvallisuutta, poikkeuksellista joustavuutta ja tehtäväkeskeisyyttä sekä huomattavan kokonaiskustannusten vähennyksen ja jatkuvasti laajenevan IVECO ON ‑palveluvalikoiman. Meille IVECOlla kehittyminen on päättymätön prosessi – kun saavutamme yhden tavoitteen, alamme heti työstää seuraavaa. Me emme koskaan pysähdy.”

IVECO Light Business Line Director Davide Diana toteaa: ”Jokainen Daily-sukupolvi on asettanut uusia standardeja, ja tämä on tehnyt Dailysta menestyvän ”brändin IVECO-brändin sisällä”. Nykyään Daily johtaa Euroopan alustaohjaamosektoria, ja Dailyn 7-tonnin versio on kärjessä suuren hyötykuorman alasegmentissä. Se on uskollinen kutsumukselleen vastuullisena brändinä ja toimii vertailukohtana kevyiden hyötyajoneuvojen vaihtoehtoisista polttoaineista puhuttaessa. Uusi Daily tulee kevyiden hyötyajoneuvojen markkinoille vuoden kuluessa, ja sen odotetaan nousevan korkeammalle kuin koskaan. Rekisteröinnit ovat jatkuvasti kasvaneet viimeisten kolmen vuosineljänneksen aikana, ja IVECO on noudattanut samaa trendiä.”

Hyötyajoneuvoteollisuuden keskeiset trendit ovat saaneet Uuden Dailyn ottamaan viimeisimmän harppauksen kehityksessään. Sen perustana ovat monipuolisuuden, vakauden, kestävyyden ja suorituskyvyn ydinarvot, jotka ovat tehneet siitä segmenttinsä suosikkiajoneuvon jo 40 vuoden ajan. Siinä on innovatiivisia ja asiakaslähtöisiä ratkaisuja, jotka tekevät siitä erittäin mukautuvan, interaktiivisen, yhteistyökykyisen ja liitettävän ajoneuvon – sukupolvensa innovatiivisimman kevyen hyötyajoneuvon ja asiakkaan älykkään kumppanin.

Uusi Daily ennakoi asiakkaiden vaatimuksia nopeasti muuttuvalla hyötyajoneuvoalalla covid-19-pandemian voimistaessa ja kiihdyttäessä nykyisiä trendejä. Viimeisen toimitusvaiheen sektori on kokenut voimakkaan nousun, kun kuluttajien luottamus sähköiseen kaupankäyntiin ja toimituspalveluihin on kasvanut dramaattisesti liikkumisrajoitusten aikana. Näiden ostotottumusten muutosten odotetaan olevan jossain määrin pysyviä rajoitusten lieventyessäkin – mikä lisää kevyiden hyötyajoneuvojen kysyntää. Liitettävyydestä on tullut välttämättömyys kaikilla arjen osa-alueilla – henkilökohtaisilla ja ammatillisilla – ja ajoneuvojen on vastattava tähän tarpeeseen. Vastuullisuus ja puhdas ilma koetaan yhä tärkeämmiksi asioiksi, mikä on johtanut yhä tiukempiin ajoneuvojen päästöstandardeihin. Julkisilla kannustimilla tuetaan uuden infrastruktuurin kehittämistä. Se elvyttää rakennusalaa, mikä puolestaan hyödyttää merkittävästi Dailyn alustaohjaamoa sekä IVECO:n Eurocargon keskiraskasta kalustoa.

Älykäs AIR-PRO-jousitus: ainutlaatuisen sujuvaa ja mukavaa ajoa

Uusi Daily esittelee vallankumouksellisen AIR-PRO-ilmajousituksen, joka mukautuu jatkuvasti käyttötarpeisiin ja tarjoaa ainutlaatuisen sujuvaa ja turvallista ajoa kuljettajalle ja kuormalle. Ainutlaatuinen AIR-PRO Continuous Damping Control (CDC) ‑yksikkö reagoi lähes välittömästi tiessä oleviin vaurioihin. Se laskee 10 millisekunnin välein kunkin iskunvaimentimen ihanteellisen paineen, jotta järjestelmä reagoi mahdollisimman dynaamisesti ajo-olosuhteisiin. 25 % pienempi tärinä tekee ajokokemuksesta äärimmäisen mukavan.

Älykäs AIR-PRO-järjestelmä mukautuu myös kuljettajan toiveisiin ja antaa hänen hallita jousitusta. Kuljettaja voi valita mukavuuden Soft-asetuksella, optimoida käsittelyä ja kallistuksen hallintaa täydellä kuormalla valitsemalla Load-asetuksen tai antaa järjestelmän itse hallita jousitusta mukautuvien parametrien mukaan Auto-asetuksella. AIR-PRO-jousitus mukautuu ajoneuvon kuormaan, mikä vähentää kallistuskulmaa mutkissa 30 %, parantaa kuljettajan turvallisuutta ja suojaa kuormaa.

AIR-PRO-jousitus tekee lastauksesta ja purkamisesta helppoa ja tehokasta säätämällä ajoneuvon alustan korkeutta alle 10 sekunnissa. Muistitoiminnon avulla käyttäjä voi syöttää muistiin kohdistuksen usein käyttämiinsä lastauspaikkoihin, minkä ansiosta ajoneuvo on aina valmiina lastausta ja purkua varten.

Älykästä AIR-PRO-järjestelmää on helppo hallita kojelaudan erillisellä kiertovalitsimella ja uudella, intuitiivisella TFT-grafiikalla.

Alexaan perustuva IVECO Driver Pal: kuljettajan äänikumppani

Uudessa Dailyssa on IVECO Driver Pal, uraauurtava kuljettajan ääni- ja digitaalikumppani. Se on täysin integroitu Alexa-teknologiaan, joten kuljettaja voi tuoda digitaalisen elämänsä autoon, olla puheen avulla vuorovaikutuksessa ajoneuvonsa ja ajoyhteisön kanssa ja käyttää IVECO:n liitettävyyspalveluita.

Alexan perusominaisuuksien lisäksi IVECO Driver Pal tarjoaa Amazon Web Servicesin kanssa kehitetyn ainutlaatuisen MYIVECO-ominaisuuden, jonka avulla kuljettaja voi tarkistaa ajoneuvon kunnon, määrittää ja hallita navigointijärjestelmää, pyytää tarvittaessa apua ja pyytää ajotyyliä koskevia vinkkejä polttoainetaloudelliseen ja turvalliseen ajoon.

IVECO Driver Pal vie Dailyn liitettävyyden uudelle tasolle. Sen avulla on helppo käyttää IVECO ON ‑liitettävyyspalveluita, jotka on kehitetty tukemaan asiakkaiden liiketoimintaa ennakoivasti ja tehokkaasti.

Toinen erikoisominaisuus on MYCOMMUNITY, jonka avulla kuljettaja voi kommunikoida kuljettajayhteisön kanssa. Kuljettajat voivat neuvoa toisiaan ja pyytää tietoa liikenneruuhkista ja muista häiriöistä ja välttää näin turhia pysähdyksiä ja viivästyksiä. Automaattinen käännöstoiminto auttaa ylittämään kielimuurin.

Uusi manuaalivaihteisto: mukava ajokokemus luokkansa nopeimmalla ja tarkimmalla vaihteenvaihdolla

Uudessa Dailyssa on uusi 6-portainen manuaalivaihteisto, joka tarjoaa erinomaisen ajokokemuksen luokkansa nopeimmalla ja tarkimmalla vaihteenvaihdolla. Tämä tekee siitä kaupungeissa ajavien kuljettajien suosikin, koska pitkät ratin takana vietetyt päivät ovat sen ansiosta mukavampia.

Uusi vaihteisto auttaa myös alentamaan kokonaiskustannuksia (TCO). 2,3-litrainen moottori on yhdistetty samaan kytkimeen kuin 3,0-litrainen moottori, mikä parantaa vakautta vaikeimmissa tehtävissä ja lisää kestävyyttä jopa 18 prosenttia. Uusi vaihteisto ei vaadi öljynvaihtoa, sillä väliä on pidennetty 350 000 kilometriin, mikä osaltaan vähentää huolto- ja korjauskustannuksia jopa 4 %.

Uudet memory foam ‑istuimet mukautuvat erittäin mukavasti kuljettajan kehoon

Uudessa Dailyssa on täysin uudet istuimet,joiden istuimen ja ja selkänojan keskityynyt ja niskatuki ovat memory foamia – alan ensimmäisenä kevyissä hyötyajoneuvoissa. Memory foam muovautuu kehon mukaan ja jakaa painon tasaisesti vähentäen painehuippuja jopa 30 %. Tämä tekee istuimista huippumukavat ja suojaa selkäkivuilta. Sivuosat ovat 15 mm paksumpaa memory foamia, mikä parantaa sivusuuntaisen liikkeen hallintaa, turvallisuutta ja ajokokemusta. Pidempien ihmisten on mukavampi istua 20 mm pidemmällä ja 15 mm paksummalla etutyynyllä, joka tarjoaa paremman tuen pitkille jaloille. Istuimen puoleinen kotelo ja säätövivut on suunniteltu uudelleen, jotta ajoneuvoon nouseminen ja siitä poistuminen olisi helpompaa. Tämä on ihanteellinen ratkaisu ovelta ovelle ‑kuljetuksiin ja pakettien toimitustehtäviin, jotka vaativat jatkuvaa autosta nousua.

Ainutlaatuinen moottorivalikoima: suorituskykyä ja kestävyyttä kaikissa tehtävissä

Uusi Daily on edelleen uskollinen maineelleen monipuolisena ajoneuvona laajan moottorivalikoimansa ansiosta. Se on ainoa ajoneuvo, johon on tarjolla kaksi moottoria, jotka on optimoitu tuottamaan parasta suorituskykyä jokaisessa tehtävässä. 2,3-litrainen F1A, jonka teho on 116–156 hv (saatavana kevyiden ja raskaiden tehtävien tyyppihyväksynnällä) ja 3,0-litrainen F1C, jonka teho on 160–207 hv. 2,3-litraisen F1A-moottorin polttoainetaloudellisuus on erinomainen: se säästää polttoainetta jopa 6 % WLTP-syklissä edelliseen malliin verrattuna. Vääntö on parantunut jopa 15 % uuden manuaalivaihteiston ansiosta, mikä parantaa Uuden Dailyn suorituskykyä vaativissa käyttötilanteissa ja sen korirakenteiden monipuolisuutta voiman ulosottovaatimusten suhteen. Uusi Daily on edelleen uskollinen kutsumukselleen vastuullisena ajoneuvona 3,0-litran CNG-moottorillaan, joka tarjoaa tehokasta ja reagoivaa suorituskykyä 136 hevosvoimallaan ja 350 Nm:n vääntömomentillaan.

Uusi Daily noudattaa Euro 6-D Final- ja Euro VI-E ‑standardeja ja saavuttaa vaatimustenmukaisuuskertoimen 1 (CF=1) jopa määräyksiä paremmin. Se tarkoittaa, että ajoneuvo alittaa päästörajat aidoissa olosuhteissa ja koko elinkaarensa ajan. Se käyttää kaksinkertaista pakokaasujen jälkikäsittelyn SCR-järjestelmää, joka on täysin uudistettu hoitamaan samat tehtävät kuin aiemmissa malleissa. Sillä ei ole vaikutusta ajoneuvon koriominaisuuksiin, vaan se säilyttää Dailyn legendaarisen monipuolisuuden.

FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail
 

Kuljetus & Logistiikka
Artturinkatu 2, Box 29, 20200 Turku
lehti@kuljetuslehti.fi