Hovioikeus purki autokaupan, vaikka autoliike oli valmis maksamaan osan korjauksesta
Tuoreen hovioikeuden tuomion mukaan autokauppa on purettava, jos autoliike vaatii ostajaa osallistumaan auton korjauskustannuksiin.
Kun yksityishenkilö ostaa auton autoliikkeestä, sovelletaan kuluttajansuojalakia. Kuluttajansuojalain mukaan myyjä vastaa virheistä, jotka ilmenevät autossa vuoden sisällä kaupanteosta. Myyjän tulee oikaista tällainen virhe niin, ettei ostajalle aiheudu siitä kustannuksia. Mikäli ostajaa vaaditaan osallistumaan auton korjauskuluihin, on ostajalla oikeus vaatia hinnanalennusta tai autokaupan purkua.
Autoliike vaati ostajaa osallistumaan kustannuksiin
Kaupan kohteena olleessa autossa oli ilmennyt moottorivika neljä kuukautta ostopäivän jälkeen lokakuussa 2019. Ostaja reklamoi virheestä autoliikkeelle, joka vaati ostajaa osallistumaan auton korjauskustannuksiin 30 prosentin osuuden verran. Autoliike perusteli ostajalle aiheutuvaa kulua sillä, että auto olisi korjauksen myötä tullut parempaan kuntoon kuin kaupantekohetkellä. Helmikuussa 2020 auton moottorissa ilmeni vikaa toistamiseen, jolloin autoliike kieltäytyi kaikista korjausvaatimuksista.
Auton piilevä vika johti hovioikeuden tuomioon kaupan purkamiseksi
Lakimies, Petteri Lehtonen, toteaa hovioikeuden tuomiosta, että ”Hovioikeus, kuten lukuisat käräjäoikeudet aiemmin, vahvisti LakiLehtosen näkemyksen, että autokauppa ei voi vaatia oikaisusta rahaa”. Hovioikeus on 17.11.2022 antamassaan tuomiossa todennut molempien moottorivikojen aiheutuneen piilevien virheiden seurauksena, jotka ovat olleet autossa jo kaupantekohetkellä. Tämän vuoksi vastuu virheiden korjaamisesta kuuluu autoliikkeelle. Autoliike ei kuitenkaan suostunut korjaamaan virheitä täysin kuluitta, joten ostaja oli oikeutettu vaatimaan kaupan purkua. Hovioikeus tuomitsi autokaupan purettavaksi.