Kuljetus ja Logistiikka

Kuljetus ja Logistiikka

 

Jäänmurtokausi 2022-2023 alkaa: ensimmäinen murtaja Otso lähtee Perämerelle sunnuntaina 11.12.

Väylävirasto on päättänyt lähettää ensimmäisen murtajan Perämerelle, Tornion, Kemin ja Oulun alueelle sunnuntaina 11.12.2022 n. klo 9.30. Jäänmurtoon lähtee murtajista Otso, joka saapuu Perämerelle tiistaina 13.12.

Ensimmäinen murtaja Otso lähtee Perämerelle sunnuntaina 11.12.

Jäänmurtajan toiminta-alue tulee avustuskauden alussa olemaan Perämeren pohjoisosassa. Ensimmäiset merialueiden avustusrajoitukset tulivat voimaan Torniossa ja Kemissä 1.12.2022.

”Talvi etenee, olemme asettaneet ensimmäiset avustusrajoitukset myös Oulun satamaan johtaville väylille.  Niiden tullessa voimaan (12.12.) lähetämme nyt myös ensimmäisen murtajan Perämerelle, Suomen ja Ruotsin jäänmurtoyhteistyönkin edellyttämällä tavalla”, kertoo Väyläviraston merenkulkuyksikön päällikkö ja vesiliikennejohtaja Jarkko Toivola.

Alkavana talvena avustusrajoituksia satamiin asetetaan jäätilanteen mukaan samoilla periaatteilla kuin edellisinäkin talvina. Väyläviraston käytössä on merellä Arctian kuusi perinteistä ja kaksi monitoimijäänmurtajaa sekä Alfons Håkansin Zeus of Finland. Vallitsevassa poikkeustilanteessa Saimaalla avustustoimintaa toteutetaan järven sisäisen raakapuuliikenteen edellyttämässä määrin.

Tietoa avustus- ja jäätilanteesta (baltice.org)

Talvimerenkulku-sivustolta löytyvät mm. talvimerenkulun ohjeistus suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi (vayla.fi)

Väylävirasto vastaa talvimerenkulun viranomais- ja tilaajatehtävistä, valtakunnallisesta koordinoinnista ja päättää satamien avustusrajoituksista. Palvelutuottajat ylläpitävät jäänmurtokalustoa ja vastaavat jäänmurtopalveluista. Kokonaisuudessa tärkeää on myös yhteistyö, naapurimaiden kanssa sovitaan jäänmurtajakapasiteetin yhteiskäytöstä.

Väyläviraston palvelulupauksen mukaan jäänmurtajien apua saa keskimäärin neljän tunnin sisällä. Jäänmurtajat eivät kulje ainoastaan satamiin johtavilla väylillä, vaan avomerelläkin avustetaan lukemattomia aluksia. Talvimerenkulun kustannukset ovat noin 70 miljoonaa euroa vuodessa, sillä kaikki Suomen satamat jäätyvät normaalitalvina.

FacebooklinkedinmailFacebooklinkedinmail
 

Kuljetus & Logistiikka
Artturinkatu 2, Box 29, 20200 Turku
lehti@kuljetuslehti.fi