Kuljetus ja Logistiikka

Kuljetus ja Logistiikka

 

Mepit hyväksyivät EU:n rahtisopimukset Ukrainan ja Moldovan kanssa

Parlamentti antoi vihreää valoa rahtisopimuksille Ukrainan ja Moldovan kanssa. Ne pyrkivät helpottamaan mm. viljan, muiden ruoka-aineiden ja polttoaineiden kuljettamista rajojen yli.

  • Maanteiden rahtiliikennettä halutaan helpottaa EU:n, Ukrainan ja Moldovan välillä
  • Ukrainalaiset ajokortit hyväksytään EU:ssa

Nämä kaksi uutta rahtisopimusta ovat osa EU:n vastausta liikennehäiriöihin, joita Venäjän hyökkäys Ukrainaan on aiheuttanut alueella. Koska Ukrainan ilmatila on suljettu siviililiikenteeltä ja sen meriliikennettä on rajoitettu, Ukrainan on löydettävä vaihtoehtoisia maareittejä mm. viljan ja polttoaineen sekä muiden ruokatarvikkeiden ja tuotteiden viennin turvaamiseksi. Moldova kärsii samanlaisista ongelmista ja tarvitsee vaihtoehtoisia kulkureittejä EU:hun sekä apua ukrainalaisten tuotteiden kuljettamiseen maa-alueensa läpi.

EU:n sopimus Ukrainan kanssa hyväksyttiin äänin 586 puolesta, 1 vastaan ja 7 tyhjää, ja Moldovan kanssa äänin 596 puolesta, 2 vastaan ja 7 tyhjää. Nämä uudet sopimukset korvaavat jo olemassa olevat kahdenväliset liikennesopimukset EU-maiden kanssa. Sopimukset helpottavat väliaikaisesti rahtiliikennettä ja antavat ukrainalaisille, moldovalaisille ja eurooppalaisille rekoille luvan liikkua näiden alueiden välillä ja kautta ilman erillistä lupaa.

Lisäksi EU:n ja Ukrainan sopimus turvaa ukrainalaisille kuskeille mahdollisuuden ajaa EU:ssa ilman kansainvälistä ajokorttia, käyttäen nykyistä ukrainalaista ajokorttiaan sekä pätevyystodistuksiaan.

Parlamentissa asian käsittelystä vastaava mietinnön esittelijä Marian-Jean Marinescu (EPP, Romania) sanoi: ”Perinteiset kuljetusreitit ovat kiinni, joten meidän piti löytää vaihtoehtoisia reittejä viljan ja muiden tuotteiden viemiselle Ukrainaan ja Moldovaan sekä sieltä pois. Näiden sopimuksien ansiosta voimme lisätä vientiä ja tuontia maateitse luomatta kuitenkaan pullonkauloja rajanylitykseen. Tämä ei ainoastaan vähennä kansainvälisen ruokakatastrofin riskiä, vaan auttaa myös tiivistämään kuljetusyhteistyötä EU:n ja näiden valtioiden välillä.”

Seuraavaksi

Molemmat sopimukset ovat väliaikaisesti voimassa 29.6.2022 alkaen. Parlamentin annettua vihreän valonsa myös EU:n neuvoston on hyväksyttävä ne virallisesti.

FacebooklinkedinmailFacebooklinkedinmail
 

Kuljetus & Logistiikka
Artturinkatu 2, Box 29, 20200 Turku
lehti@kuljetuslehti.fi