Kuljetus ja Logistiikka

Kuljetus ja Logistiikka

 

Säännöllinen akun huolto voi säästää rahaa

Kun elinkustannukset ja polttoaineiden hinnat ovat ennätyskorkealla, moni kuljettaja etsii tapoja venyttää penniä. Moni suomalainen haluaa nyt torjua elinkustannusten nousua vähentämällä tarpeettomia automatkoja. Latausratkaisuiden valmistaja CTEK muistuttaa, että säästää voi myös lataamalla auton akkua säännöllisesti.

– Säännöllinen akun lataus voi pidentää akun käyttöiän jopa kolminkertaiseksi. Jos autossasi on stop/start-toiminto, se ei välttämättä pysy toiminnassa, jos akku on heikossa latauksessa. Tämä taas lisää käyttämäsi polttoaineen määrää, Pasi Ahola CTEK:ltä kertoo.

 Ahola muistuttaa myös, että kun pitää akun hyvässä kunnossa, jää epätodennäköisemmin tien poskeen auton kanssa. Akkuvika voi myös vaikuttaa ajoneuvon elektroniikkaan ja johtaa kalliisiin korjauksiin.

Esimerkiksi monipuolinen ja helppokäyttöinen CTEK MXS 5.0 -akkulaturi maksaa noin 90 euroa. Jos perheellä on kaksi autoa, akkulaturi ja kaksi laturin kytkentää helpottavaa Comfort Indicator -silmukkaliitintä (yksi jokaiselle akulle, jotta voit liittää akkulaturisi kumpaan tahansa autoon) maksavat nämä yhteensä noin 110 euroa.

– Yksi EFB-akku maksaa noin 150 euroa, joten jo yksi akun vaihto maksaa enemmän kuin investointi helppokäyttöiseen ja turvalliseen akun latauslaitteeseen, Ahola laskee.

Näin pidät akustasi huolta:

1. Mikä tyhjentää akkuasi?

Pelkästään auton käynnistämiseen kuluu hetkellisesti 150–350 ampeeria akkuvirtaa, joten toistuvien lyhyiden matkojen ajaminen, erityisesti kaupunkialueilla, kuluttaa akkua koska sillä ei ole aikaa tai kykyä latautua. Tämä pätee erityisesti, jos autossasi on stop/start-toiminto. Itse asiassa, jos olet huomannut, että stop/start ei ole toiminut viime aikoina, tämä voi johtua siitä, että akkusi varaus ei ole kunnossa. Autosi nimittäin sammuttaa vähitellen ”ei-tärkeät”-toiminnot keskittääkseen jäljellä olevan akun varauksen kriittisempien toimintojen pyörittämiseen.

Vaikka autosi on pysäköity, akku menettää 0,1 V jännitettä joka kuukausi, ja jos autossasi on myös hälytysjärjestelmä, ajotietokone, etälukitus jne., akun jatkuva kulutus on paljon enemmän.

2. Miksi tyhjentynyt akku on huono uutinen?

Täyteen ladatun akun ja tyhjän akun välillä on erittäin hieno raja, ja pienikin latauksen lasku voi vaarantaa akun kunnon, lyhentää sen käyttöikää ja tehdä sen vaihtamisen tarpeelliseksi. Auton akku on ladattu täyteen kun jännite on 12,72 volttia. Alle 12,4 V:n jännitteellä akkuun alkaa muodostumaan sulfaattikiteitä, jotka heikentävät akkua ja sen kapasiteettia. Alle 10,4 V akku ei käynnistä autoa lainkaan. Akun vikaantuminen voi myös vahingoittaa tai vaarantaa ajoneuvon elektroniikkaa, jonka korjaaminen voi tulla vieläkin kalliimmaksi.

3. Akun lataaminen

Nykyautoissa nyrkkisääntönä voidaan pitää, että autolla ajaminen lataa akkusi vain 80 prosenttiin, joten 100 prosenttiin asti tarvitset aina akkulaturin.

4. Akun käyttöikä pitenee ylläpitolatauksella

Auton akun lataaminen vähintään kerran kuukaudessa pidentää sen käyttöiän jopa kolminkertaiseksi, joten luotettavan akkulaturin hankinta ja säännölliset akun ylläpitolataukset ovat järkevä valinta myös luonnolle ja lompakolle.

FacebooklinkedinmailFacebooklinkedinmail
 

Kuljetus & Logistiikka
Artturinkatu 2, Box 29, 20200 Turku
lehti@kuljetuslehti.fi