Kuljetus ja Logistiikka

Kuljetus ja Logistiikka

 

Skoda uudisti brändinsä – uudesta ilmeestä esimakua VISION 7S konseptin myötä, suuntana vihreämpi tulevaisuus

ŠKODA AUTO esitteli uuden brändi-identiteettinsä osana tulevaisuusohjelmaa NEXT LEVEL – ŠKODA STRATEGY 2030. Keskiössä ovat uusi muotokieli, uusi logo ja kattava yritysidentiteetin päivitys. Lisäksi ŠKODA AUTO vauhdittaa sähköautomallien julkistamista: markkinoille tuodaan kolme uutta täyssähköautomallia vuoteen 2026 mennessä, ja niiden jälkeen on luvassa lisää. Konseptiauto VISION 7S paljastaa jo nyt piirteitä yhdestä tulevasta automallista.

Täyssähköautojen osuus Škodan tuotannosta kasvaa vuoteen 2030 mennessä yli 70 prosenttiin. Tämän päämäärän tueksi ŠKODA investoi seuraavan viiden vuoden aikana 5,6 miljardia euroa lisää sähköllä liikkumiseen ja 700 miljoonaa euroa digitalisointiin.

ŠKODA AUTON pääjohtaja Klaus Zellmer: ”Tämä päivä on erityisen merkittävä ŠKODA AUTON historiassa: julkistamme uuden brändi-identiteettimme, johon sisältyvät uusi logo ja yritysidentiteetin päivitys. Konseptiautomme VISION 7S antaa esimakua tulevasta täysin uudesta ŠKODA-automallista, joka sijoittuu mallistomme huipulle ja on suunnattu vaativimmille asiakkaille. Samaan aikaan vauhditamme sähköautojen julkistusta ja tuomme markkinoille kolme täyssähköautomallia lisää vuoteen 2026 mennessä, ja enemmän on tulossa. Siten vahvistamme asemaamme autoalan muutoksen vuosikymmenellä. Päämäärämme tueksi investoimme seuraavan viiden vuoden aikana 5,6 miljardia euroa lisää sähköllä liikkumiseen ja 700 miljoonaa euroa digitalisointiin, ja turvaamme yrityksemme elinvoimaisuuden ja työpaikat”.

Myynnistä ja markkinoinnista vastaava ŠKODA AUTON hallituksen Martin Jahn: ”Uudella brändi-identiteetillä valmistaudumme sähköiseen tulevaisuuteen, asemoimme ŠKODA-automerkin kilpailijoihimme nähden ja samalla erotumme selvemmin Volkswagen-konsernin automerkkien joukossa. VISION 7S toimii airuena uudesta muotokielestämme, joka tulee näkymään koko automallistossamme tulevien vuosien mittaan. Käytämme sitä terävöittämään asiakkaisiin vetoavuutta; uudella muotoilulla viemme brändimme seuraavalle tasolle ja linjaamme sen asiakkaidemme uusien tarpeiden ja odotusten mukaiseksi, erityisesti käyttökokemuksen, liitettävyyden ja koko asiakasmatkan suhteen”.

Sähköautokampanjan vauhdittaminen: kolme uutta automallia vuoteen 2026 mennessä ja lisää seuraa

ŠKODA vauhdittaa sähköautokampanjaansa vahvasti; markkinoille tuodaan kolme uutta täyssähköautomallia vuoteen 2026 mennessä. Pienten autojen kokoluokan mallin lisäksi suunnitelmissa on kompaktikokoinen katumaasturi ja perheautoluokkaan seitsemänpaikkainen malli. VISION 7S -konseptiauton WLTP-toimintamatka on jopa yli 600 kilometriä, ja sen maksimilatausteho tasavirralla on jopa 200 kilowattia. Tämä konseptiauto antaa viitteitä tulevasta seitsemänpaikkaisesta täyssähkökatumaasturista. ŠKODA AUTON tavoite on nostaa täyssähköautojen osuus Euroopan myynnistään yli 70 prosenttiin vuoteen 2030 mennessä. Täyssähköautoihin siirtymisen aikana ŠKODA vahvistaa automallistoaan myös erittäin tehotaloudellisilla polttomoottorimalleilla; uuden sukupolven Superb ja Kodiaq malleissa sekä uudistuvan Octavian yhteydessä.

ŠKODA VISION 7S: MEB-perustekniikan seitsemänpaikkainen katumaasturi, toimintamatka jopa yli 600 kilometriä

VISION 7S näyttää ensimmäisiä piirteitä täysin uudesta ŠKODA-automallista ja esittelee samalla Škodan uutta muotokieltä. Täyssähköisessä katumaasturissa on reilut tilat seitsemälle ja runsaasti Simply Clever -ratkaisuja. Vaativille asiakkaille suunnattu tuleva katumaasturimalli sijoittuu ŠKODA-malliston huipulle. Konseptiauto pohjautuu Volkswagen-konsernin sähköautojen skaalautuvaan MEB-perustekniikkaan, ja siinä on 89 kilowattitunnin ajoakku. Auton WLTP-toimintamatka on jopa yli 600 kilometriä.

Uusi muotokieli, uusi logo ja kattava yritysidentiteetin päivitys

ŠKODA AUTO on kehittänyt uuden muotokielen autojen sähköistyvään ja digitalisoituvaan aikaan, ja sitä aletaan soveltaa tuotantomalleihin ensi vuodesta alkaen. Uutta muotokieltä hallitsevat selkeät ja pelkistetyt linjat, jotka korostavat Škodan uusien automallien helppokäyttöisyyttä ja arvoa. Uuden muotokielen luonteenomaisia piirteitä ovat uusi keula ja sen Tech Deck -ilme, sekä kestävän kehityksen materiaalit sisätiloissa.

Škodan uudessa logossa ei enää käytetä veistoksellista 3D-grafiikkaa. Muutos on Škodan vastaus markkinointitoimenpiteiden muutokseen painetun materiaalin käytöstä toimintaan verkossa. Myös Škodan yritysidentiteetti uudistuu kattavasti; väreinään ŠKODA AUTO käyttää nyt kahta vihreän sävyä – Emerald ja Electric Green, jotka ilmentävät ekologisuutta, vastuullisuutta ja sähköllä liikkumista.

Uusi muotokieli, uusi logo ja kattava yritysidentiteetin päivitys

Kunnianhimoiset ympäristövastuullisuuden tavoitteet koko arvoketjussa

ŠKODA AUTO on kestävän kehityksen vahva edistäjä koko arvoketjussa. ŠKODA on esimerkiksi sitoutunut käyttämään vihreää sähköä. Mladá Boleslavin tehtaalla sähköautojen ajoakut valmistetaan lähellä autotuotantoa, mikä lyhentää kuljetusmatkoja: akkujen siirtämiseen käytetään sähkötrukkia. Vuodesta 2030 alkaen Škodan tehtailla Tšekissä ja Intiassa autot valmistetaan päästöneutraalisti. Vrchlabín tehdas Tšekissä on tässä suhteessa edelläkävijä, sillä se on ollut CO2‑neutraali jo vuodesta 2020.

ŠKODA on sitoutunut myös tuotteidensa vastuullisuuteen: ENYAQ iV -täyssähkökatumaasturissa käytetään jopa 13 kg akkukoteloista ja puskureista kierrätettyä muovia. Korin metalliosien teräksestä 40 prosenttia on kierrätettyä, ja alumiiniosien materiaalista jopa 60 prosenttia. Sivuikkunoiden materiaalista 20 prosenttia on kierrätyslasia. ENYAQ iV:n istuinverhoiluksi on tarjolla materiaali, jossa on 40 prosenttia uutta villaa ja 60 prosenttia PET-juomapulloista saatua kierrätysmuovia.

ŠKODA AUTO on myös lähtenyt tukemaan vastuullisuustoimikuntaa (Sustainability Advisory Council) kunnianhimoisten ympäristövastuullisuuden tavoitteidensa toteuttamiseksi. Toimikunnan viisi kansainvälisesti kokenutta jäsentä tuovat uutta vauhtia ja ehdotuksia nykyisiin ja tuleviin kestävää kehitystä parantaviin toimenpiteisiin. Toimikunta edistää autonvalmistajan ja sen sidosryhmien välistä monipuolisempaa vuoropuhelua.

FacebooklinkedinmailFacebooklinkedinmail
 

Kuljetus & Logistiikka
Artturinkatu 2, Box 29, 20200 Turku
lehti@kuljetuslehti.fi