Kuljetus ja Logistiikka

Kuljetus ja Logistiikka

 

Vianor: Kevyesti rullaavat renkaat tuovat kuljetusyrityksille merkittäviä säästöjä polttoainekuluissa

Polttoainekulut ovat tyypillisesti kuljetusyritysten toiseksi suurin kustannus palkkojen jälkeen, ja niillä on myös suora yhteys liikenteen päästöihin. Koska renkaiden vierintävastuksella on selkeä vaikutus polttoaineenkulutukseen, voi huomion kiinnittäminen ajoneuvon alle olla helppo tapa säästää sekä ympäristöä että rahaa.

Nokian Hakkapeliitta Truck E2

Ajoneuvon vierintävastus on monen tekijän summa. Siihen vaikuttavat esimerkiksi ilmanvastus, nopeus, kuorma, ajoneuvon sisäinen vastus ja renkaiden vierintävastusvoima. Kun puhutaan renkaista ja niiden vaikutuksesta vierintävastukseen, tärkein tekijä on renkaan ja tien välinen kitka. Muilla tekijöillä, kuten ilmanvastuksella ja luistamisella, ei ole niin suurta vaikutusta.

”Renkaan kulutuspinnasta syntyy yli kolmasosa renkaan kokonaisenergiahäviöstä, eli pintakuvioinnilla on ratkaiseva merkitys energiansäästön ja päästöjen vähentämisen kannalta. Mitä enemmän ajoneuvossa on renkaita, sitä suurempi on renkaiden vaikutus kokonaisvastukseen”, kertoo autohuolto- ja rengasketju Vianorin tekninen tuotepäällikkö Janne Ruhanen.

20-30 % polttoainesäästöjä kevyesti rullaavilla renkailla

Tyypillisessä kuorma-autossa renkaiden vaikutus polttoaineenkulutukseen on 20-30 % luokkaa ajoneuvotyypistä riippuen. Tämä tarkoittaa, että renkaiden vierintävastuksen vähentyessä 10 % polttoaineenkulutus laskee 2-3 %.

”Kun käytät premium-renkaita (vaikkapa Nokian Tyres Hakkapeliitta Truck F2), joiden vierintävastus on alhainen, hintaero edullisempiin renkaisiin kuroutuu lyhyessä ajassa umpeen. Vaikka matalan vierintävastuksen premium-renkaat maksavat enemmän kuin budjettirenkaat, sijoitus maksaa itsensä takaisin, kun polttoainekustannukset pienenevät, kilometritulos paranee ja rengasrungot ovat uudelleen käytettävissä”, Ruhanen sanoo.

Uudelleen pinnoitus on ekologinen ja kustannustehokas vaihtoehto

Tutkimuksen mukaan uuden kuorma-autonrenkaan valmistuksesta aiheutuvat päästöt ovat lähes nelinkertaiset verrattuna pinnoitetun renkaan valmistamiseen. Suurin ero päästöissä syntyy luonnollisesti raaka-aineista, joita tarvitaan pinnoittamiseen huomattavasti vähemmän kuin uuden renkaan tekemiseen, mutta myös valmistuksella ja logistiikalla on keskeinen rooli.

”Premium-pinnoitteissa, kuten uudessa Noktop Hakkapeliitta E2 -talvipinnassa, on sama teknologia niin kumiseoksissa kuin pintakuvioissa uuteen renkaaseen verrattaessa, ja ekologisuuden lisäksi ne ovat kustannustehokkaita. Pinnoitetut renkaat ovatkin varteenotettava vaihtoehto harkitessasi renkaiden ostoa myös siksi, että niiden saatavuus on hyvällä tasolla. Varastotuotteet saa meiltä heti mukaan ja omien renkaiden pinnoitus onnistuu kahden viikon sisällä”, Ruhanen summaa.  

Optimaaliset renkaat joka akselille

On hyvä huomioida, että eri akseleilla käytettävät renkaat säästävät polttoainetta eri tavoin. Leveillä, yksittäisillä ja valtatieajoon tarkoitetuilla renkailla on pienet vierintävastusarvot, ja esimerkiksi rakennusajoneuvojen renkaiden arvot voivat olla jopa kaksinkertaiset. Tämä johtuu jykevyydestä ja erilaisista pito-ominaisuuksista.

”Perävaunun renkailla voidaan säästää eniten, sillä niiden osuus koko ajoneuvosta voi olla 50 %. Suurimman polttoainesäästön saavuttamiseksi on tärkeää varmistaa, että kaikkien paikkojen renkaat on optimoitu. Tässä suosittelisin tarkkaa harkintaa ja vertailua”, sanoo Ruhanen.

”Myös sopiva suhde uusien ja pinnoitettujen renkaiden välillä on mietittävä, jotta saadaan riittävästi runkoja pinnoitettavaksi. Renkaat voivat ajoympäristöstä ja -kalustosta riippuen kulua eri akseleilla eri nopeutta, mikä on hyvä huomioida, jotta renkaista saadaan maksimihyöty ja pinnoituskierrosta optimaalinen”, Ruhanen vinkkaa.

Oikeat rengaspaineet parantavat turvallisuutta ja tuovat puhdasta säästöä

Kevyesti rullaavat renkaat eivät yksinään riitä, sillä polttoainetaloutta heikentävät myös väärät rengaspaineet. Alipaineisena ajettavat renkaat lyhentävät renkaiden elinikää ja lisäävät rengasvaurioiden riskiä.

”Jos rengas pyörii 20 % alipaineisena, on kyseessä jo selkeä renkaan runkorakenteen vaurioitumiseen johtava riski. Tällainen rengas pitää välittömästi tutkia ja poistaa käytöstä, jos on havaittavissa pienintäkään poikkeamaa”, Ruhanen painottaa.

Oikeilla painella ajosta saadaan helposti vuosittain 1000-1500 euron säästöt polttoainekulutuksessa ajoneuvoyhdistelmää kohti. Vielä suurempi säästö voi kuitenkin syntyä renkaiden pidentyneen käyttöiän kautta, mikä ilmenee sekä tasaisemman kulumisen että vähentyneiden rengasrikkojen muodossa.

FacebooklinkedinmailFacebooklinkedinmail
 

Kuljetus & Logistiikka
Artturinkatu 2, Box 29, 20200 Turku
lehti@kuljetuslehti.fi