Ford Performance lähtee Dakar-ralliin Rangerilla ja Ranger Raptorilla
Ford Performance on kilpaillut ja voittanut erilaisissa moottoriurheilukisoissa Le Mansista Monacoon, Daytonasta Bathurstiin ja Finkesta Ensenadaan. Mutta yksi maapallon vaikeimmista kilpailuista sillä on vielä toteuttamatta – ikoninen Dakar-ralli.
Nyt Ford on ilmoittanut, että on tullut aika täyttää tämä aukko yhtiön mittavassa moottoriurheilun ansioluettelossa. Kilpaversiot Ford Rangerista ja Ranger Raptorista raivaavat tietä Ford Performancen osallistuessa nyt globaalisti myös off-road-kisoihin, mukaan lukien kuuluisa ja pelottava Dakar-ralli vuonna 2024 ja sen jälkeen.
Ensimmäinen askel monivuotisessa ohjelmassa on osallistua ensimmäistä kertaa Dakar-ralliin, päästä maaliin ja oppia kokemuksesta. Ford tekee yhteistyötä pitkäaikaisten kumppaneidensa M-Sportin ja Neil Woolridge Motorsportin (NWM) kanssa ajoneuvojen kehittämisessä, huollossa ja tapahtumien aikana.
Saudi-Arabiassa 5.-19. tammikuuta ajettavan vuoden 2024 Dakar-rallin Rally Raid T+ -luokkaan osallistuu tarkoitukseen rakennettu, erittäin suorituskykyinen Ford Ranger.
Ford Performancen, M-Sportin ja NWM:n yhteinen tiimi kehittää ja testaa vuoden 2023 aikana edellisen sukupolven Rangeriin pohjautuvaa Ranger T1+ -autoa, jossa on 3,5 litran EcoBoost-moottori. Ennen ensi vuoden Dakar-rallia Ranger osallistuu testikilpailuihin, joiden on suunniteltu olevan Espanjan Baja España Aragón ja Marokon Rally du Maroc -rallit heinä- ja lokakuussa tänä vuonna.
”Ensimmäinen kertamme Dakarissa on oppimisseikkailu, joka näyttää, kuinka kilpailemme tulevaisuudessa”, sanoo Mark Rushbrook, Global Director, Ford Performance Motorsports. ”Mutta kuten kaikissa kilpailuissa, emme kilpaile ainoastaan voittaaksemme, vaan myös auttaaksemme yhtiötä valmistamaan parempia tuotteita asiakkaillemme.”
Vuoden 2025 Dakar-rallia varten Ford Performance ja M-Sport kehittävät täysin uuden, mittatilaustyönä valmistetun Ranger Raptorin – Euroopan myydyimmän pick-up-mallin suorituskykyisimmän version – joka suunnitellaan ja valmistetaan Dakarin T1+ -luokan sääntöjen mukaan.
”Dakar-ralli on todellakin yksi off-road-kilpailujen huipuista”, sanoo Malcolm Wilson, toimitusjohtaja, M-Sport. ”Olemme saavuttaneet vuosien varrella suurta menestystä Fordin kanssa FIA:n WRC -rallissa, emmekä malta odottaa, että pääsemme mukaan kilpailemaan Rangerin kanssa Dakarissa.”
M-Sport tunnetaan M-Sport Ford Puma Hybrid Rally1 -auton johtavana kehittäjänä, ja talli kilpailee autolla FIA:n rallin MM-sarjassa. M-Sport valmistaa myös moottorit vuodesta 2024 lähtien FIA GT3 -luokassa kilpailevaan Mustang GT3 -malliin. NWM:llä on ollut keskeinen rooli Rally Raid Rangerin alkuvaiheista lähtien tiimin kehittäessä ja rakentaessa autoja Pietermaritzburgissa, KwaZulu-Natalissa. Autot on rakennettu kilpailemaan Etelä-Afrikan Rally Raid -mestaruussarjassa (SARRC) ja eri puolilla maailmaa. Autot täyttävät Dakar T1+ -luokan säännöt täysin.