Kupittaa–Turku-ratahanke: Logomonsillan ei ole tarkoitus toimia asemarakennuksena – väliaikaiset asemapalvelut järjestetään erillisratkaisuin
Kupittaa-Turku-ratahanke julkaisi maanantaina 15. toukokuuta tiedotteen, jossa kerrottiin Turun ratapihan tulevista parannuksista. Tiedotteessa mainittiin myös, että väliaikaiset asemapalvelut pyritään järjestämään mahdollisimman saumattomasti Logomonsillan yhteydessä, kun junaliikenne Helsingistä palaa Turun asemalle vuoden 2024 lopussa. Tästä on syntynyt julkisuudessa virheellinen käsitys siitä, että Logomonsilta toimisi asemarakennuksena, kunnes Turun kaupungin uusi Matkakeskus valmistuu.
“Logomonsillan ei ole tarkoitus toimia asemarakennuksena. Koska kulku uusille laitureille tulee tapahtumaan Logomonsillan kautta, sijoittuvat väliaikaiset asemapalvelut Logomonsillan läheisyyteen”, Väyläviraston projektipäällikkö Erkki Mäkelä tarkentaa.
Väliaikaisten asemapalvelujen suunnittelu on tässä vaiheessa kesken.
“Ratkaisuja väliaikaisten asemapalvelujen järjestämiseksi kartoitetaan Väyläviraston, Turun kaupungin ja VR:n yhteisessä työryhmässä hyvässä yhteistyössä” Turun kaupungin omistajaohjausjohtaja Jarkko Virtanen toteaa.
Väliaikaiset asemapalvelut on suunniteltu toteutettavan kahdessa vaiheessa
Ensimmäisen vaiheen väliaikaiset asemapalvelut valmistuvat viimeistään heinäkuussa 2024, kun Tampereen suunnan junaliikenne siirtyy uusille laitureille. Kupittaa–Turku-ratahanke vastaa tämän järjestelyn toteuttamisesta.
”Tavoitteenamme on järjestää asemapalveluihin mahdollisimman hyvä väliaikaisratkaisu. Suunnitelmissamme on tuoda uusien matkustajalaiturien luo lippuautomaatteja ja selvitämme mahdollisuuksia matkatavarasäilytyksen toteuttamiseen lähistöllä”, VR:n kehityspäällikkö Petri Martola sanoo.
Toisen vaiheen väliaikaiset asemapalvelut eivät ole osa Kupittaa–Turku-ratahanketta, vaan se on erillinen kokonaisuus. Toisen vaiheen väliaikaisten palvelujen toteuttamisesta neuvotellaan Turun kaupungin, VR:n ja Väyläviraston kanssa. Ensimmäisen vaiheen väliaikaiset asemapalvelut voivat olla tasoltaan vaatimattomammat kuin toisen vaiheen väliaikaiset, pitempikestoiset asemapalvelut. Toisen vaiheen väliaikaiset asemapalvelut palvelevat matkustajia, kunnes Turun kaupungin uusi Matkakeskus-hanke valmistuu. Sen tavoitteellinen valmistumisaika on vuonna 2029.
Kupittaa–Turku-ratahankkeen toteuttaminen nyt palvelee tulevaisuuden ratkaisuja
Kupittaa–Turku-ratahankkeen toteutuminen palvelee paitsi Turun kaupungin maankäytöllisten hankkeiden edistämistä kuin myös koko Rantaradan raideliikenteen kehittämistä sekä suunnitteilla olevia lähiliikennehankkeita.
“Eduskunta on myöntänyt hankkeelle rahoitusta vuosille 2020–2026. Hanke on myös saanut merkittävästi tukea Euroopan unionilta. Ihanteellisessa tilanteessa eri hankkeet olisivat seuranneet jouhevasti toisiaan. Kupittaa–Turku kaksoisraiteen rakentamista ja ratapihojen toiminnallisuuksien parantamista ei rahoituspäätöksistä johtuen ole kuitenkaan ollut mahdollista siirtää odottamaan sitä, että Turun kaupungin Matkakeskus-hanke valmistuu”, osastonjohtaja Jussi Lindberg Väylävirastosta kertoo.