Kuljetus ja Logistiikka

Kuljetus ja Logistiikka

 

Suomen ensimmäinen logistiikan ajo-opetukseen räätälöity sähkökuorma-auto otettiin käyttöön Joensuussa

Suomen ensimmäinen logistiikan ajo-opetukseen räätälöity täyssähkökuorma-auto otettiin käyttöön Joensuussa. Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymä Riveria vastaanotti uuden Scania 25P täyssähkökuorma-auton, joka tulee toimimaan uusimpana koulutusajoneuvona Riverian kuljetus- ja logistiikkatoimialan opetuksessa.

Scania Suomi Oy:n myyntipäällikkö Ville Nevalainen luovutti uuden Scania 25P täyssähkökuorma-auton avaimet Riverian koulutuspäällikkö Aki Hankilanojalle ja projektipäällikkö Tapio Tolvaselle

Hiilineutraalia logistiikkaa koulutetaan Joensuussa

Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymä, Riverian kuljetuskalusto sai uusimman täydennyksen maanantaina Joensuussa järjestetyssä luovutustilaisuudessa. Uusin Scania 25P jakeluauto edustaa alan uusinta huipputekniikkaa. Täyssähköinen Scania on täysikokoinen 18 tonnin kokonaispainoinen jakeluauto. Ajoneuvo on varustettu FRC-umpikorilla, joka mahdollistaa lämpösäädeltyjen tuotteiden kuljettamisen.

Kuormakori on varustettu sähköisellä kylmäkoneella, joka jäähdyttää kuormatilan sähköisen kuorma-auton ajoakkujen avulla. Koulutuspäällikkö Aki Hankilanoja oli tyytyväinen uuteen hankintaan. ”Tavoitteemme on kouluttaa tulevaisuuden ammattilaisia hiilineutraaliin logistiikkaan. Täyssähköinen kuorma-auto on tärkeä hankinta, kun ollaan matkalla kohti päästöttömiä kuljetuksia”, kertoo koulutuspäällikkö Aki Hankilanoja.

Riverian koulutuspäälikkö Aki Hankilanoja on iloinen, että tulevaisuuden kuljettajia voidaan nyt kouluttaa myös sähkökuorma-autolla

Logistiikan opiskelupaikoille on kysyntää

Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymä, Riveria kouluttaa vuosittain noin 120 opiskelijaa kuljetuslogistiikkatoimialan tehtäviin. Kuljetusalalla on kova pula tekijöistä ja kaikki koulutetut työllistyvät halutessaan hyvin. ”Kaikki opiskelun aloittavat nuoret eivät välttämättä valmistu kuljetusalan tehtäviin, mutta halukkaat ja alasta kiinnostuneet opiskelijat työllistyvät hyvin”, kertoo Aki Hankilanoja. ”Hakijoita on vuosittain enemmän kuin pystymme kursseille ottamaan sisään. Jopa yli puolet hakijoista eivät saa opiskelupaikkaa”, lisää Hankilanoja.

Kuljetusten hoitaminen tulevaisuudessa hiilineutraalisti korostuu myös Riverian opetuksessa. Uusin täyssähkökuorma-auto edustaa alan huipputekniikkaa ja on ammatilliselle oppilaitokselle tärkeä tekijä, kun kilpaillaan tulevaisuuden opiskelijoista. ”Riverian halu olla edelläkävijä hiilineutraalin logistiikan kouluttajana kiinnostaa alalle haluavia opiskelijoita,” kertoo ilmastoystävällisen logistiikka-alan osaamiskeskittymä ILO -hankkeen projektipäällikkö Tapio Tolvanen.

Täyssähköinen Scania ja korirakenne toimivat kokonaisuutena

Riverian Scania 25P täyssähkökuorma-auto on varustettu Scanian 9 akun kokoonpanolla ja akkujen yhteenlaskettu kapasiteetti on 300 kWh. Teoreettinen ajoneuvon toimintamatka 9-akun paketilla on noin 250 km kaupunkiajossa. Riverian kuorma-auton umpikorin kylmälaite on kytketty auton sähköiseen ulosottoon ja jäähdytysteho siis ottaa oman osuutensa akkujen kapasiteetista. ”Mikäli kylmäkone tarvitsee tehdä paljon jäähdytystehoa, sillä on oma vaikutuksensa auton toimintamatkaan” kertoo Scania Suomi Oy:n myyntipäällikkö Ville Nevalainen. ”On erinomaista, että Riveria otti koulutuskäyttöön täyssähkökuorma-auton, koska tulevaisuudessa kuljettajan tulee ottaa huomioon seikkoja, jotka auttavat sähkökuorma-auton kanssa toimimisessa”, lisää Nevalainen.

FacebooklinkedinmailFacebooklinkedinmail
 

Kuljetus & Logistiikka
Artturinkatu 2, Box 29, 20200 Turku
lehti@kuljetuslehti.fi