Kuljetus ja Logistiikka

Kuljetus ja Logistiikka

 

Wallenius-Sol pyrkii kestävään kehitykseen

Ruotsalainen varustamo Wallenius-Sol kertoo nettisivuillaan olevansa innovatiivinen yhtiö, jonka tähtäin on vahvasti kestävässä kehityksessä. Kahden ruotsalaisen omistajatahon, Swedish Orient Linen ja Wallenius Linesin, lyötyä hynttyyt yhteen vuonna 2019 syntyi Wallenius-Sol, joka nykyään operoi myös säännöllisesti suomalaisissa satamissa.

Ruotsalaisvarustamon ConRo-alukset käyvät säännöllisesti viidessä suomalaissatamassa. Kuva: Wallenius-Sol

Myyntijohtaja Jonas Wåhlin kertoo, että samoihin aikoihin vuonna 2019 yhtiö solmi pitkän kuljetussopimuksen muun muassa Metsän, Stora-Enson ja Billerudin kanssa.

Kaskisista, Kemistä, Kokkolasta, Oulusta ja Pietarsaaresta lähtee yhtiön laivoilla esimerkiksi metsäteollisuuden tuotteita ja paljon muutakin rahtia.

Ruotsin puolella vakiosatamia ovat Skellefteå ja Husum.

Viikkolähdöt pohjoisesta saavauttavat Belgian Antwerpenin ja Zeebrücken, Saksan Travemünden ja Lübeckin sekä Britannian Tilburyn satamat.

Varustamon alukset ajavat ro-ro -liikennettä, mutta pystyvät kuljettamaan myös konttirahtia ja ne toimivat myös konttifeedereinä Pohjois-Euroopasta Belgiaan.

Wallenius-Solin myyntijohtaja Jonas Wåhlin katsoo positiivisin mielin tulevaisuuteen. Uusia kestävän kehityksen innovaatioita kehitellään yhteistyökumppanien kanssa. Kuva: Wallenius-Sol

Kestävä kehitys ykkösprioriteetti

Kestävä kehitys on asia, mikä nousee monen yrityksen kohdalla esiin. Mitä se tarkoittaa Wallenius-Solille?

– Se on agendamme kärjessä päivittäin. Omistajamme ovat sitoutuneet siihen ja samoin asiakkaat ovat valveutuneita sen suhteen, Jonas Wåhlin vastaa.

– Haluamme tukea asiakkaitamme lyhentämään hiilijalanjälkeään. Näemme tämän kestävän kehityksen tien ainoana suuntana tulevaisuudessa.

Wåhlin lisää, että Wallenius-Solilla on kunnianhimoisena tavoitteena olla fossiilivapaa yritys vuonna 2035.

Moderni laivasto

Pohjoisen alueen myynnistä vastaava Petri Nikupeteri kehuu Wallenius-Solin laivastoa moderniksi.

– Ne ovat ympäristöystävällisiä ja monikäyttösiä aluksia, Nikupeteri toteaa.

Suomen satamissa käyvät Wallenius-Solin uusista aluksista M/V Baltic Enabler ja M/V Botnia Enabler. Uusimmat alukset ovat valmistuneet kiinalaistelakalta viime vuonna ja kuuluvat jäämaksuluokkaan 1A super.

Ruotsin lipun alla kulkevat alukset ovat niin sanottuja ConRo-aluksia, eli kyse on konttialuksen ja ro-ro -aluksen yhdistelmästä. Lisäksi säännöllisesti Suomen satamissa liikennöi vuonna 2006 Raumalla rakenettu ro-ro -alus M/V Thuleland.

Kalajoen Sataman entinen toimistusjohtaja Petri Nikupeteri vastaa nykyisin Wallenius-Solin pohjoisesta toiminnasta.. Kuva: Wallenius-Sol

Monipuolinen työnkuva

Petri Nikupeteri on entinen Kalajoen Sataman toimitusjohtaja. Kesällä hän siirtyi Wallenius-Solin leipiin.

– Wallenius-Solilla oli ennen Etelä- Suomessa yksi henkilö, Mikko Tiililä, ja minä tulin nyt kesällä tänne pohjoisemmaksi töihin. Yhtiön agendana on laajentaa toimintaa ja kasvattaa liikennettä. Palvelemme olemassa olevia asiakkaitamme luotettavasti ja etsimme samalla uusia asiakkaita yhteistyössä useiden tahojen kanssa, kuvaa Nikupeteri. Myyntiorganisaatioon kuuluu Saksassa Kai Peränen ja Natalie Tessmer, joiden vastuualueet ovat pääasiassa Itäinen-Eurooppa ja Saksa, Läntisen-Euroopan ja Englannin myynnistä vastaa Philip Plasschaert.

– Ehdin olemaan 20 vuotta myös Outokummulla logistiikkahommissa erilaisissa johtotehtävissä. Silloin tuli kolikon toinen puoli tutuksi, kun olin hankintapuolella. Nyt tehdään sitten myyntipuolen hommia.

Nykyistä toimenkuvaansa Petri Nikupeteri kuvaa kustannustehokkaiden ratkaisujen löytämiseksi

asiakkaille yhteistyössä sidosryhmien kanssa.

– Työnkuva on mukavan monipuolinen.

Nopeaa reagointia markkinamuutoksiin

Näkeekö myyntijohtaja Jonas Wåhlin joitakin kehittämisen arvoisia asioita Wallenius-Solissa?

– Ainahan sitä löytää parannettavaa. Mutta strategiamme on olla avoin uusille innovaatioille niin nykyisten kuin tulevienkin yhteistyökumppanien kanssa. Pyrimme vastaamaan jatkossa kaikenlaisiin merikuljetustarpeisiin. Pitkässä juoksussa saamme varmasti lisää satamia listallemme, Wåhlin uskoo. Suhdanteet tietenkin vaihtelevat koko ajan, mutta Wåhlin toteaa Wallenius-Solin pystyvän reagoimaan muutoksiin nopeasti.

– Voimme lisätä nopeasti kapasiteettia, kun markkinoilla on kysyntää, Wåhlin tarkentaa.

Tulevaisuus näyttää positiiviselta

Millä miettein Wallenius-Solilla katsotaan tulevaisuuteen?

– Katsomme positiivisesti eteenpäin. Edessä on runsaasti erilaisia investointeja ja suunnitelmia suomalaisessa ja ruotsalaisessa teollisuudessa.

– Ja palatakseni kestävään kehitykseen, kaikki tulossa olevat investoinnit ovat niin sanotusti vihreitä, Jonas Wåhlin iloitsee.

Onko Wåhlinilla jonkinlaista viestiä tänne Suomeen kuljetusalan ja logistiikan ammattilaisille?

– Vaikka olemmekin laivayhtiö, olemme aina kiinnostuneita keskustelemaan myös muiden tahojen kanssa, mitä tulevaisuudessa tarvitaan. Kaikki voivat olla meihin mielihyvin yhteydessä, kannustaa Wåhlin.

Oulussa pohjoisen alueen edustus

Petri Nikupeteri kertoo, että osaltaan kasvua tulee tukemaan Oulun satamataloon joulukuussa avattava Wallenius-Solin pohjoisen alueen edustus.

– Tämä helpottaa kontaktointia paikallisten asiakkaiden ja yhteistyökumppanien kanssa, Nikupeteri toteaa.

– Joten ei kai tässä muuta voi sanoa, kuin että ottakaahan ihan vapaasti suoraan yhteyttä meille, jos jokin asia askarruttaa tai haluatte tietää lisää meistä ja meidän tekemisistämme. Olemme aina valmiita auttamaan.

www.wallenius-sol.com

Teksti: Ari Anteroinen

FacebooklinkedinmailFacebooklinkedinmail
 

Kuljetus & Logistiikka
Artturinkatu 2, Box 29, 20200 Turku
lehti@kuljetuslehti.fi