Päivitetyllä BMW R 1300 GS Adventure -moottoripyörällä uusiin seikkailuihin
BMW Motorradin uusi R 1300 GS Adventure -moottoripyörä määrittelee seikkailun käsitteen uudelleen suorituskyvyllään, ennennäkemättömällä mukavuudellaan ja uraauurtavalla tekniikallaan.
Uusi BMW R 1300 GS Adventure on täysin uudistettu. Se on valmis mihin matkaan tahansa Saharasta Amazonille entistä paremman suorituskyvyn, suunnittelun ja säilytysmahdollisuuksien ansiosta. Yli kahden vuosikymmenen ajan BMW GS Adventure on ollut synonyymi pitkille ajomatkoille, ja nyt rimaa nostetaan entisestään seikkailunhaluisille moottoripyöräilijöille.
Kaksisylinterinen flat twin -bokserimoottori on jälleen uuden R 1300 GS Adventuren sydän. Alun perin R 1300 GS:ään suunniteltu moottori on paljon edeltäjäänsä kompaktimpi moottorin alle asennetun vaihteiston ja uuden nokka-akselin asettelun ansiosta. 1 300-kuutioinen moottori tuottaa 107 kW (145 hv), kun kierrostaajuus on 7 750 rpm. Suurin vääntömomentti on 149 Nm 6.500 rpm:n kierrostaajuudella, mikä siitä ylivoimaisesti tehokkaimman koskaan sarjavalmistetut BMW-bokserimoottorin.
Uudessa BMW R 1300 GS Adventuressa on entistä vahvempi ja jäykempi teräsrunko sekä alumiininen takarunko, joka lisää vakautta ja ajamisen tarkkuutta. Parannettu jousitus – EVO Telelever edessä ja EVO Paralever takana – parantaa pitoa ja ajotuntumaa.
”Uuden BMW R 1300 GS Adventuren ulkonäkö herättää varmasti huomiota. Suurikokoinen GS eroaa pienemmästä siskostaan muutenkin kuin ulkonäöltään. Koskaan aiemmin ei istumamukavuus, ergonomia sekä suoja tuulelta ja säältä ole yhdistynyt yhtä harmonisesti tarkkoihin ajo-ominaisuuksiin, jousituksen poikkeukselliseen mukavuuteen ja ajon sujuvuuteen. Uusi BMW R 1300 GS Adventuren tavoitteena on nousta vertailukohdaksi kaikille suurille seikkailumoottoripyörille,” sanoo BMW Motorrad Development -yhtiön johtaja Christof Lischka.
Edistyksellinen jousitus lisää tarkkuutta ja mukavuutta
Kehittynyt Dynamic Suspension Adjustment -jousitus (DSA) on moottoripyörässä vakiona. Se säätää automaattisesti sekä vaimennusta että jousikuormaa ajoasennon, alustan ja kuorman mukaan. Tuloksena on optimoitu suorituskyky ja mukavuus riippumatta siitä, ajatko yksin, matkustajan kanssa tai täyteen lastattuna.
Ajoneuvon korkeuden säätömahdollisuus parantaa monipuolisuutta
Uusi R 1300 GS Adventure voidaan nyt varustaa adaptiivisella ajoneuvon korkeussäädöllä, jolloin kuljettaja voi säätää korkeutta automaattisesti ajo-olosuhteiden mukaan. Järjestelmä laskee moottoripyörää 30 mm, kun se on paikallaan ja ajossa pienillä nopeuksilla. Näin pyörän käsittely helpottuu tinkimättä sopivasta maavarasta ja ajodynamiikasta maastossa. Pienikokoisille kuljettajille tai erityisen ketterää käsittelyä varten moottoripyörä on saatavana 20 mm alennettuna.
Neljä ajotilaa nyt vakiona
R 1300 GS:n vakioversiossakin on nyt neljä ajotilaa kolmen sijasta, jolloin eri kuljettajien toiveisiin on helpompi vastata. Ajotilat ”Rain” ja ”Road” mahdollistavat ajo-ominaisuuksien mukauttamisen useimpiin tieolosuhteisiin. Ajotila ”Eco” auttaa saavuttamaan enimmäisetäisyyden yhdellä polttoainetankillisella, kun taas lisäajotila ”Enduro” mahdollistaa erinomaisen ajokokemuksen tiet taakseen jättäville erityisellä maastoajosäädöllä.
Suomessa R 1300 GS Adventuren verolliset hinnat alkavat 29 500 eurosta, johon ei sisälly jälleenmyyjän toimitusmaksua.