Kuljetus ja Logistiikka

Kuljetus ja Logistiikka

 

Auto kevätkuntoon uudella tekniikalla

Auton saamien kiveniskemien korjaaminen on edullisempaa, kun korjataan vain kolhukohdat eikä lähdetä maalaamaan koko konepeltiä.

Parisen vuotta sitten kehitetyllä PCRT eli Paint Chip Repair Technology -menetelmällä korjaaminen on myös nopeampaa, sillä autoa ei tarvitse makuuttaa korjaamolla päivätolkulla. Kynäruiskulla tehdyn korjauksen jälki on silti uudenveroinen.

Kevätaurinko paljastaa villakoirat, jotka pakoilevat nurkissa, ja talven jälkeen ikkunatkin kaipaavat aivan varmasti pesua. Myös autoilijat innostuvat loskakelien vihdoin loputtua huoltamaan ja pesemään autojaan, ja silloin saattaa paljastua ikäviä kiveniskemiä maalipinnassa. Kiveniskemät kannattaa korjata, ettei auton pinta vahingoitu enempää.

– Maalipinnan vauriot kannattaa korjata, vaikka kiveniskemät eivät heti näyttäisikään niin pahoilta. Ajan kanssa kolhut alkavat ruostua, ja silloin alkaa myös auton arvo laskea, varoittaa Sami Oinonen Autodent Oy:stä.

Peilit ja puskurit saavat eniten osumia

Liukkailla keleillä teiden suolaaminen ja hiekoittaminen on järkevää, mutta suolan aiheuttamat vahingot raivostuttavat autoilijoita ja hiekoitussoran tekemät jäljet harmittavat. Kiveniskemiä löytyy luonnollisesti eniten auton keulasta eli konepellistä, puskureista ja peileistä. Kivien väistelykin on melko mahdotonta.

– Jonkin verran niitä voi yrittää välttää, kun ajaa vähän hitaammin ja huolehtii kunnollisesta turvavälistä, mutta kyllä niitä kolhuja silti tulee, huomauttaa Sami Oinonen.

Pelkkien kiveniskemien korjaaminen kannattaa

Koko autoa ei tarvitse useammankaan kiveniskemän vuoksi maalata vanhan menetelmän mukaisesti kokonaan, sillä uuden teknologian ansiosta kolhut paikataan ja pinta maalataan nopeasti ja edullisesti.

– Työmenetelmä on yksinkertainen mutta tehokas: ensin pelti putsataan, sitten levitetään oikeaan väriin sävytetty maali kynäruiskulla tai massaruiskulla ja lopuksi pinta kiillotetaan ja vahataan. Huolellisella hoidolla uusi pinta pysyy yhtä hyvänä kuin alkuperäinen maalipinta. Vanhalla menetelmällä on yhtä helppo saada siistiä jälkeä kuin kynsilakalla, kun taas uudempi PCRT-menetelmä näyttää parhaimmillaan samalta kuin ylimaalattu.

Mikäli aika on kortilla – ja kenelläpä ei olisi – kannattaa valita uudentyyppinen paikallinen korjaustapa eikä lähteä maalaamaan koko maalipintaa autosta.

– Ensinnäkin tämä uusi menetelmä on huomattavasti nopeampi, sillä työ kestää vain tunnista kolmeen tuntiin. Auton ei siis tarvitse seisoa maalaamossa päiväkausia. Ja toisaalta, kun korjataan paikallisesti vain kiveniskemät, hinta on kolme kertaa halvempi kuin kokonaan maalattaessa, kertoo Sami Oinonen.

FacebooklinkedinmailFacebooklinkedinmail
 

Kuljetus & Logistiikka
Artturinkatu 2, Box 29, 20200 Turku
lehti@kuljetuslehti.fi