Kuljetus ja Logistiikka

Kuljetus ja Logistiikka

 

Micheliniltä itsensä korjaava rengas

810f351a1717b0c9_800x800arMichelin on esitellyt uuden Selfseal-kumiteknologian, jonka ansiosta renkaan kumiseos korjaa itsestään pistovaurioiden aiheuttamat rengasrikot. Volkswagen on ensimmäinen autonvalmistaja, joka ottaa ensiasennuksessa käyttöön MICHELIN Selfseal -renkaat vuoden 2015 aikana.

Rengasrikko on aina harmillinen tapaus, varsinkin, jos renkaanvaihtoon on ryhdyttävä kiireessä ja vilkkaasti liikennöidyn moottoritien kupeessa. Mikä helpotus olisikaan, jos autossa olisi itsensä korjaavat renkaat, niin, ettei edes tarvitsisi pysähtyä, vaan matka voisi jatkua huolettomasti. Tällaisen mullistavan renkaan on Michelin nyt kehittänyt, ja rengas tulee ensiasennukseen Volkswagenilla jo alkavana vuonna 2015. Renkaassa käytetään uniikkia Selfseal-kumiseosta, joka hetkessä tukkii pistovauriosta syntyneen reiän.

– Autoilijoille rengasrikko on kiusallinen ajatus, sillä se merkitsee viivästymistä matkalla ja renkaanvaihtoa mahdollisesti vaarallisen tieosuuden kupeessa. Nyt uusi MICHELIN Selfseal -rengas poistaa yhden huolenaiheen autoilijoilta, sanoo Michelinin tekninen asiantuntija Toni Rämet.

Euroopassa rengasrikot ovat nykyisin melko harvinaisia: niitä sattuu keskimäärin vain yksi 75 000 kilometriä kohden. Ongelma on sen sijaan erittäin todellinen esimerkiksi eteläisen Aasian maissa, joissa rengasrikkoja tapahtuu yksi jokaista 3 000 kilometriä kohden. Kiinassa ja muissa Aasian maissa autojen lukumäärän kasvu on huikeaa, joten MICHELIN Selfseal -renkaalle on siellä erityisen suuri menestyspotentiaali.

[rivi korkeus=1]
b600029f8f871548_800x800arYmpäristökin hyötyy

Uusi MICHELIN Selfseal -rengas esiteltiin marraskuussa 2014 Michelinin kansainvälisen Challenge Bibendum -ympäristökonferenssin yhteydessä. Tähän tilaisuuteen se olikin sopiva esiteltävä, sillä osaltaan se auttaa rajoittamaan rengasteollisuuden ja autoilun haittavaikutuksia ympäristölle. MICHELIN Selfseal tekee vararenkaasta tarpeettoman, mikä uuden renkaan yleistyessä käytössä pienentää uusien renkaiden valmistukseen tarvittavan raaka-aineen määrää. Suorempi vaikutus on kuitenkin sillä, että auton kokonaispaino pienenee, kun sekä vararengas että tunkki tulevat tarpeettomiksi. Ajoneuvon kokonaispaino on silloin keskimäärin 30 kiloa pienempi, mikä vähentää polttoaineenkulutusta ja siten päästöjä. Lisäbonuksena tulee noin 80 litraa lisää tavaratilaa.

Michelinin Total Performance -tuotefilosofia, eli että renkaan on aina annettava kokonaisvaltainen ja tasapainoinen suorituskyky mistään ominaisuudesta tinkimättä, koskee luonnollisesti myös MICHELIN Selfseal -rengasta. Niinpä se tarjoaa saman korkealaatuisen suorituskyvyn turvallisuuden, käyttöiän ja polttoainetehokkuuden suhteen kuin muutkin Michelinin renkaat.

MICHELIN Selfseal esitellään Euroopan rengasmarkkinoilla vuoden 2015 aikana yhteistyössä Volkswagenin kanssa. Uusi rengas ei vaadi autonvalmistajilta erikoissäätöjä asennusta varten. Renkaan tuotannon laajetessa se tulee lähivuosina saataville lukuisiin automalleihin, sekä henkilö- että pakettiautoihin.

FacebooklinkedinmailFacebooklinkedinmail
 

Kuljetus & Logistiikka
Artturinkatu 2, Box 29, 20200 Turku
lehti@kuljetuslehti.fi