Henkilökunta on korjaamon tärkein voimavara
Autokorjaamoala on pitkään toiminut samalla perinteisellä mallilla, mutta Alppila-yhtiö lähti kehittämään toimintaa uudella tavalla.
Henkilöautojen ja raskaan kaluston huoltoon ja korjaukseen erikoistuneen Alppilayhtiön historia on kuin amerikkalainen menestystarina. Se alkoi vuonna 1997, kun Taneli Hakkarainen perusti pienen korjaamon Karjalankatu kakkoseen Helsinkiin. 20 vuoden kuluttua toiminta oli laajentunut usealle paikkakunnalle kahdeksan korjaamon verkostoksi ja henkilökuntaa oli 120 henkeä. Lisäksi Alppilayhtiöiden monimerkkikorjaamoilla on harvinaislaatuinen kymmenen henkilöautomerkin ja kahden kuorma-automerkin merkkihuollon edustus.
Vaikka yhtiössä on tehty vuosia toimivaa kehitystyötä, 20-vuotisjuhlissa ei jääty vain ihailemaan vanhoja saavutuksia. Tänä vuonna lanseerattiin uusi kehitysohjelma Alppila 2.0, joka on melko ainutlaatuinen korjaamoalalla.
Autokorjaamosta palveluyritykseksi
– Lähdimme ajattelemaan korjaamoalaa ja asiakaspalvelua uudella tavalla. Molempien pitää kehittyä asiakaslähtöisemmäksi, Alppila-yhtiön yrittäjä ja toimitusjohtaja Taneli Hakkarainen toteaa.
Korjaamoala yleisellä tasolla on vuosia toiminut melko perinteisen mallin mukaan, vaikka autot ovat muuttuneet. Huoltovälit ovat pidentyneet ja peltien suojissa on yhä enemmän elektroniikka. Robotisaatio ja digitalisaatio lisääntyvät. Mekaanikkojen on täydennettävä taitojaan eri lähteistä saatavalla täsmätiedolla, muuten osaaminen ei riitä. Tällaisessa kehityksessä tekniikka vie ymmärrettävästi kaiken huomion.
– Vaikka robotisaatio lisääntyy, meillä eivät tunteettomat robotit hoida asiakaspalvelua. Jotta ihmisiä pystyy palvelemaan, on oltava niin sanottua pelisilmää: inhimillistä kykyä reagoida asioihin asiaankuuluvalla tavalla.
Alppilassa on huomattu, että yhtiön tärkein – ja itse asiassa ainoa – voimavara on henkilökunta. Sen osaamiseen ja hyvinvointiin halutaan panostaa. Sen seurauksena myös asiakkaita päästää palvelemaan entistä paremmin.
– Emme ole vain autokorjaamo vaan palveluyritys, Hakkarainen kiteyttää.
Lue koko artikkeli Kuljetus & Logistiikka -verkkolehdestä, maksutta!
Kuljetus & Logistiikka 3 / 2017 – Henkilökunta on korjaamon tärkein voimavara