Kuljetus ja Logistiikka

Kuljetus ja Logistiikka

 

Caravelle III -museolentokone erikoiskuljetuksella Ruotsista Suomeen

Naantaliin saapui 19.8.2022 erikoiskuljetuksena Caravelle III -museolentokone, joka oli ollut varastoituna Arlandan lentokentällä odottamassa romutusta.

Kuva: Ahola Special/Pixelate Media

Suomen Ilmailumuseoyhdistyksen vapaaehtoiset valmistelivat Caravelle III SE-DAF ”Sven Vikingin” siirtoa varten. Rungosta irrotettiin useita osia, kuten korkeusvakain ja siivet, jotka lastattiin neljään Ahola Specialin erikoiskuljetusrekkaan ja kahteen tavalliseen rekkaan. Koneen osat vietiin Arlandasta Kapellskärin satamaan, jossa rekat siirtyivät Finnlinesin Europalink-alukseen. Naantalista kone kuljetettiin Pansioon kunnostusta varten. Tarkoituksena on palauttaa Caravelle III vuoden 1963 ulkoasuun ja maalata se Finnairin väreihin. Kone asetetaan 3-5 vuotta kestävien kunnostustöiden jälkeen näytteille Turun lentoasemalle.

Korkean ja painavan rahdin erikoisosaamista

Finnlinesin alukset kuljettavat säännöllisesti projektilastia, jota kutsutaan myös erikoislastiksi, koska se on normaalia painavampaa, leveämpää, korkeampaa ja pidempää. Osaaminen sekä optimoidut prosessit ovat erityisen tärkeitä erikoislastin turvallisessa käsittelyssä. Finnlinesin kaikki alukset voivat kuljettaa 4,5-5 metriä korkeita yksiköitä, uusimmat Finneco- alukset jopa 7 metriä korkeita yksiköitä.

Finnlines on suurin merikuljetuspalveluiden tuottaja Suomen ja Ruotsin välillä. Finnlinesin Naantali–Långnäs–Kapellskär-reitti on yksi Suomen huoltovarmuuden kannalta elintärkeistä meriyhteyksistä. Rahdin lisäksi reitti tarjoaa parhaat aikataulut Suomen, Ahvenanmaan ja Ruotsin väliselle matkustajaliikenteelle.

FacebooklinkedinmailFacebooklinkedinmail
 

Kuljetus & Logistiikka
Artturinkatu 2, Box 29, 20200 Turku
lehti@kuljetuslehti.fi