ESL Shipping ottaa maailman ensimmäisenä varustamona käyttöön Nesteen yhteisprosessoidun laivapolttoaineen
Suomalaisesta ESL Shippingistä tulee maailman ensimmäinen varustamo, joka alkaa hyödyntää uutta vähäpäästöistä Neste Marine™ 0.1 Co-processed -laivapolttoainetta aluksissaan Suomessa ja Ruotsissa. ISCC PLUS -sertifioitu* yhteisprosessoitu laivapolttoaine vähentää kasvihuonekaasupäästöjä fossiilisiin polttoaineisiin verrattuna jopa 80 prosenttia** elinkaarensa aikana tuotteen laadusta ja suorituskyvystä tinkimättä.
ESL Shipping on Pohjoismaiden ja Baltian alueen johtava kuivia irtolasteja kuljettava varustamo. ESL Shipping etsii jatkuvasti vastuullisia kuljetusratkaisuja ja pyrkii minimoimaan laivastonsa ympäristövaikutuksia.
”Olemme odottaneet yhteisprosessoitua laivapolttoainetta jo pitkään. ESL Shipping on sitoutunut näyttämään tietä merenkulkualan kasvihuonekaasupäästöjen vähentämisessä, ja olemme nyt onnekkaita voidessamme käyttää tätä vähäpäästöistä vaihtoehtoa ilman muutoksia laivoihimme. Uskomme, että tämä on oikea tapa toimia, ja olen vakuuttunut, että me Pohjoismaissa voimme näyttää esimerkkiä globaalille meriteollisuudelle”, sanoo ESL Shippingin toimitusjohtaja Mikki Koskinen.
”Merenkulkualan tukeminen kohti hiilineutraaliutta edellyttää kumppanuuksia, kaikkien saatavilla olevien ratkaisujen hyödyntämistä ja uusia innovaatioita. Olemme ylpeitä ratkaisuistamme, joita olemme tarjonneet globaalisti ilmailualalle ja maantieliikenteeseen kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiseksi. Se, että voimme tarjota samanlaisia ratkaisuja myös merenkulkualalle, on Nesteelle iso askel. Koska meriliikenne edustaa 90 prosenttia maailmankaupasta ja 13 prosenttia maailman liikenteen päästöistä, ala tarvitsee vähäpäästöisempiä ratkaisuja, jotka ovat saatavilla jo nyt”, kertoo Nesteen laivapolttoaineista ja palveluista vastaava Sveta Ukkonen.
Pilotointivaiheessa oleva Neste Marine 0.1 Co-processed -laivapolttoaine valmistetaan Nesteen Porvoon jalostamolla, jossa osa fossiilisista raaka-aineista korvataan uusiutuvilla raaka-aineilla perinteisessä jalostusprosessissa. Drop-in-polttoaineen koostumus on samanlainen kuin perinteisillä laivapolttoaineilla, joten sen käyttöönotto ei edellytä laivoihin tehtäviä muutoksia.
Korkealaatuiseksi jalostettu yhteisprosessoitu laivapolttoaine on ISO 8217 -standardin vaatimusten mukainen, ja sillä on massabalanssiin perustuva kansainvälinen ISCC Plus -sertifiointi.
*) Tämän uuden yhteisprosessoidun laivapolttoaineen pilotointivaiheessa kasvihuonekaasupäästöjen vähennyslaskelmat eivät ole osa ISCC PLUS -sertifiointiprosessia.
**) Elinkaaren aikaisten päästöjen ja päästövähennysten laskentamenetelmä on EU:n uusiutuvaa energiaa koskevan EU RED II -direktiivin (EU) 2018/2001 mukainen.