Klassikkodrinkit maistuvat jälleen merellä – jo joka viides drinkkilistalta tilattu juoma on alkoholiton
Tänä kesänä Viking Linen laivoilla maistuvat Tom Collinsit, Siniset enkelit ja muut klassikkodrinkit sekä roseet ja kuohuvat. Alkoholittomuustrendi nousee myös: punaisilla laivoilla jo joka viides drinkkilistalta tilattu juomasekoitus on alkoholiton. Tax free -myymälöissä ginibuumin rinnalla näkyvät viskien suosio sekä yleinen laatutietoisuuden nousu.
Koronarajoitusten päättyminen näkyy tänä kesänä paitsi laivamatkojen vahvana kysyntänä, myös matkustajien valinnoissa.
”Pientä nostalgiaa näyttää olevan ilmassa, kun ihmiset pääsevät nauttimaan laivamatkoista parin vuoden tauon jälkeen. Matkustajamme fiilistelevät vaikkapa tilaamalla ravintolassa näyttävän klassikkodrinkin, kuten Sinisen enkelin tai Whisky Sourin”, Viking Linen ravintoloiden juomatiimin vetäjä Ossi Ruusunen kertoo.
Klassikkodrinkkien lisäksi yhä useammalle laivamatkustajalle maistuvat matala-alkoholiset ja täysin alkoholittomat juomasekoitukset.
”Sanoisin, että noin joka viides ravintoloistamme tilattu drinkkilistan juoma on alkoholiton. Enkä nyt puhu lapsille suunnatuista juomista vaan aikuiseen makuun suunnitelluista juomasekoituksista, joissa käytetään muun muassa alkoholitonta giniä tai alkoholitonta proseccoa. Myös matala-alkoholisten juomien suosio on kasvanut. Esimerkiksi Italiasta lähtöisin oleva Aperol Spritz on edelleen huippusuosittu – se on noussut aurinkokansien ykköstuotteeksi oluen ja lonkeron rinnalle. Myös vermuttipohjaista Martini Fieroa tilataan paljon”, Ossi Ruusunen sanoo.
Lonkerot eri makuversioineen ovat jo syrjäyttäneet siiderit.
”Hanaoluet ja -lonkerot ovat kestosuosikkeja laivoillamme, ja siiderit ja breezerit ovat jääneet selvästi niiden jalkoihin. Oluista kysytyimpiä ovat lagerit, IPAt ja APAt. Myös pienpanimo-oluiden kysyntä on kasvanut.”
Tax free -myymälöissä näkyy kasvanut gini- ja viskihifistely.
”Kiinnostus laadukkaisiin viskeihin ja gineihin on kasvanut huomattavasti viime vuosina. Kehitämme jatkuvasti valikoimaamme vastaamaan asiakkaiden toivomuksia”, Viking Linen tax free -kaupasta vastaava vähittäiskaupan johtaja Mats Kotka sanoo.
Viinihyllyjen ääressä matkustajia kiinnostavat erityisesti rosee- ja kuohuviinit – kuten cavat, cremantit ja proseccot – sekä samppanjat. Niin laivojen ravintoloissa kuin tax free -myymälöissäkin on havaittu asiakkaiden laatutietoisuus: matkustajat ostavat nykyään aikaisempaa kalliimpia ja laadukkaampia viinejä. Laivojen myymälöistä löytyykin runsaasti valikoimaa myös viininharrastajille. Kynnys tutustua laadukkaampiin tuotteisiin niin ravintoloissa kuin myymälöissä on muutenkin matalampi, koska laivalla tuotteita saa edullisemmin.
”Esimerkiksi tax free -myymälöiden kampanjatuotteet ovat 25–50 prosenttia edullisempia kuin vastaavat tuotteet maissa”, Mats Kotka kertoo.
Myös ostamisen helppous on tärkeä kriteeri.
”Pre order -palvelumme suosio on kaksinkertaistunut kahdessa vuodessa. Kuljetamme etukäteen netistä tilatut tai myymälästä ostetut tuotteet suoraan asiakkaan autolle.”
Entä eroavatko rakkaiden naapuriemme eli ruotsalaisten juomavalinnat jotenkin suomalaisten vastaavista?
”Ruotsalaiset pitävät makeammista juomista. He myös syövät laivalla mielellään äyriäisiä ja nauttivat niiden kanssa laadukkaita valkoviinejä”, Ossi Ruusunen kertoo.
Kesän 2022 hittidrinkki: Arctic Blue Rose
Viking Linen ravintoloiden juomatiimin vetäjä Ossi Ruusunen paljastaa Viking Linen kesän 2022 hittidrinkin: ”Ginipohjaisia juomasekoituksia on hypetetty jo usean vuoden ajan, eikä buumille näy loppua. Tänä kesänä Viking Linen laivojen ravintoloissa ja baareissa nautitaan erityisesti Artic Blue Rose -giniä. Tämä kotimainen gini saa upean värinsä muun muassa mustikasta ja ruusun terälehdistä. Teemme siitä raikkaan juomasekoituksen vadelmatonicin kanssa.”
Kesän juomatrendit Viking Linen laivoilla:
• Rosee- ja kuohuviinit
• Drinkkien suosio ja klassikoiden paluu
• Matala-alkoholiset juomasekoitukset
• Alkoholittomat drinkit aikuiseen makuun
• Lonkeron ja oluen vakaa suosio