Polestarin ”Art for Art” -hankkeessa taidetta vaihdetaan Polestar 1 -autoon
Vuonna 2021 ruotsalainen premium-sähköautojen valmistaja Polestar käynnisti ainutlaatuisen ”Art for Art” -hankkeen, joka tarjosi taiteilijoille ja keräilijöille mahdollisuuden vaihtaa taidetta Polestar 1 – malliin. Palkitun ja käsintehdyn suorituskykyisen hybridin tuotanto on rajoitettu alle 1 500 autoon, ja sitä pidetään keräilyesineenä harrastajien keskuudessa ympäri maailmaa.
- Ainutlaatuinen hanke antoi taiteilijoille ja keräilijöille mahdollisuuden vaihtaa taidetta käsintehtyyn Polestar 1 – keräilykappaleeseen
- Polestar sai yli 500 hakemusta taiteilijoilta ja keräilijöiltä ympäri maailmaa
- Ensimmäinen auto vaihdettiin nimettömänä pysyttelevän katutaiteen keräilijän kanssa Ruotsissa
”Polestar 1 on ainutlaatuinen auto, ja sitä on ostettavissa maailmanlaajuisesti vain rajattu määrä, jonka myötä siitä on tulossa todellinen keräilyesine. Rakastan ajatusta auton vaihtamisesta taiteeseen, ja olemmekin nähneet valtavaa kiinnostusta niin taiteilijoiden kuin keräilijöiden keskuudessa” sanoo Polestarin pääjohtaja Thomas Ingenlath.
Polestar sai taiteilijoilta ja keräilijöiltä yli 500 ehdotusta, jotka vaihtelivat maalauksista ja veistoksista grafiikoihin, valokuviin sekä installaatioihin. Ensimmäinen vaihtokauppa Polestarin ja ruotsalaisen nimettömänä pysyttelevän katutaiteen keräilijän välillä tehtiin maaliskuussa 2022, kun alkuperäinen teos vaihdettiin Osmium-väriseen Polestar 1:een.
”Vaihdoin katutaidetta katutaiteeseen”, sanoo Polestar 1:n uusi omistaja. ”On erityistä omistaa jotain, jota on valmistettu vain rajoitettu erä, mutta aion ehdottomasti myös ajaa autoa. Jos aikoisin pitää sen ainoastaan keräilyesineenä, taideteoksen pitäminen olisi ollut käytännöllisempää – sitä on myös helpompi varastoida.”
Johtava yksityinen taiteen neuvonantaja Theodor Dalenson on toiminut Polestarin asiantuntijana projektin aikana, jonka lisäksi tunnettu huutokauppatalo Sotheby’s on arvioinut lähetettyjä teoksia selvittääkseen, vastaako niiden arvo Polestar 1:n arvoa.
Theodor Dalenson kommentoi: ”Historiallisesti taiteilijat ovat tottuneet vaihtamaan taidettaan muuhun taiteeseen, palveluihin tai tuotteisiin, joten miksei myös autoihin? Autoteollisuus ja taidemarkkina jakavat samanlaisia hintaa ohjaavia voimia. Esimerkiksi kun autoa pidetään kiinnostavana keräilijöiden keskuudessa ja sitä valmistetaan vain rajoitettu määrä, siitä tulee entistä houkuttelevampi. Sama filosofia pätee taidemarkkinoilla.”