AEG kestävin elektroniikkabrändi – Klarna ja Clarity AI listaavat kestävimmät toimijat elektroniikassa ensimmäisenä maailmassa
Johtava maksupalvelutarjoaja ja shoppailualusta Klarna on tänään julkaissut sovelluksessaan uuden elektroniikkabrändit kestävyysluokkiin jakavan toiminnon yhteistyössä vastuullisuusteknologia-alusta Clarity AI:n kanssa.

Toiminnon avulla Klarnan 150 miljoonaa asiakasta ja 26 miljoonaa sovelluksen käyttäjää pystyy entistä paremmin arvioimaan ostostensa vaikutuksia ympäristöön. Uuden ominaisuuden myötä Klarnan asiakkailla on parin napin painalluksella mahdollisuus päästä käsiksi kattaviin tietoihin elektroniikkaostoistaan. Näihin sisältyvät muun muassa tiedot tuotemerkkien kasvihuonepäästöistä sekä kestävän energian käytöstä.
“Kestävyysluokat-toiminnon julkaisu Klarnan sovelluksessa on huomattava merkkipaalu työssämme mahdollistaa kuluttajille lompakollaan äänestäminen”, sanoo Klarnan vastuullisuusjohtaja Salah Said. “Viime vuonna toteutettu ‘Conscious Collections’ -julkaisu toi näkyvyyttä ja tietoisuutta ympäristöystävällisille ja eettisille brändeille vaate- ja kenkäkategorioissa, ja nyt olemme innoissamme voidessamme esitellä yhdessä Clarity AI:n kanssa maailman ensimmäisen, puolueettoman tekoälypohjaisen ympräistöarvion elektroniikkabrändeille.”
Uusi kestävyysluokat-toiminto on jatkumoa aiemmille uudistuksille, kuten tuotetason päästödataa tarjoavalle CO2e-laskurille, Shop Circular – mallistoille, sekä jo Ruotsissa julkaistulle Resell-palvelulle.
Elektroniikkabrändit voivat nyt päästä viiteen eri kesätvyysluokkaan
Kestävyysluokkien lanseerauksen myötä Klarna mahdollistaa kuluttajille valveutuneemmat ostopäätökset nostamalla esiin elektroniikkabrändejä , jotka priorisoivat kestävää kehitystä toiminnassaan Elektroniikkabrändit voivat päästä viiteen eri kestävyysluokkaan:
- Pienemmät suorat kasvihuonekaasupäästöt: Yritys kuuluu ylimpään 10 prosentin joukkoon kaikista Clarity AI:n testaamista vertailukelpoisista yrityksistä, joilla on pienimmät suorat kasvihuonepäästöt
- Pienemmät epäsuorat kasvihuonekaasupäästöt:Yritys kuuluu 10 prosentin joukkoon Clarity AI:n testaamista vertailukelpoisista yrityksistä, joilla on alhaisimmat epäsuorat kasvihuonekaasupäästöt
- Sitoutunut vähentämään kasvihuonekaasupäästöjä: Yritys on sitoutunut vähentämään kasvihuonekaasupäästöjä ja se on linjassa ilmanston lämpenemisen rajoittamisen 1,5 asteeseen kanssa
- Kasvihuonekaasupäästöjen julkistaminen: Yritys julkistaa tiedot suorista, energiaan liittyvistä ja epäsuorista kasvihuonekaasupäästöistään
- Uusiutuvan energian käyttö: Yli 90 prosenttia tämän yrityksen käyttämästä energiasta tulee uusiutuvista lähteistä
Kestävimmät elektroniikkabrändit*
* Klarnan sovelluksessa, Clarity AI:n tietoon pohjautuen
- AEG
- Electrolux
- Elgiganten/Elkjop
- Fonum
- GiffGaff
- Gigantti
- Husqvarna
- Logitech
- Lenovo
- Microsoft
- Olympus
- Philips
Kestävyysluokat ovat nyt saatavilla Klarnan sovelluksessa kaikille käyttäjille. Täältä löydät lisätietoa Klarnan kestävyysluokista ja muista vastuullisuusaloitteista.