Kuljetus ja Logistiikka

Kuljetus ja Logistiikka

 

Sähköautojen lataus sujuu mökilläkin, kun muistaa muutaman tärkeän asian

Yhä useammalla mökinomistajalla tai mökkivieraalla on tänä kesänä allaan sähkö- tai hybridiauto. CTEKin myyntipäällikkö Pasi Ahola muistuttaa, että auton lataus onnistuu ilman kiinteää latausasemaakin, kunhan muistaa muutaman tärkeän säännön.

Tänä kesänä saatetaan monella mökillä pohtia, miten omaan tai vieraan sähkö- tai hybridiautoon saadaan virtaa. Autojen lataus onnistuu erilaisista pistorasioista esimerkiksi siirrettävän sähköauton latausaseman avulla, mutta vaatii muutaman asian huomioimista.

”Jos kyseessä on oma mökki ja ajoneuvona sähkö- tai lataushybridiauto, suosittelen siirrettävissä olevan latausaseman hankintaa. Se ei vaadi asennuksen suhteen muuta kuin tavallisen säädösten mukaisen voimavirtapistorasian, jolloin käyttäjä voi kytkeä latauslaitteen suoraan valmiiseen pistorasiaan. Esimerkiksi CTEKin kevyttä laitetta on helppo kuljettaa mukana niin mökille kuin muillekin reissuille”, CTEKin myyntipäällikkö Pasi Ahola neuvoo.

Kaikissa, varsinkin vanhemmissa mökeissä voimavirtapistorasiaa ei välttämättä ole.

”Voimavirtapistorasian tunnistaa punaisesta väristä. Mikäli sellaista ei ole, niin sen asennuttaminen kannattaa, sillä sen avulla lataaminen on kiinteää latausasemaa joustavampi ja edullisempi vaihtoehto, mutta silti tehokasta ja turvallista. Voimavirtapistoke on hyödyllinen myös esimerkiksi monien työkoneiden ja lämmittimien kanssa”, Ahola toteaa.

Tarkista aina pistorasian tyyppi ja kunto

Sähköautoihin tottumaton saattaa usein ehdottaa sähkön ottamista suoraan ulkorakennuksen seinästä kaapelikelan avulla.

”Jatkojohdon kanssa sähköauton lataamista ei suositella missään nimessä, sillä se voi aiheuttaa ylikuumenemisvaaran ja tulipalon. Lataamiseen kannattaa käyttää pelkästään yleensä auton mukana tulevaa Type 2 -latauskaapelia. Tärkeää on varmistaa, että ulkopistorasia on suojamaadoitettu ja kiinteistön sähköasennukset muutoinkin asianmukaisella tasolla. Suko-pistorasiasta lataaminen on vain väliaikaisratkaisu ja säännölliseen lataamiseen pitää hankkia siihen soveltuvat laitteet”, Ahola sanoo.

Suko-pistorasiat otettiin käyttöön Suomessa 90-luvun loppupuolella, joten sitä vanhemmissa mökeissä pistokkeet saattavat olla maadoittamattomia.

”Vanhoja pistorasioita ei tule käyttää sähköauton lataamiseen edes väliaikaisesti. Uusimpienkin pistorasioiden kunto kannattaa aina tarkistaa. Niissä ei tulisi olla kulumia tai hapettumia”, Ahola sanoo.

Vieraassa paikassa kannattaa seurata latausta

Aivan ehdoton sääntö on, että sähköauton lataukseen ei koskaan oteta virtaa sisätiloista paloturvallisuussyistä.

Ahola vinkkaa myös tutustumaan omiin vakuutusehtoihin. Osa vakuutusyhtiöistä vaatii, että kiinteistön pistorasiat tarkastutetaan ammattilaisella, koska lataamiseen liittyy ylikuumenemisriski.

”Ylipäätään vieraissa paikoissa tai ensimmäisellä kerralla sähköautoa ladattaessa kannattaa välillä käydä katsomassa, ettei pistoke ole kuumentunut”, Ahola toteaa.

Kohtelias mökkivieras tarjoutuu maksamaan sähköstä

Varsinkin täyssähköauton lataaminen pistorasiasta on 8 ampeerin virralla tuskaisen hidasta. Ahola kannustaakin miettimään, miten ajoneuvon lataamisen mökillä voisi ratkaista helposti ja kustannustehokkaasti.

”Siirrettävällä kolmivaiheisella latausasemalla lataaminen on huomattavasti nopeampaa kuin Suko -pistorasian kautta. Esimerkiksi CTEKin mukana kulkevalla ja voimavirtapistorasiaan kytkettävällä latausasemalla sähköauton lataus käy jopa viisi kertaa nopeammin kuin perinteisen Suko-pistorasian kautta.”

Mökillä vierailevia Ahola kehottaa tarjoutumaan maksamaan käytetystä sähköstä.

”Mökeillä sähkönkulutus on varsin pientä, ja esimerkiksi sähköauton lataus saattaa helpostikin aiheuttaa noin 5–15 euron laskun omistajalle. Jotta mökkikutsuja saa jatkossakin, kannattaa tarjoutua korvaamaan aiheuttamansa kulut. Maksaahan auton lataus asemillakin.”

CTEKin Njord Go -siirrettävän latausaseman suositushinta on 1 095 €

FacebooklinkedinmailFacebooklinkedinmail
 

Kuljetus & Logistiikka
Artturinkatu 2, Box 29, 20200 Turku
lehti@kuljetuslehti.fi