Wibax ottaa johtoaseman tiukoilla ympäristötavoitteilla
Viikonloppuna järjestetyn Race of Champions -kilpailun seminaarissa Wibax esitteli uudet, aggressiiviset ympäristötavoitteensa. 100-prosenttisesti fossiilivapaa sähköautokanta, joka toimii 100-prosenttisesti itse tuotetulla sähköllä.
– Näytämme, miten voimme ottaa vastuun omasta osuudestamme ympäristövaikutuksista, Wibaxin toimitusjohtaja Jonas Wiklund sanoo.
Tänä viikonloppuna Pite Havsbadissa järjestettiin arvostettu Race of Champions -moottoripyöräkilpailu. Maailman parhaat kuljettajat kokoontuvat tänne selvittämään, kuka on paras.
Lauantaina järjestettiin myös Green champions -seminaari, jossa maailmanmestari Sebastian Vettel ja muun muassa Northvoltin, H2 Green Steelin, SSAB:n ja Wibaxin edustajat puhuivat siitä, miten voimme yhdessä rakentaa kestävämpää ja älykkäämpää yhteiskuntaa.
Wibaxin konsernijohtaja Jonas Wiklund kertoi kemianteollisuuden toimittajan uusista tiukoista ympäristötavoitteista. Vuodesta 2030 lähtien 100 prosenttia yhtiön autokannasta on sähkökäyttöistä – ja käy 100-prosenttisesti itse tuotetulla sähköllä.
– Hyvin toimivat sähkökuorma-automme ja kehittämämme mobiili WiCharge-sähköautolaturi ovat tärkeitä palapelin palasia matkallamme kohti fossiilittomuutta”, Jonas Wiklund sanoo ja jatkaa:
– Mielestämme on korkea aika, että me yrityksenä otamme vastuun ympäristöstämme.
Uudet tavoitteet ovat todella kovat logistiikkayritykselle, jolla on niin paljon raskasta kuorma-autoliikennettä kuin Wibaxilla. Uskomme, että ajatus täysin kiertävästä lähestymistavasta todella raskaaseen liikenteeseen on yksi alan ensimmäisistä.
– Uskomme, että nämä ponnistelut ovat välttämättömiä sekä kilpailukyvyn että edessä olevan yhteiskunnallisen muutoksen kannalta. Mielestämme emme myöskään halunneet olla nostamassa sähkön hintaa entisestään, vaan tuotamme itse ainakin sen verran sähköä, mitä automme tarvitsevat”, Jonas Wiklund sanoo.
Wibaxin aiempiin ympäristötavoitteisiin kuului 80-prosenttisesti fossiilivapaa kalusto. Sen lisäksi, että tätä lukua on nostettu entisestään, siihen on nyt lisätty vaatimus tulla omavaraiseksi sähkön suhteen.
– Sähköautojen nerokkuus on siinä, että voimme itse tuottaa niille virtaa. Se, ovatko ne sitten sähköautoja vai vetyautoja, jää nähtäväksi. Sama koskee myös sähköntuotantoa. Tämänhetkisessä tilanteessa näyttää siltä, että kyseessä on aurinko- ja tuulivoiman yhdistelmä.