Volvo Trucksin mallisto IAA 2024 -näyttelyssä on täynnä todisteita Volvon sitoutumisesta vähentää kuljetusten päästöjä ja ehkäistä onnettomuuksia. Volvo esittelee kuorma-autoja sähköisellä voimansiirrolla, polttokennolla ja uusiutuvilla polttoaineilla polttomoottorissa – strategia, joka mahdollistaa kestävät kuljetukset tänään ja huomenna.
Red Dot Award on yksi maailman suurimmista design-kilpailuista. Kilpailun jury koostuu noin 40 kansainvälisestä asiantuntijasta, jotka kokoontuvat kerran vuodessa palkitsemaan vuoden parhaat tuotteet. Tänä vuonna jury antoi tunnustusta IVECO S-Way Model Year 24-mallisarjan laadukkaalle designille ja huomioi erityisesti kuorma-auton mukautuvat ominaisuudet sekä kojelaudan tarkan suunnittelun.
Täyssähköisten pitkän matkan kuorma-autojen kiertueen kohokohtiin kuuluvat Euroopan mantereen pohjoisin ja eteläisin piste: Pohjois-Norjassa sijaitseva Nordkapp ja Manner-Espanjan eteläisin kaupunki Tarifa. Suomeen autot saapuvat Norjasta maanantaina 24.6 jatkaen Nelostietä Rovaniemen, Jyväskylän ja Lahden kautta Helsinkiin.
Uusi Volvo FH16 on Euroopan tehokkain kuorma-auto, mutta myös erittäin polttoainetehokas – ja se toimii 100 % uusiutuvilla polttoaineilla. Maantietestit vahvistavat, että FH16:n täysin uusi moottori saavuttaa 5 % paremman polttoainetalouden ja pienemmät päästöt samalla, kun se lisää 7 % vääntömomenttia – yhdistelmä, joka lisää tehokkuutta ja tuottavuutta vaativimmissa kuljetustehtävissä.
Volvo Trucks kehittää kuorma-autoja, joissa on vedyllä toimiva polttomoottori. Maantietestit näillä kuorma-autoilla alkavat vuonna 2026, ja kaupallinen lanseeraus on suunniteltu tämän vuosikymmenen lopulle. Vihreällä vedyllä toimivat kuorma-autot ovat merkittävä askel Volvolle nettonollatavoitteen saavuttamisessa ja asiakkaiden tukemisessa hiilidioksidipäästöjen vähentämisessä.
Vuoden 2024 alusta alkaen jokaiseen uuteen Scania kuorma-autoon on kuulunut kiinteänä osana ProDrive kuljettajakoulutus. Scania ProDrive on Scanian ja CAP-kouluttajien toteuttama koulutuskokonaisuus, jonka tavoitteena on optimoida asiakkaan hankkiman uuden Scanian tekninen osaaminen ja polttoainetaloudellisuus.
Volvo Trucks tuo markkinoille uuden moottorin huippuluokkaiseen FH16-kuorma-autoonsa. Jopa 780 hv:n tehon ja 3 800 Nm:n väännön ansiosta uusi 17-litrainen moottori selviytyy vaivattomasti vaikeimmistakin kuljetustehtävistä. Moottori on myös erittäin polttoainetehokas ja kestävä. Uusi moottori on sertifioidusti yhteensopiva biopolttoaineiden kanssa.
Viime vuosina koetut talouden vaihtelut ja globaalit myllerrykset vaikuttivat suomalaisten yhtiöiden liiketoimintaan. Myös Scanian asiakkaat sopeutuivat pidemmän aikavälin suunnitteluun kalustohankinnoissa. Scanian toimitushankaluudet alkavat onneksi olla takana päin, sillä tehtaalta saadaan dieselmoottorisia Scanioita erittelystä riippuen jo ihan tammi-helmikuullekin. ”King of the Road is back” -hypettää Scania markkinointipäällikkö Olli Heikkinen positiivista toimitusvirettä.
Uusi Eurocargo edustaa historiallisen malliston tähän mennessä suurinta kehitysaskelta. Uudistettu digitaalinen ohjaamo, uusi ADAS, liitettävyyden mahdollistamat digitaaliset palvelut ja laajennetun CNG-valikoiman ympäristöystävällisyys tekevät Eurocargosta kuorma-autonkuljettajien suosikin. Se on huippuluokan resurssi mihin tahansa kuljetustoimintaan.
Volvo Trucksiin kuuluva Volvo Defense on solminut puitesopimuksen Viron puolustusinvestointikeskuksen ja Latvian tasavallan puolustusministeriön kanssa logistiikkakuorma-autojen toimittamisesta. Volvo valittiin yhdeksi kahdesta toimittajasta, jotka yhdessä toimittavat jopa 3 000 ajoneuvoa 7 vuoden aikana.
Tunnetussa saksalaisessa European Truck Challenge -vertailutestissä Scania 420 R -rekkaveturi Super-voimalinjalla, saavutti voiton kuorma-autojen pitkän matkan polttoaineen kulutusvertailussa. Ensimmäisen sijan saaneen ja testin keskimääräisessä dieselkulutuksessa toiselle sijalle tulleen kilpailijan välinen ero oli 4,9 %, joka on erittäin merkittävä ero tällaisissa vertailutesteissä.
Työmaiden ja erikoiskohteiden moniottelija Iveco T-Way esittäytyy varta vasten suomalaisten maansiirtoautoasiakkaiden tarpeisiin valmiiksi varusteltuna Iveco T-Way Nordic 10×4 kippiautona. Ohjaavalla ja nousevalla viimeisellä akselilla ja järeällä Cantoni-kivilavalla varustetun Iveco T-Way 510:n asiakashinnaksi ilmoitetaan 210 000 euroa.
Kuljetus & Logistiikka
Artturinkatu 2, Box 29, 20200 Turku
lehti@kuljetuslehti.fi