Kuljetus- ja logistiikka-alan asiantuntijat keskustelivat Kuljetus 2023 -tapahtumassa Jyväskylässä kuljetusalan vihreästä siirtymästä. Tärkeimpinä käyttövoimamurroksen nopeuttajina esille nostettiin hankintatuet ja jakelu- ja latausinfran tuet. Autokannassa on tällä hetkellä noin 500 kaasukäyttöistä kuorma-autoa ja hieman yli 30 sähkökuorma-autoa. Kuorma-autokannan käyttövoimamurros on vielä alussa, mutta se kiihtyy lähivuosina.
SKAL on mukana Kuljetus 2023 -messuilla Jyväskylän Paviljongissa 25.-27.5.2023. SKAL järjestää messuilla tietoiskuja, joissa käsitellään laajasti liikenteen ajankohtaisia asioita. Aiheina ovat muun muassa raskaan liikenteen käyttövoimasiirtymä, hiilidioksidipäästöt ja liikenteen älykkäät ratkaisut. Median edustajat ovat lämpimästi tervetulleita seuraamaan tietoiskuja perjantaina 26.5. klo 12 alkaen.
Kuljetus 2023 -tapahtuma järjestetään neljän vuoden tauon jälkeen 25.–27.5. Paviljongissa Jyväskylässä. Tapahtuma tarjoaa kattavan läpileikkauksen kuljetusalaan. Esillä ovat uusimmat paketti- ja kuorma-automallistot, autojen päällirakenteet sekä monipuolinen valikoima palveluja ja tarvikkeita Suomesta ja ulkomailta. Tapahtumassa on mukana yli 200 näytteilleasettajaa.
EU:n liikennelinjauksissa on huomioitava vahvemmin jäsenmaiden erilaiset olosuhteet, kuten Suomen syrjäinen sijainti. Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL muistuttaa, että suomalaisyrityksillä on jo nyt suuremmat logistiikkakustannukset kuin monilla kilpailijamailla. Jotta Suomi pystyy kytkeytymään vahvemmin EU:n sisämarkkinoihin, on logistiikan oltava tehokkaassa kunnossa.
LiikenneSuomi-ryhmä eli Linja-autoliitto, Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL sekä Taksiliitto esittävät, että Suomessa tulevaan hallitusohjelmaan sisällytetään samanlainen jakeluvelvoitetta alentava tavoite, josta Ruotsin hallitusyhteistyöhön osallistuvat puolueet kertoivat sopineensa 7.5.2023: Jakeluvelvoite alennetaan Ruotsissa kuuteen prosenttiin vuoden 2024 alusta. Dieselin jakeluvelvoite laskee 30,5 prosentista kuuteen. Suomessa aiotaan samaan aikaan nostaa jakeluvelvoitetta lähes kolmeenkymmeneen prosenttiin.
Yli kolmannes kuljetusyrittäjistä kärsii työvoimapulasta, käy ilmi SKALin kuljetusbarometrista. Joustoja tarvitaan muun muassa ammattipätevyyden hankkimiseen, ja Puolustusvoimissa on otettava käyttöön koemalli. Työperäisen maahanmuuton vauhdittaminen on tarpeen myös kuljetusalalla. Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry ehdottaa tuoreessa raportissaan seitsemää ratkaisua osaavan työvoiman turvaamiseksi.
Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL esittää Suomen logistisen kilpailukyvyn parantamista tulevan hallitusohjelman kärkihankkeeksi: − Logistisen takamatkan kurominen Euroopan markkinoille vaatii nyt väistämättä panostuksia, toteaa puheenjohtaja Jani Ylälehto. Kuljetusyrittäjät nostavat kärkiteemoiksi tiestön kunnon parantamisen, ammattidieselin ja kohtuulliset päästövähennystoimet.
DB Schenker, yksi maailman johtavista globaaleista logistiikkapalveluiden tarjoajasta, organisoi Pohjoismaiden toimintonsa ja yhdistää Suomen, Ruotsin, Norjan, Tanskan ja Islannin Pohjoismaiden klusteriksi. Huhtikuun 2023 alussa toimintansa aloittavan klusterin toimitusjohtajaksi on nimitetty Petteri Nurmi.
LiikenneSuomi-ryhmä, johon kuuluvat Linja-autoliitto, Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL sekä Taksiliitto, muistuttavat, että kuljettamista ei lähivuosikymmenien aikana pystytä juurikaan automatisoimaan. Kuljetusala tarvitsee merkittävän määrän työvoimaa lisääntyvien kuljetustarpeiden hoitamiseksi. Niin tavaroiden kuin henkilöiden turvallinen kuljettaminen on vahvaa osaamista vaativa, vastuullinen tehtävä.
Kuljetusalalla hiilidioksidipäästöjen osuus on perinteisesti iso, ja Kaukokiito valtakunnallisena logistiikkatoimijana on sitoutunut edistämään ilmastokestävää liikennettä Suomessa. Yksi konkreettinen askel kohti tavoitetta on kuljettaa lähetyksiä jatkossa uusiutuvalla dieselillä. Sen avulla kuljetusten hiilijalanjälki pienenee jopa 90 %.
LiikenneSuomi eli Linja-autoliitto, Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ja Suomen Taksiliitto korostaa, että liikenteen verotuksella on suuri vaikutus tavaroiden ja ihmisten kuljettamisen kustannuksiin. Maltillinen liikenteen verotus luo pohjaa taloudelliselle kasvulle, varmistaa maamme kilpailukykyä sekä mahdollisuutta elää ja asua kaikkialla Suomessa. Toimiva verotus kannustaa myös päästöjen vähentämiseen.
Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin tuoreessa selvityksessä haettiin konkreettisia toimenpiteitä, jotka mahdollistaisivat yhdistettyjen kuljetusten käynnistämisen Suomessa. Työssä laadittiin toimintakonsepti yhdistettyjen kuljetusten palvelun järjestämiseksi ja sen pohjalta jatkokehitettävä yhdistettyjen kuljetusten pilotti.
AddSecuren uuden tutkimuksen mukaan 83 prosenttia eurooppalaisista kuljetusyrityksistä haluaa siirtyä käyttämään kalustossaan sähköautoja tai vaihtoehtoisia polttoaineita. Vastuullisempaan kalustoon siirtymisen tärkeimmät syyt ovat yritysten kestävää kehitystä tukevat tavoitteet ja asiakkaiden vaatimukset.
Kuljetusyrittäjien mielestä ammattidiesel ja maltillinen jakeluvelvoite ovat merkittäviä keinoja hillitä energiakustannuksia kuljetusalalla, käy ilmi SKAL Kuljetusbarometrista. Lisäksi seuraavan hallituksen on satsattava tiestöön ja tieverkon korjausvelkaan. Jakeluvelvoitteelle kaavaillut jättikorotukset on peruttava.
Naantaliin saapui viime lauantaina Suomen ensimmäinen kansainvälinen rahtikuljetus, joka suoritettiin Scanian täyssähkökuorma-autolla. Ahola Transportin suorittama kuljetus saapui Ruotsista, jossa kyydissä olleet tavarat oli lastattu perjantaina. Laivamatkan jälkeen puoliperävaunuyhdistelmä purki kuorman Turkuun ja saapui sen jälkeen uuden kuorman lastaukseen Naantaliin.
Kuljetusyritysten edunvalvontajärjestö Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry palkittiin 3.2. Suomen Yrittäjien vuoden 2022 toimialajärjestönä. Perusteluiden mukaan SKAL on tehnyt vaikuttavaa ja tuloksekasta edunvalvontaa vaikeassa tilanteessa, kun polttoainekustannukset nousivat rajusti muun muassa Venäjän hyökkäyssodan vuoksi. Palkitsemisen kriteereinä olivat vaikuttavuuden ohella muun muassa viestintä ja oman toiminnan kehittäminen.
Kuljetusyritysten ennusteet alkuvuodesta ovat synkät. SKAL Kuljetusbarometrin 1/2023 arviot tulevista kuljetusmääristä ja liikevaihdosta ovat alimmillaan yli kymmeneen vuoteen. Kuljetusyritysten kannattavuusennuste romahti ennätysalas saldoluvun ollessa -38. SKAL vaatii polttonesteiden hintaa korottavien päätösten perumista ja esittää perusväylänpitoon lisäpanostuksia tilanteen helpottamiseksi.
Kuljetus & Logistiikka
Artturinkatu 2, Box 29, 20200 Turku
lehti@kuljetuslehti.fi