Kuljetus ja Logistiikka

Kuljetus ja Logistiikka

 

Naarva-giljotiinikoura mahdollistaa monia uusia työmahdollisuuksia autoon asennetulle kuormausnosturille.

Giljotiinilla puut poikki ja kyytiin

Suomalaisen Pentin Paja Oy:n valmistamia Naarva-energiakouria on perinteisesti hyödynnetty metsäkoneissa ja traktoreissa. Energiakouran asentaminen kuormausnosturiin lisää käyttömahdollisuuksia ulottuvuuden kasvaessa.
Pentin Paja Oy:n Naarva-mallistoon kuulu jo yhdeksän eri mallia: kolme kaatopäätä, viisi keräävää kaatopäätä sekä Naarva-Sykeharvesteri. Patentoitua giljotiinia on saatavana kolmessa eri kokoluokassa katkaisuhalkaisijoiden ollessa 23 cm, 25 cm ja 32 cm.
Naarva-Kourien menekki on kasvanut voimakkaasti viimeisen vuosien aikana, nyt yli puolet kourista meneekin vientiin suurimpien vientimaiden ollessa Ruotsi, Saksa, Viro, Itävalta, Norja ja Hollanti. Vuodesta 1997 alkaen Naarva-Kouria on toimitettu jo 29:een maahan. Keski-Euroopassa on yleistä asentaa suuremmat kourat kaivinkoneisiin. Näillä koneilla voidaan raivata tienvarsien ja kaupunki-alueiden ongelmapuita. Hollannissa Naarva-Kourilla muun muassa maisemoidaan kanavanreunoja.
Suurin osa Suomessa ja Ruotsissa käytettävistä Naarva-Kourista on asennettu traktoreiden, ajokoneiden ja harvestereiden nostureihin, joskin kuorma-autoon asennetut ratkaisut ovat entistä yleisempiä monikäyttöisyyden ansiosta.
Naarva-Koura mallistosta löytyy sopiva koura kaikkiin nostureihin. Pienin malli painaa vain 200 kg, suurimman painaessa 600 kg.

Tehokas giljotiini
Puiden katkaisussa käytetään Naarva-Kouran giljotiinia, joka kiinnitetään liukukiskolla kouran runkoon. Kuormauksessa giljotiini peruuttaa taaksepäin, jolloin se ei ole esteenä isonkaan puunipun käsittelyssä.
Voimakas Naarva-giljotiini suorittaa katkaisun tukikäpäliä vasten liukuessaan katkaisun aikana kiskossaan siten, että katkaisuun tarvittava voima välittyy kokonaisuudessaan puuhun. Kuormauskoura tai nosturi ei siis rasitu paksuimpienkaan puiden katkaisussa.
Kulutusteräksestä valmistettu katkaisuterä ei säikähdä hiekkaa tai muita epäpuhtauksia, joten kannot voi huolettaa jättää lyhyeksi ja puita voidaan korjata vaikeistakin paikoista.
Naarva-Kouran kaikki toiminnot on toteutettu hydraulisylintereillä, jolloin peruskoneelle ei aseteta suuria öljyntuottovaatimuksia, koska paine tekee työn pienemmälläkin tuotolla. Helppo asennus ja monipuoliset ohjausmahdollisuudet sekä kilpailukykyinen hinta on lisännyt Naarva-Kourien kysyntää kaikkialla, missä on kaadettava puita, pensaita, poistettava oksia tai tuulenkaatoja.

Radio-ohjauksella helppoutta asennukseen
Naarva-Kourat soveltuvat lähes kaikkiin hydraulisiin nostureihin, joten koura voidaan asentaa myös kuorma-auton kuormausnosturiin.
Mallista riippuen Naarva-Kourassa on 3-7 ohjausventtiiliä, joiden ohjaukseen on aikaisemmin aina vedetty ohjainkaapeli nosturin puomia pitkin. Viime syksynä Pentin Paja toi markkinoille radio-ohjauksen, joka toimii pienillä kouraan sijoitettavilla 12V akuilla. Puomikaapeli jää pois, jolloin asennus vaatii vain hydrauliletkujen kytkemisen kääntäjälle ja kouralle. Radio-ohjauksen lähetin on kooltaan vain 9x6x2 cm ja toimii kahdella AAA-paristolla. Lähetin on helppo kiinnittää esimerkiksi kuorma-auton oman nosturin kauko-ohjaimeen.

AAA-paristoista virtansa saavassa lähettimessä on neljä ohjainnappia ja punainen virtakytkin, joka kytkee virran myös kourassa sijaitsevaan vastaanottimeen.
Kouran kaikkia toimintoja käytetään nosturin omalla 4/3-suuntaventtiilillä, radiolähettimen napeilla valitaan käytettävä kouran toiminto: Kuormauskoura, kääntö (tiltti), giljotiinin käpälät ja giljotiinin terä. Kouralle ja kääntäjälle tulee molemmille kaksi hydrauliletkua.

Naarva giljotiini pystyy katkaisemaan halkaisijaltaan jopa 32 sentin puut. Kulutusteräksinen, 12 millin terä liukuu katkaisussa tukikäpälien ohjaamana. Tukikäpälissä on myös terät, jotka tehostavat isojen pusikoiden raivaamista.

Ympäristönhuoltopalveluihin erikoistunut yritys Huurinainen Oy asennutti 8×6-vetoiselle Mercedes-Benz 4144 -alustalle PM80 kappaletavaranosturin ja siihen painoltaan 500 kilon
Naarva-Kouran 1500-40 32 sentin giljotiinilla.
Hydraulinen kääntäjä sekä kuormauskoura mahdollistavat käytön kaatopäänä sekä kuormauskourana. Ahtaissa paikoissa katkaistu puu on siis mahdollista kuormata suoraan kyytiin.

Jätehuolto Teuvo Lehikoinen Ky hankki loppuvuodesta 2007 Naarva-Koura 1500-40:n, joka asennettiin PM30-kappaletavaranosturiin.
Radio-ohjauksella varustetun giljotiinin asennus on vaivatonta, koska kouralle ei tarvitse vetää sähköjohtoja.

Naarva-giljotiinikoura mahdollistaa monia uusia työmahdollisuuksia autoon asennetulle kuormausnosturille.
– Giljotiinin avulla sujuvat ongelmapuiden, pensasaitojen, vanhojen pylväiden ja tolppien poistamiset kaupunkialueelta ja tonteilta. Rakennusten ja sähkölinjojen läheisyydessä sijaitsevat puut voidaan poistaa turvallisesti katkomalla ne latvasta alaspäin.
– Kaadetut puut tai pensaat voidaan nostaa suoraan auton lavalle, jolloin raivaus voidaan suorittaa turvallisesti ja tehokkaasti ahtaissakin paikoissa. Nosturin pitkä ulottuvuus mahdollistaa isojenkin puiden paloittelun ja lyhentämisen.

Naarva giljotiini jättää sileän ja siistin kannon.
Jos katkaisuhalkaisija riittää, kannon voi jättää mahdollisimman lyhyeksi, sillä hiekkaisetkaan puut eivät aiheuta ongelmia giljotiinille.

FacebooklinkedinmailFacebooklinkedinmail
 

Kuljetus & Logistiikka
Artturinkatu 2, Box 29, 20200 Turku
lehti@kuljetuslehti.fi