Vuonna 2021 liikenteessä tavattiin yhteensä 3 370 liikennekäytöstä poistettua ajoneuvoa, joista 1064 oli kokonaan ilman liikennevakuutusta. Näille ajoneuvoille määrätään vakuuttamattomuusmaksu koko siltä ajalta, kun vakuutus ei ole ollut voimassa. Maksuilla korvataan vakuuttamattomien ajoneuvojen aiheuttamia vahinkoja, jotka nousevat vuosittain miljooniin euroihin.
Ajoneuvon oston tai myynnin yhteydessä kannattaa pitää huolta kaikista velvollisuuksista, jotta ei joudu toisen henkilön laiminlyöntien maksumieheksi. Nykyään ajoneuvon myyjän ei enää tarvitse luovuttaa uudelle omistajalle ilmoitusosaa tai varmennetta, vaan luovutusilmoituksen tekeminen ostajalle riittää.
Syksyn myötä lisääntyvä pimeys ja heikkenevät ajo-olosuhteet aiheuttavat riskejä liikenteessä. Aamu- ja iltahämärissä sattuu kolareita esimerkiksi hirvieläinten kanssa. Kokosimme ohjeet, kuinka toimia onnettomuuspaikalla. Tänä syksynä muita tielläliikkujia voi varoittaa myös hätävilkuilla liikkuvasta autosta.
Tänä vuonna talvirenkaat pitää vaihtaa autoon jo marraskuussa, jos sää tai keli sitä edellyttää. Uuden tieliikennelain myötä renkaiden vaihto ei ole enää sidottu vain kalenteriin, vaan se tulee tehdä kelin mukaan. LähiTapiolan kyselyn mukaan noin kolmannes autoilijoista ei ollut vielä muutoksesta tietoinen. Noin joka kolmas aikoo vaihtaa talvirenkaat vain sään niin vaatiessa.
Turvallisuusasetus astuu voimaan vaiheittain vuosina 2021– 2025, aluksi uusien automallien tyypihyväksynnässä ja myöhemmin uusien autojen ensirekisteröinneissä. Suurin osa turvavarustevaatimuksista tulee pakolliseksi jo kahden vuoden kuluttua, mutta osassa järjestelmissä siirtymäaika on neljän tai kuuden vuoden mittainen.
Kuorma-autoissa on yleistynyt laiton auton päästöjä vähentävien laitteiden kiertäminen eli päästömanipulointi. Manipulointi kasvattaa auton päästöt moninkertaiseksi. Laittomat päästömanipulaatiot aiheuttavat kuljetusalalle epätervettä kilpailua, sillä laitteistojen purkamisella pyritään kustannussäästöihin.
Liikenne- ja viestintäministeriö aikoo nopealla aikataululla saattaa voimaan asetuksen, joka sallisi jopa yli 34-metristen ajoneuvoyhdistelmien käytön liikenteessä ilman erillistä lupamenettelyä. Nykyinen enimmäispituus on 25,25 metriä. Suomi olisi ensimmäinen maa Euroopassa, joka sallisi yli 30-metriset rekat.
Teksti: Teknisen kaupan liitto ry Hallituksen kaavailemalla ajokorttilain muutoksella olisi pääasiassa negatiivisia vaikutuksia mopo- ja moottoripyöräkorttien hankintaan. Kuluttajille tulisi ylimääräisiä kustannuksia ja liikenneturvallisuusriskit kasvaisivat. Moottoripyöräilijöiden edunvalvojat toivovat lakiesitykseen vielä muutoksia.
Turun hovioikeus katsoi 13.6.2017 antamallaan tuomiolla ajoneuvon maahantuojan elv-perusteisen vahingonkorvausvaatimuksen vanhentuneeksi. Tulli valtion edustajana vapautui yli 13 100 vahingonkorvaushakemuksen käsittelystä ja kymmenien miljoonien eurojen suuruisten vahingonkorvauksien maksamisesta, ellei korkein oikeus päätä asiassa toisin.
Yksityiskäytössä olevien, alle 3,5-tonnisten henkilö-, paketti- ja erikoisautojen sekä raskaiden nelipyörien määräaikaiskatsastusten väli harvenee. Jatkossa nämä ajoneuvot on katsastettava ensimmäisen kerran viimeistään neljä vuotta käyttöönottopäivästä, ja sen jälkeen kahden vuoden välein. Yli 10-vuotiaat ajoneuvot olisi katsastettava kuitenkin vuosittain. Kevyiden nelipyörien katsastusvälit säilyvät nykyisinä.
Kuljetus & Logistiikka
Artturinkatu 2, Box 29, 20200 Turku
lehti@kuljetuslehti.fi