Liikenne- ja viestintäministeriö aikoo nopealla aikataululla saattaa voimaan asetuksen, joka sallisi jopa yli 34-metristen ajoneuvoyhdistelmien käytön liikenteessä ilman erillistä lupamenettelyä. Nykyinen enimmäispituus on 25,25 metriä. Suomi olisi ensimmäinen maa Euroopassa, joka sallisi yli 30-metriset rekat.
Koko EU:n alueella tulee vuoden 2017 alusta käyttöön kaikkia maantieliikenteen kuljetusyrityksiä koskeva riskiluokitusjärjestelmä, jonka perusteella yrityksen hyvämaineisuudesta voi varmistua. Yhteneväinen riskiluokitus tuo tasapuolisuutta eurooppalaisten kuljetusyrittäjien arkeen ja varmistaa sen, ettei liikenneluvan yhdessä maassa menettänyt yritys voi kiertää säädöksiä hakemalla lupaa toisesta maasta.
Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry kehottaa hallitusta varmistamaan budjettineuvotteluissa maanteiden tavaraliikenteen kilpailukyvyn ja työpaikat Suomessa. Liikennepolttoaineiden uusien veronkorotusten sijaan tulisi hallituksen nopeuttaa raskaan liikenteen tiemaksujen käyttöönottoa ja tarkastella kriittisesti liikennekaariesityksen vaikutuksia kuljetuselinkeinoihin.
Liikennekaariesitys puuttuu rajusti maanteiden tavaraliikenteen toimintaympäristöön. Esitys sisältää liikenneluvista luopumista, alalle tulon helpottamista eri keinoin ja kansallisen sääntelyn poistamista. Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n mielestä esitys synnyttää Suomeen kahdet kuljetusmarkkinat.
Liikenne- ja viestintäministeriö ryhtyy valmistelemaan asetusmuutosta, jolla kolmiakselisten kuorma-autojen enimmäismassa nostettaisiin pysyvästi 28 tonniin rekisteröintivuodesta riippumatta. Tiekuormituksen vuoksi nykyistä suuremman massan edellytykseksi asetetaan auton rakenteeseen liittyviä lisäehtoja.
Kuljetus & Logistiikka
Artturinkatu 2, Box 29, 20200 Turku
lehti@kuljetuslehti.fi