IVECO S-WAY LBG osallistui ”Nordic Biogas Tour” -kiertueelle testaamaan, kuinka paljon taloudellinen ajotapa voi vähentää ympäristövaikutuksia ja kuinka pitkän matkan voi ajaa täyteen lastatulla biokaasuajoneuvolla. Vastaus on selkeä. Taloudellinen ajotapa säästää kustannuksia tuntuvasti polttoaineiden hintojen ollessa ennätyskorkealla. Nestemäisellä biokaasulla ajettaessa ei tarvitse pelätä tankin tyhjenemistä 1 600 kilometrin matkalla edes mäkisessä Pohjolassa – 40 tonnin kuormasta huolimatta.
IKEA Suomi ja Gasum vahvistavat keskinäistä kiertotalousyhteistyötään viidennellä kaasutankkausasemalla. Tampereen tavaratalon läheisyyteen 16. syyskuuta avatulta kaasutankkausasemalta voi tankata IKEA-ravintolan ruokahävikistä tuotettua biokaasua. Jatkossa kaasutankkausasema löytyy Suomen jokaisen IKEA-tavaratalon läheisyydestä.
Ammattiliikenne voi olla hiilineutraalia jo nyt. Tekniikka on olemassa, eikä se vaadi edes suuria investointeja. Kuljetusliike A2B tarjoaa asiakkailleen Ivecon kuljetuskalustolla aidosti ilmastoystävällistä logistiikkapalvelua. Biokaasulla ajettaessa myös autojen lähipäästöt ovat lähellä nollatasoa.
Liikenne- ja viestintävirasto Traficom on myöntänyt tukea kaasukäyttöisten kuorma-autojen hankintaan joulukuun alusta 2020 lähtien. Yhteensä hankintatukeen on varattu miljoona euroa kahden vuoden jaksolle. Kaasukäyttöisten kuorma-autojen hankintatuki on yksi Fossiilittoman liikenteen tiekartan toimenpiteistä.
Kuljetusyritykset ja kuljetusten ostajat ovat yhä halukkaampia vähentämään hiilidioksidipäästöjä ja kustannuksia käyttämällä polttoaineena LNG- tai LBG-kaasua. Uusissa Volvo FH- ja Volvo FM -kuorma-autoissa on saatavana LNG- ja LBG-kaasulla käyvät moottorit, jotka tarjoavat saman hyvän suorituskyvyn kuin dieselmoottoritkin.
Gasum vahvisti Pohjoismaista raskaan liikenteen kaasutankkausasemaverkostoaan Liedon uuden aseman myötä. Avantin yritys- ja teollisuusalueelle 10-tien varrelle avautunut asema palvelee raskasta runkoliikennettä ja auttaa kuljetusalan yrityksiä vähentämään päästöjään kustannustehokkaasti. Vähäpäästöisten polttoainevaihtoehtojen käyttö lisääntyy EU:ssa, kun yritykset pyrkivät vastaamaan niin päästövähennystavoitteisiin kuin kuluttajien toiveisiin.
Hallitus valmistelee määräaikaista hankintatukea uusille kaasukäyttöisille kuorma-autoille. Tuki on erittäin toivottu toimenpide, jonka on arvioitu lisäävän selvästi kaasukuorma-autojen kysyntää. Monet EU-maat, esimerkiksi Saksa ja Espanja, ovat ottaneet käyttöön vastaavia hankintatukia vaihtoehtoisilla käyttövoimilla kulkevien kuorma-autojen yleistymisen nopeuttamiseksi.
Kuljetus & Logistiikka
Artturinkatu 2, Box 29, 20200 Turku
lehti@kuljetuslehti.fi