Viime vuosina koetut talouden vaihtelut ja globaalit myllerrykset vaikuttivat suomalaisten yhtiöiden liiketoimintaan. Myös Scanian asiakkaat sopeutuivat pidemmän aikavälin suunnitteluun kalustohankinnoissa. Scanian toimitushankaluudet alkavat onneksi olla takana päin, sillä tehtaalta saadaan dieselmoottorisia Scanioita erittelystä riippuen jo ihan tammi-helmikuullekin. ”King of the Road is back” -hypettää Scania markkinointipäällikkö Olli Heikkinen positiivista toimitusvirettä.
Uusi Eurocargo edustaa historiallisen malliston tähän mennessä suurinta kehitysaskelta. Uudistettu digitaalinen ohjaamo, uusi ADAS, liitettävyyden mahdollistamat digitaaliset palvelut ja laajennetun CNG-valikoiman ympäristöystävällisyys tekevät Eurocargosta kuorma-autonkuljettajien suosikin. Se on huippuluokan resurssi mihin tahansa kuljetustoimintaan.
Volvo Trucksiin kuuluva Volvo Defense on solminut puitesopimuksen Viron puolustusinvestointikeskuksen ja Latvian tasavallan puolustusministeriön kanssa logistiikkakuorma-autojen toimittamisesta. Volvo valittiin yhdeksi kahdesta toimittajasta, jotka yhdessä toimittavat jopa 3 000 ajoneuvoa 7 vuoden aikana.
Tunnetussa saksalaisessa European Truck Challenge -vertailutestissä Scania 420 R -rekkaveturi Super-voimalinjalla, saavutti voiton kuorma-autojen pitkän matkan polttoaineen kulutusvertailussa. Ensimmäisen sijan saaneen ja testin keskimääräisessä dieselkulutuksessa toiselle sijalle tulleen kilpailijan välinen ero oli 4,9 %, joka on erittäin merkittävä ero tällaisissa vertailutesteissä.
Työmaiden ja erikoiskohteiden moniottelija Iveco T-Way esittäytyy varta vasten suomalaisten maansiirtoautoasiakkaiden tarpeisiin valmiiksi varusteltuna Iveco T-Way Nordic 10×4 kippiautona. Ohjaavalla ja nousevalla viimeisellä akselilla ja järeällä Cantoni-kivilavalla varustetun Iveco T-Way 510:n asiakashinnaksi ilmoitetaan 210 000 euroa.
Syyskuun alussa tuli kuluneeksi 30 vuotta siitä, kun Volvo Trucks esitteli Volvo FH:n, yhtiön kaikkien aikojen myydyimmän kuorma-auton. Volvon lippulaivamallille on alusta alkaen ollut ominaista sen erottuva ulko- ja sisämuotoilu, erinomainen kuljettajan mukavuus ja teknisesti edistyneet tehokkuus- ja turvallisuusratkaisut.
DAF tuo markkinoille uuden sukupolven DAF XB -jakeluautosarjan 7,5–19 tonnin luokassa. Uuteen mallistoon kuuluu kattava valikoima akkukäyttöisiä sähköajoneuvoja, jotka tukevat kuljetusyrityksiä päästöttömään liikenteeseen siirtymisessä. Uudessa DAF XB -mallissa yhdistyvät ympäristöystävällisyys ja luokkansa paras tehokkuus, turvallisuus ja ajomukavuus.
Renault Trucks TCK 2024 -mallistoon on tehty merkittäviä, kuljettajan hyvinvointiin ja turvallisuuteen keskittyviä parannuksia. Uusien raskaiden T, T High, C ja K-sarjojen myynti on käynnistynyt kesäkuussa, ja tuotannot alkavat vielä kuluvan vuoden aikana. Uudistukset koskevat myös raskaita Renault Trucks T ja C E-Tech sähkökuorma-autoja.
Pitkiä taipaleita, lyhyitä matkoja, kaupunkialueita, moottoriteitä ja mäkistä maastoa – DAF LF Electric osoitti jälleen toimivuutensa ja luotettavuutensa lähes 2 000 kilometriä pitkällä EV Rally 2023 -reitillä, joka kulki Isossa-Britanniassa ja Irlannissa. DAF Trucks selvitti 5-päiväisen kiertueen menestyksekkäästi yhdessä Isossa-Britanniassa toimivan teknologiaorganisaation Cenexin kanssa.
Mercedes-Benz Actros F Plus tarjoaa enemmän käytännöllistä tilaa kuljettajalle. Uutuus on saatavissa kahdella eri ohjaamovaihtoehdolla, jotka ovat StreamSpace L ja BigSpace L. Molempien vaihtoehtojen leveys on 2500 mm ja moottoritunneli korkeus vain 120 mm. StreamSpace L ohjaamon seisomakorkeus istuimen edessä on n. 1830 mm. Ohjaamoon sisältyy 750 mm levyinen mukavuusvuode. Kulkeminen ohjaamoon on kolmen askelman avulla helppoa, sillä se on asetettu 165 mm Actros-perusmallin ohjaamoa matalammalle.
Scanian G25CM- ja G33CM-mallistoihin liittyy nyt kaksi uutta jäsentä, joiden nimissä on ”H” (Heavy) merkintä. Uudet G25CH ja G33CH vaihteistot jakavat kaikki aiempien sisarustensa huippuominaisuudet. Leveämmän planeettavaihteen ansiosta Scania tarjoaa nyt luultavasti kuorma-autoalan älykkäimmän yhdistelmän kestävyyttä, sujuvaa vaihteiden vaihtamista ja polttoainetaloudellisuutta.
Kuorma-autojen ensirekisteröinnit ovat alkuvuoden aikana olleet selvässä kasvussa aiempiin vuosiin nähden. Hieman yli 70 prosenttia ensirekisteröidyistä kuorma-autoista on kokonaismassaltaan vähintään 16 tonnin kuorma-autoja. Raskaimpia vähintään 16 tonnin kuorma-autoja on alkuvuoden aikana rekisteröity noin 970, mikä on 13 prosenttia enemmän kuin viitenä viimeisimpänä vuonna keskimäärin. Rekisteröintien kasvu johtuu viime vuosien aikana kertyneen vahvan tilauskannan purkautumisesta.
Volvo Trucks ja kaivosyhtiö Boliden yhdistävät nyt voimansa toteuttaakseen kuljetuksia sähkökuorma-autolla maanalaisissa ympäristöissä. Ruotsalainen kaivoskonserni Boliden on yksi maailman ensimmäisistä, joka on aloittamassa akkusähkökuorma-autojen käytön raskaissa maanalaisissa kuljetuksissa vuodesta 2023 alkaen. Kaivosympäristöissä sähkökuorma-autot voivat tarjota useita isoja etuja – mukaan lukien pakokaasupäästöttömyys, turvallisempi työpaikka ja hiljaisemmat työolosuhteet.
Osana merkittävää kuorma- ja linja-autoja koskevaa turvallisuusmääräysten muutosta Scania tuo markkinoille modulaarisen, toimintoja integroivan digitaalisen kojelaudan, joka sisältää lukuisia uusia turvallisuusominaisuuksia. Digitaalinen Smart Dash -kojelauta viitoittaa tietä uusille digitaalisille palveluille, lisää turvallisuutta ja parantaa Scanian asiakkaiden ja kuljettajien käyttökokemusta.
Kuljetus & Logistiikka
Artturinkatu 2, Box 29, 20200 Turku
lehti@kuljetuslehti.fi