Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKALin liittokokous vahvisti järjestön uuden strategian 8. kesäkuuta Kuopion Tahkolla. Liittokokous muodostuu 13 jäsenyhdistyksen edustajista, jotka puhuvat koko jäsenkunnan puolesta. SKAL vastaa uudella strategialla toimintaympäristön voimakkaisiin muutoksiin ja muuntuviin jäsentarpeisiin. SKALille tärkeintä on jäsenyrityksen menestyminen.
Hallitus palautti kehysriihessä agendalleen ammattidieselin ja linjasi, että raskaan liikenteen ammattidiesel otetaan käyttöön, kun EU:n uusi polttoaineen jakelijoiden päästökauppa tulee voimaan vuonna 2027. SKAL on esittänyt ohjelmissaan juuri tätä ratkaisua, jossa päästökaupan mukanaan tuomat lisäkulut kompensoidaan ammattidieselillä.
FUCHS ja Royal Den Hartogh Logistics ovat kehittäneet uusia intermodaalisia säiliökuljetusratkaisuja ja vievät nyt yhteisen vastuullisuustyönsä entistä pidemmälle. Merkittävä investointi raskaisiin sähkökuorma-autoihin osoittaa, miten voiteluainealan vastuullisuutta voidaan parantaa yhä uusin tavoin.
Hallitus kokoontuu 15.–16. huhtikuuta kehysriiheen. Vaikka suunnitelmissa on tehdä lisäsopeutustoimia, on Suomen kivijalkaan eli tiestöön panostettava, toteaa Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n toimitusjohtaja Anssi Kujala. Hän ehdottaa, että tiestölle osoitetaan liikennejärjestelmäsuunnitelmaa uudistettaessa lisärahoitusta ja korjausvelkapaketti vakinaistetaan vähintäänkin 300 miljoonan euron vuositasolle.
Kuljetusyritysten tehtaan lattia on tiestö. Koko 2000-luvun jatkunut tiestön kunnon heikkeneminen näkyy lisääntyvänä polttoaineen kulutuksena, kaluston kulumisena ja liikenneturvallisuuden heikentymisenä. Päätös 4 000 tiekilometrin päällystämisestä on ilouutinen, mutta korjausvelan hoito vaatii pitkäjänteistä työtä tulevina vuosina. SKALin toimihenkilöt tapasivat yli 300 kuljetusyrittäjää 20.3. SKAL Liikenteessä -päivänä.
Euroopan komissio ehdotti mitta- ja massadirektiivin uudistamista heinäkuussa 2023. Ehdotuksessaan komissio olisi kieltämässä nykyisin sallitun rajat ylittävän liikenteen pitkillä ja painavilla yhdistelmillä. Parlamentin liikennevaliokunta TRAN muodosti kokouksessaan 14.2.2024 direktiiviehdotukseen kantansa, jonka mukaan rajat ylittävä liikenne olisi jatkossakin mahdollista myös pitkillä ja painavilla yhdistelmillä. Ratkaisua ajanut SKAL on tyytyväinen TRANin kantaan.
Kaukokiito-ketjuun kuuluva Auramaa-yhtiöt on investoinut uuteen täyssähköiseen kuorma-autoon, joka aloittaa liikennöinnin helmikuussa Porissa. Sähköauto on osa Kaukokiito-ketjun kahdeksan täyssähköisen kuorma-auton investointia. Media on tervetullut tutustumaan uuteen sähkökuorma-autoon perjantaina 9.2. klo 10–11 välillä Porin terminaaliin.
Kuljetusyritysten aikeet investoida kaasukäyttöisiin kuorma-autoihin on selvässä kasvussa. Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n kuljetusbarometrin mukaan lähes joka viides vastaaja on investoimassa kaasukäyttöiseen autoon. Kaasuun investoivien osuus on lähes kolminkertaistunut vuoden aikana. Kaasukäyttöisten kuorma-autojen hankintatuet on palautettava pikaisesti käyttöön, toteaa SKAL
PostNord aloittaa päästöttömät runkokuljetukset pääkaupunkiseudun ja Turun välillä. Pakettien jakelussa on käytetty sähkökäyttöisiä pakettiautoja Helsingissä ja Turussa jo vuodesta 2021. Nyt Turun ja Vantaan terminaalien välillä aloittava sähkörekka mahdollistaa täysin päästöttömät kuljetukset myös kaupunkien välisellä maantieosuudella.
EU-vaalit järjestetään kesäkuussa 2024. Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n 18.1. Kuution vuosipäivä -tilaisuudessa julkaiseman logistiikka-alan EU-ohjelman mukaan EU-lainsäädännössä on huomioitava vahvemmin Suomen kilpailukyky ja päästövähennysten kustannustehokkuus. Esimerkiksi nykyinen energiatehokas kuljetuskalusto on sallittava jatkossakin sekä Suomen kansallisessa että Suomen ja Ruotsin välisessä liikenteessä. Myös päästökaupan kustannukset on kompensoitava ammattiliikenteelle.
Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry luovuttaa vuoden 2023 Kuljetuskuutio-palkinnon europarlamentaarikko Henna Virkkuselle. Liikenteen ja erityisesti logistiikan kilpailukyvyn teemoihin perehtynyt Virkkunen on toiminut EU-päätöksenteossa monessa Suomen kannalta ratkaisevassa kysymyksessä aktiivisesti kansallisia etujamme puolustaen.
Kuljetusyrityksissä on tehty oikeita toimia talouden taantuman vaikutusten patoamiseksi, kertoo tuore SKAL Kuljetusbarometri. Yrityksissä on sopeutettu toimintaa ja kannattavuusennuste on hieman aiempaa positiivisempi. Polttoainekustannuksia hillitsevät veropäätökset ja panostus tiestöön luovat toivoa kevään ennusteisiin. Toimialalla pitkään haasteeksi koetut rekrytointivaikeudet ovat hetkellisesti hellittäneet.
Suomen ja Ruotsin välisessä tavaraliikenteessä tapahtuu historiallinen muutos, kun ajoneuvoyhdistelmien suurin sallittu pituus Ruotsissa nousee joulukuun alussa 25,25 metristä 34,5 metriin. Suomessa yhdistelmän suurin sallittu pituus on ollut 34,5 metriä vuodesta 2019 saakka. Ruotsin muutos avaa mahdollisuuden tehokkaiden HCT-yhdistelmien käyttöön myös Suomen ja Ruotsin välisessä liikenteessä.
Joulusesonki on täällä! Shipit tarjoaa jälleen kattavan yhteenvedon joulunajan viimeisistä lähetysajoista sekä parhaat asiantuntijavinkit loppuvuoden pakettien lähettämiseen. Tämän vuoden odotetaan olevan myös viimevuotista poiketen altis viiveille kansainvälisissä lähetyksissä. Posti suosittelee EU:n ulkopuolisten lähetyksien lähettämistä viimeistään 29.11.
Kuljetus & Logistiikka
Artturinkatu 2, Box 29, 20200 Turku
lehti@kuljetuslehti.fi