Kesä on automatkojen aikaa. Olitpa lähdössä perheen kanssa kaupunkilomalle, puolison kera mökkireissulle tai kavereiden seurassa roadtripille, voit pienillä teoilla vaikuttaa autoilusi ekologisuuteen ja kustannuksiin. Rengasvalinnan ja renkaista huolehtimisen lisäksi auton oikeanlaisella ylläpidolla, kuten säännöllisellä ilmastointihuollolla, voidaan tehdä autoilusta taloudellisempaa ja ympäristöystävällisempää. Myös taloudellisella ajotavalla on yllättävän suuri vaikutus polttoaineenkulutukseen.
Sähköpotkulautayhtiö Voi aloittaa yhdessä DroverAI:n ja Helsingin kaupungin kanssa tutkimusprojektin, jossa sähköpotkulautoihin asennetaan tekoälyä ja konenäköä hyödyntävä PathPilot-sovellus. Sovellus ilmoittaa käyttäjälle äänimerkillä, mikäli sähköpotkulaudalla ajetaan väärässä paikassa tai pysäköi väärin.
Yli 90 prosenttia suomalaisista autoilijoista kertoo pitävänsä liikenneturvallisuutta erittäin tärkeänä autoillessa. Lähes yhtä moni kertoo, että turvallisuuden parantaminen on kriteeri seuraavan auton valinnassa ja yli 70 prosenttia autoilijoista kertoo perehtyvänsä auton turvallisuusominaisuuksiin jo autokaupassa tai omatoimisesti. Tiedot selviävät K-Auton toteuttamasta Autoilun suunta -tutkimuksesta.
Norja on noussut 2010-luvun kuluessa kärkimaaksi, kun tarkastellaan tieliikenteessä kuolleiden määrää suhteessa asukaslukuun. Suomessa taas turvallisuuskehitys on jäänyt jälkeen muista Pohjoismaista. Uusi tutkimus valottaa, mitä Suomessa voidaan oppia Norjalta. Tieliikenteen turvallisuuden parantamisen tulisi olla strategisempaa ja pitkäjänteisempää. Konkreettisiksi toimiksi tunnistettiin muun muassa nopeuksiin vaikuttaminen ja pienemmät tieverkon kehittämistoimenpiteet.
Euroopan eri maiden autoliittojen ja kuluttajajärjestöjen yhteistyössä toteuttamassa turvaistuintestissä tutkittiin yhteensä 20 erikokoisille lapsille tarkoitettua turvaistuinta. Istuimista peräti 11 sai kokonaisarvosanan hyvä ja kahdeksan istuimen arvosanaksi tuli tyydyttävä. Besafe iZi Twist M menestyi itse törmäystesteissä mallikkaasti, mutta sai heikon yleisarvosanan päälliskankaista löytyneiden vaarallisen korkeiden kemikaalipitoisuuksien takia. Istuimen kankaista löytyi naftaleenia.
Maanteiden päällystystöitä on perinteisesti tehty öisin etenkin vilkkaimmilla teillä, jos yötyö on vähentänyt liikennehäiriöitä sekä parantanut työ- ja liikenneturvallisuutta. Nyt uudenlaisilla kokeiluilla selvitetään esimerkiksi sitä, missä tilanteissa pystyttäisiin työskentelemään päiväsaikaan nykyistä laajemmin ja tehokkaammin. Taustalla on tutkimustieto yötöiden haitallisuudesta työntekijöiden terveydelle ja turvallisuudelle.
Tammikuussa alkanut FinnCycle-tutkimushanke tutkii pyöräliikenteen seuraavan suuren kehitysloikan toteuttamista Suomessa. Tutkimuksen tavoitteena on vakiinnuttaa pyöräily osaksi kaupunkien liikennejärjestelmää. Turku osallistuu Tampereen yliopiston liikenteen tutkimuskeskus Vernen toteuttamaan tutkimukseen yhdessä 12 muun suomalaiskaupungin kanssa.
Rautatiesillan purkamisen vuoksi Helsinginkatu välillä Suntiontie – Assistentinkatu katkaistaan kaikelta liikenteeltä neljäksi päiväksi 30.5. – 2.6.2023. Helsinginkadun katkaisu liikenteeltä tulee aiheuttamaan poikkeuksellisen suuren liikennehaitan. Helsinginkadulla ja sille johtavilla väylillä liikenne tulee ruuhkautumaan todella pahoin.
Naarmuttava hiekkapöly ja huonokuntoisista teistä irtoavat kivet vaurioittavat tuulilaseja, mikä johtaa lisääntyvään korjaustarpeeseen sekä liikenneturvallisuuden heikkenemiseen. Kuudetta kertaa järjestetyssä Kirkkaasti turvallisin -tuulilasikampanjassa havaittiin lähes viisi prosenttiyksikköä enemmän kiveniskun vahingoittamia tuulilaseja kuin vuotta aiemmin.
EU:n liikennelinjauksissa on huomioitava vahvemmin jäsenmaiden erilaiset olosuhteet, kuten Suomen syrjäinen sijainti. Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL muistuttaa, että suomalaisyrityksillä on jo nyt suuremmat logistiikkakustannukset kuin monilla kilpailijamailla. Jotta Suomi pystyy kytkeytymään vahvemmin EU:n sisämarkkinoihin, on logistiikan oltava tehokkaassa kunnossa.
Kuljetus & Logistiikka
Artturinkatu 2, Box 29, 20200 Turku
lehti@kuljetuslehti.fi