VR on perustanut tukisäätiön Suomen Rautatiemuseolle ja lahjoittanut sille viisi miljoonaa euroa. Samalla VR:n museokaluston omistus on siirtynyt suurelta osin Rautatiemuseolle. VR toteuttaa yhteiskuntavastuutaan turvaamalla rautateiden kulttuuriperinnön säilymisen ja edistämällä rautatiealan kilpailuneutraaliutta myös museotoiminnan osalta.
VR myy ylimääräistä raidekalustoa muille alan toimijoille ja tukee samalla markkinaehtoista kilpailua Suomessa. Tällä kertaa myyntiin tulee yhdeksän tavara- ja matkustajaliikenteeseen soveltuvaa dieselveturia. Ilmoittautuminen yrityksille ja yhdistyksille suunnattuun huutokauppaan alkoi12. joulukuuta.
Suomen rautateiden turvallisuustilanne pysyi hyvänä myös vuonna 2023. Matkustajaturvallisuus säilyi erinomaisella tasolla ja tasoristeysonnettomuuksien määrä oli seurantahistorian alhaisin. Tasoristeysonnettomuuksista seurasi valitettavasti edellistä vuotta enemmän henkilövahinkoja. Tasoristeysturvallisuuden parantamiseksi tehdään töitä koko rataverkon kattavasti. Tiedot käyvät ilmi Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin rautateiden turvallisuuden vuosikertomuksesta.
Väylävirasto on laatinut uuden väyläverkon investointiohjelman vuosille 2025–2032. Vuosittain päivitettävä investointiohjelma on Väyläviraston asiantuntijatietoon perustuva näkemys uusien rata-, maantie- ja vesiväylähankkeiden toteuttamisesta ja niiden vaikutuksista. Päätökset hankkeiden toteuttamisesta tekee eduskunta.
Turun kaupunki, VR, Väylävirasto ja LogoHub Oy ovat päässeet esisopimukseen Turun päärautatieaseman asemapalveluiden järjestämisestä. VR varmistaa odotustilojen saatavuuden Turun rautatieasemalla ennen kuin Turun uusi matkakeskus on valmis. Kupittaa–Turku-ratahanke puolestaan toteuttaa osaltaan asemapalveluiden vaatimat liikennejärjestelyt.
Jyväskylän ammattikorkeakoulu (Jamk) ja Proxion sopivat kumppanuudesta ja yhteistyön aloittamisesta 26.1.2024. Kumppanuus Proxionin kanssa avaa ammattikorkeakoulun IT-instituutin opiskelijoille mahdollisuuden kehittää kriittiseen infrastruktuuriin ja raideteknologian kyberturvallisuuteen liittyvää osaamista osana opintojaan.
Viime aikoina on jälleen tehty huolestuttavia havaintoja luvattomasta liikkumisesta raakapuun kuormauspaikoilla eri puolilla Suomea. Väylävirasto muistuttaa, että liikkuminen raiteilla tai niiden välittömässä läheisyydessä on vaarallista ja kiellettyä myös laissa. Rautatiealueen läpi ei saa oikaista.
Rautatiealan Unioni RAU ry:n hallitus on päättänyt toteuttaa toisen #painavasyy poliittisen lakon, sillä Petteri Orpon hallitus jatkaa edelleen työelämän heikennysten valmistelua. Lakko toteutetaan perjantaina 2.2.2024, jolloin RAUn jäsenet ovat pois töistä. RAU edustaa rautatiealan veturinkuljettajia, liikenneohjaajia ja joissakin asiakaspalvelutehtävissä toimivia.
Kokkolan ratapihan turvalaitejärjestelmä on uudistettu Väyläviraston hankkeessa. Uusien turvalaitteiden ja tietoteknisen liikenteenohjauksen ansiosta ratapihan liikenne on nyt entistä turvallisempaa ja sujuvampaa. Lisäksi hanke on vähentänyt ratapihojen korjausvelkaa. Turvalaitejärjestelmä otettiin käyttöön tämän vuoden toukokuussa, mutta järjestelmää päivitetään edelleen.
Rautatiealan Unionin (RAU) mielenimaisu pysäyttää junaliikenteen torstaina 14.12.2023 klo 00.00 alkaen. Mielenilmaus kestää klo 19:00 saakka. Kaikki henkilöliikenteen kauko- ja lähijunavuorot on peruttu kyseiseltä ajalta. Ulkopuolelle on rajattu Pohjois-Suomen henkilöyöjunaliikenne. Tavaraliikennettä on jonkin verran.
Oulun Oritkarin kolmioraidehanke valmistui aikataulussaan ja hieman budjettinsa alittaen. Uusi kolmioraide nopeuttaa yhteyksiä kehittyvään Oritkarin satamaan, tehostaa alueen tavaraliikennettä sekä parantaa ratapihan toiminnallisuutta ja turvallisuutta. Lisäksi Limingantien liikenne sujuvoituu. Uusi kolmioraide otetaan käyttöön syksyllä 2024.
Suomen rautateiden turvallisuustilanne pysyi hyvänä myös vuonna 2022. Matkustajaturvallisuus säilyi erinomaisella tasolla ja tasoristeysonnettomuuksien määrä oli yli 70-vuotisen seurantahistorian alhaisin. Rautateiden turvallisuuden parantamiseksi on tehty paljon työtä, mutta haasteita riittää vielä taklattavaksi. Tiedot käyvät ilmi Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin rautateiden turvallisuuden vuosikertomuksesta.
Tampereen Raitiotie Oy selvittää vuosittain Tampereen asukkaiden mielipiteitä ja suhtautumista raitiotiehen Tampereen Ratikan kuluttajatutkimuksella. Seitsemännen kerran toteutetun tutkimuksen mukaan Ratikkaan suhtautuu myönteisesti edelleen lähes 90 prosenttia tamperelaisista. Erittäin myönteisesti Ratikkaan suhtautuvien määrä on kasvanut edellisvuodesta.
Väyläviraston Laurila−Tornio−Haaparanta-rataosan sähköistyshankkeen rakentamistyöt käynnistyivät keväällä 2023. Ensimmäiset rakennusurakat valmistuivat syyskuussa 2023, kun Raumonjoen ratasillan avartamisen rakentamisurakka Torniossa saatiin päätökseen ja tasoristeysmuutostyöt Laurilan ja Tornion välisellä radalla valmistuivat. Lokakuun alussa valmistui myös uusi poistettuja tasoristeyksiä korvaava alikulkusilta Keminmaassa.
Kuljetus & Logistiikka
Artturinkatu 2, Box 29, 20200 Turku
lehti@kuljetuslehti.fi