Plugit Finland avasi Suomen ensimmäisen sähköisen raskaan liikenteen käyttöön tarkoitetun julkisen suurteholatausaseman Tampereen Viinikassa 14.11.2023. Aseman vihki käyttöön ympäristö- ja ilmastoministeri Kai Mykkänen. Latausasema palvelee sähköistä jakelu- ja runkoliikennettä sekä kevyempää sähköistä ammattiliikennettä.
Astara Finlandin Suomeen maahantuoma Kia on tuomassa Plug & Charge -ominaisuuden sähköautoihinsa Euroopassa. Plug & Charge tulee olemaan tarjolla Kia EV9:ssä lanseerauksesta lähtien ja ominaisuus tullaan ottamaan vähitellen käyttöön myös Kian muussa sähköautomallistossa. Tämä teknologia mahdollistaa Kian asiakkaille vaivattoman latauskokemuksen kaikilla Plug & Charge -teknologian kanssa yhteensopivilla latausasemilla.
Plugit avasi kesäkuussa Tampereen Pyynikintorille sähköiselle ammattiliikenteelle tarkoitetun julkisen latausaseman, joka palvelee sähköistä taksiliikennettä ja keskiraskasta jakeluautoliikennettä. Keskiraskaalla ajoneuvolla tarkoitetaan tyypillisesti alle 18 tonnista kaupunkialueella operoivaa jakeluautoa. Tampereen lisäksi vastaavia ammattiliikenteelle suunnattuja julkisia latausasemia on suunnitteilla rakentaa muun muassa Helsinkiin ja Turkuun.
Charge myHyundai -latauspalvelun uusi Plug & Charge -toiminto tarjoaa käyttäjilleen automaattisen tunnistautumisen latausasemalla ilman erillistä sovelluksella tai latauskortilla tunnistautumista. Lataus käynnistyy automaattisesti, kun Hyundai-sähköauto kytketään yhteensopivaan latauspisteeseen. Ensimmäinen Plug & Charge -yhteensopiva malli on Hyundai IONIQ 6.
Fortum Charge & Drive -sähköauton latauspalvelun kautta käytettävissä olevien latauspisteiden määrä kasvaa merkittävästi palvelun Pohjoismaiden kotimarkkinalla sekä Euroopassa. Laajentumisen myötä Fortum Charge & Driven pohjoismaiset asiakkaat saavat käyttöönsä yhden Euroopan laajimmista latausverkostoista.
Scania tarjoaa saumattoman pääsyn Euroopan kuorma- ja linja-autokalustolle tarkoitettuun latausverkostoon, mikä helpottaa siirtymistä sähköistettyihin ajoneuvoihin. Palvelun avulla asiakkaat voivat helposti tavoittaa raskaalle kalustolle tarkoitetut latauspisteet. Scania Charging Access tarjoaa kiinteät, ennakoitavat kustannukset ilman piilokuluja kätevän laskutusjärjestelmän avulla.
Scania on onnistuneesti asentanut ja testannut ABB:n E-mobility megawattilatauksen pilottijärjestelmän, joka on seuraava askel tehokkaampien ja suuritehoisten latausratkaisujen kehittämisessä raskaille hyötyajoneuvoille. Teknologia mahdollistaa puolittamaan täyssähköisen raskaan kuorma-auton latausajan.
Nesteen tavoitteena on laajentaa sähköautojen latausverkostoa Suomessa ja tarjota suurteholatauspalvelu vuoden 2023 lopussa kymmenellä pääteiden varrella sijaitsevalla Neste-asemalla. Kesän 2023 aikana avattavat neljä uutta Neste MY Uusiutuva Lataus™ -suurteholatausasemaa avataan Neste Hartola- ja Neste Joroinen Jari-Pekka -liikenneasemille, Neste Express Härkäpakari -asemalle Huittisissa ja Neste Kontiomäki -liikenneasemalle Paltamossa.
Kempower on yhdistänyt voimansa Euroopan johtavan latauspisteoperaattorin Allegon kanssa avatakseen pilottilatausaseman Alankomaiden Utrechtin maakuntaan. Pilottikauden ajan Allego ja Kempower käyttävät sähköautoilijoilta saamaansa palautetta pohjana kahden pysyvän latausaseman rakentamisessa Alankomaihin ja Belgiaan.
Euroopan johtava sähköautojen latausverkostotoimija IONITY ja Eltel rakentavat yhdessä seuraavan aallon IONITY:n huippunopeita HPC-latausasemia. Asemat tulevat sijaitsemaan eri puolilla Suomea ja rakentaminen alkaa vuoden 2023 alkupuoliskon aikana. Eltel arvioi uuden sopimuksen arvoksi noin 2-3 miljoonaa euroa seuraavien kahden vuoden aikana.
Kemijärvelle, Savukoskelle ja Sallaan avattiin tämän syksyn aikana kolme uutta Napapiirin Energia ja Vesi Oy:n sähköisen liikenteen pikalatausasemaa. Kemijärven asema on 75 kilowatin pikalatausasema ja siinä voidaan ladata kahta auto yhtäaikaisesti. Savukosken sekä Sallan asemat ovat teholtaan 50 kilowatin asemia.
Johtava sähköisten ajoneuvojen latausratkaisutoimittaja Plugit Finland investoi 100 miljoonaa euroa latausinfrastruktuurin rakentamiseen. Tavoitteena on kiihdyttää sähköisen liikenteen kasvua. Kyseessä on Pohjoismaiden ensimmäinen aito Charging-as-a-Service (CaaS) -palvelumalli, joka ei edellytä asiakkaalta alkuinvestointeja.
Kamuxin teettämän Suomalaiset Autokaupoilla 2022 -kyselytutkimuksen perusteella suomalainen on valmis maksamaan sähköauton lataamisesta enintään 126 euroa kuussa. Yli tuhannen vastaajan otannassa nähtiin merkittäviä eroja muun muassa ikäryhmien välillä. Kipukynnykseen vaikutti myös se, minkä merkkisellä autolla ajaa. Kamuxin maajohtaja Jani Koivu kertoo konkreettisen esimerkin siitä, miksi sähköauto on yhä edullinen valinta.
Energiavirasto sai 158 tarjousta sähköautojen suuritehoisista latauspisteistä ja kolme tarjousta uusiutuvan vedyn tankkauspisteistä juuri päättyneessä investointituen tukikilpailussa. Tuesta kilpailevat sähköautojen suuritehoiset latauspisteet ovat teholtaan yhä parempia ja soveltuvat aiempaa useammin raskaan liikenteen ajoneuvon lataamiseen. Joka toinen kilpaileva hanke tarjoaa myös mahdollisuuden korttimaksuun.
Tällä viikolla käyttöön otettu K-Citymarket Loimaan asema on paitsi ensimmäinen K-Lataus-asema, myös ensimmäinen suurteholatausta tarjoava latausasema kaupungissa. Viime viikolla otettiin puolestaan käyttöön K-Supermarket Katariinan suurteholatausta tarjoava K-Lataus-asema Kaarinassa. Myöhemmin loppuvuonna suurteholaturit päivitetään myös K-Supermarket Paimion K-Lataus-asemalle.
Useampi kuin joka kolmas uusi henkilöauto kulkee jo uusilla käyttövoimilla. Myös sähköautoja ja ladattavia hybridejä palveleva julkinen latausinfrastruktuuri on jo varsin kattava koko maassa, kertoo Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin laatima liikenteen vaihtoehtoisten käyttövoimien jakeluinfrastruktuurin nykytilaa tarkasteleva muistio. Muistio on tehty liikenne- ja viestintäministeriön toimeksiannosta kansallisen jakeluinfratyön tueksi.
Energianhallintaan ja automaatioratkaisuihin erikoistunut Schneider Electric on valmistautunut vastaamaan sähköautojen latauspisteiden määrän kasvuun kiinteistöissä. Viime vuosina sähköautokanta on kasvanut Suomessakin voimakkaasti, ja vuoteen 2030 mennessä arviolta 70 % sähköautojen lataamisista tehdään asuinkiinteistöissä sekä liike- ja teollisuusrakennuksissa.
Uudet asemat sijaitsevat Keski- ja Länsi-Uudenmaan alueilla. Erityisesti Nurmijärven ja Vihdin K-Supermarketien asemat parantavat merkittävästi kuntiensa julkisia latausmahdollisuuksia. Nurmijärven asema otetaan käyttöön ensi viikolla, Järvenpään K-Supermarket Peltolan ja Vihdin asemat otettiin käyttöön aiemmin syyskuussa.
Kuljetus & Logistiikka
Artturinkatu 2, Box 29, 20200 Turku
lehti@kuljetuslehti.fi