Diesel on kuorma-autokannassa vielä valtavirtaa, mutta se on saanut haastajan biokaasusta ja sähköstä. Autokannassa oli marraskuun alussa yhteensä 101 sähkökäyttöistä kuorma-autoa ja 746 kaasukäyttöistä kuorma-autoa. Vaikka osuudet kannasta ovat vielä pieniä, kasvu on viime vuosina ollut nopeaa. Vuoden 2022 alussa käynnistynyt sähkö- ja kaasukäyttöisten kuorma-autojen hankintatuki on lisännyt kuljetusyritysten mahdollisuuksia investoida sähkö- ja kaasuautoihin.
Täyssähköisten pitkän matkan kuorma-autojen kiertueen kohokohtiin kuuluvat Euroopan mantereen pohjoisin ja eteläisin piste: Pohjois-Norjassa sijaitseva Nordkapp ja Manner-Espanjan eteläisin kaupunki Tarifa. Suomeen autot saapuvat Norjasta maanantaina 24.6 jatkaen Nelostietä Rovaniemen, Jyväskylän ja Lahden kautta Helsinkiin.
FUCHS ja Royal Den Hartogh Logistics ovat kehittäneet uusia intermodaalisia säiliökuljetusratkaisuja ja vievät nyt yhteisen vastuullisuustyönsä entistä pidemmälle. Merkittävä investointi raskaisiin sähkökuorma-autoihin osoittaa, miten voiteluainealan vastuullisuutta voidaan parantaa yhä uusin tavoin.
PostNord aloittaa päästöttömät runkokuljetukset pääkaupunkiseudun ja Turun välillä. Pakettien jakelussa on käytetty sähkökäyttöisiä pakettiautoja Helsingissä ja Turussa jo vuodesta 2021. Nyt Turun ja Vantaan terminaalien välillä aloittava sähkörekka mahdollistaa täysin päästöttömät kuljetukset myös kaupunkien välisellä maantieosuudella.
Scania esitteli ensimmäisen kerran kaupunkiliikenteeseen sopivat sähkökuorma-autot vuonna 2021 ja alueellisen liikenteen sähkökuorma-autojen malliston kesäkuussa 2022. Uusi mallisto on kasvattanut vankan tilauskannan Euroopassa. Koko malliston tuotanto alkaa nyt täydellä teholla Ruotsin Södertäljessä.
Wibax Logistics Oy ja Scania Suomi ovat sopineet raskaisiin kuljetuksiin soveltuvan täyssähköisen Scania 45R rekkaveturin toimituksesta Wibax Logisticsin raskaisiin säiliökuljetuksiin. Ajoneuvon toimitus ajoittuu keväälle 2024, jonka jälkeen Wibax aloittaa raskaat säiliökuljetukset 64 tonnin kokonaispainoisella täyssähköisellä ajoneuvoyhdistelmällä ensimmäisenä Suomessa.
Pitkiä taipaleita, lyhyitä matkoja, kaupunkialueita, moottoriteitä ja mäkistä maastoa – DAF LF Electric osoitti jälleen toimivuutensa ja luotettavuutensa lähes 2 000 kilometriä pitkällä EV Rally 2023 -reitillä, joka kulki Isossa-Britanniassa ja Irlannissa. DAF Trucks selvitti 5-päiväisen kiertueen menestyksekkäästi yhdessä Isossa-Britanniassa toimivan teknologiaorganisaation Cenexin kanssa.
IVECO Group ja Nikola Corporation ilmoittavat siirtyvänsä innolla uuteen vaiheeseen vuonna 2019 alkaneessa kumppanuudessaan. Tähän mennessä kumppanuudessa on saavutettu kaikki tarvittavat virstanpylväät yritysten asiantuntemuksen hyödyntämiseksi päästöttömien raskaiden (luokka 8) kuorma-autojen käyttöönottamisessa Pohjois-Amerikassa ja Euroopassa.
Volvo Trucks on raskaiden sähkökuorma-autojen markkinajohtaja vuoden 2023 ensimmäisen neljänneksen jälkeen sekä Euroopassa että Pohjois-Amerikassa. Kaikkiaan ruotsalainen kuorma-autovalmistaja on myynyt lähes 5 000 sähkökuorma-autoa noin 40 maahan. Nyt sen sähköinen tuotevalikoima tulee saataville uusille markkinoille Aasiassa, Latinalaisessa Amerikassa ja Afrikassa.
MAN otti sarjatuotantoon tulevan eTruck kuorma-auton mukaan joulu-maaliskuussa Pohjois-Ruotsissa suoritettuihin talvitesteihinsä. Päivittäiseen 600-800 kilometrin ajomatkaan pystyvä MAN- eTruck osoitti toimivansa ongelmitta myös jäässä, lumessa ja jopa -40 asteen lämpötiloissa. Auton toimivuus, toimintasäde, lämmitys ja ilmastointi sekä latauskäyttäytyminen olivat tuhansien onnistuneiden sähköisten testikilometrien keskipisteenä arktisissa olosuhteissa.
Mercedes-Benz Trucks on saanut päätökseen vuoden 2023 talvitestisarjan Rovaniemellä. Kuusi viikkoa jatkuneiden testien keskiössä oli kaksi pitkälle kehitettyä sähkökuorma-auton prototyyppiä: eActros 300 sekä eActros LongHaul sekä niiden verrokkina dieselkäyttöinen Actros L. Kullakin mallilla suoritettiin vaativa ja monipuolinen testisarja, joka sisälsi latauksia, auton käsittelyä, ajoreittejä sekä auton käytettävyyttä ja ergonomiaa arvioivia osatestejä. Autoilla ajettiin lumisilla ja jäisillä teillä, kovissa tuulissa ja alimmillaan 25 pakkasasteen lämpötiloissa.
DB Schenker, yksi maailman johtavista globaaleista logistiikkapalveluiden tarjoajista, on esitellyt Euroopan kenttäkokeeseen pilottina osallistuvan täyssähköisen Volta Zero -kuorma-auton. Viimeisen prototyyppisukupolven Volta Zero -kuorma-auto on valmistettu Volta Trucksin sopimusvalmistustehtaalla Itävallan Steyrissä. Näitä Volta-kuorma-autoja luovutetaan DB Schenkerille 150 kappaletta vuonna 2023.
Volvo Trucks toimitti perjantaina 3.3.2023 20 täyssähköistä raskasta kuorma-autoa logistiikkayhtiö DFDS:lle Göteborgissa, Ruotsissa. Toimitus on osa 125 sähkökuorma-auton kokonaistilausta, jonka DFDS on tehnyt Volvolle. Osaa uudesta sähköisestä kalustosta käytetään Volvo Trucksin Göteborgin kokoonpanotehtaan tavaralogistiikassa.
Volvo Trucks on kehittänyt malliston raskaita sähkökuorma-autoja, jotka on räätälöity rakennusteollisuuden tarpeisiin. Sähkökuorma-autoilla yritykset voivat nyt vastata kasvavaan kysyntään melutasoltaan alhaisemmista ja pakokaasupäästöttömistä ajoneuvoista kaupunkien rakennustyömailla ja niiden ympäristössä.
Viime vuonna raskaiden sähkökuorma-autojen määrä Euroopan ja Yhdysvaltojen teillä kasvoi nopeammin kuin koskaan aikaisemmin. Volvo Trucks on nyt myynyt yli 4 300 sähkökuorma-autoa maailmanlaajuisesti yli 38 maassa. Euroopassa Volvo Trucks on markkinajohtaja 32 %:n osuudella raskaiden sähkökuorma-autojen markkinoista, ja Pohjois-Amerikassa lähes puolet vuonna 2022 rekisteröidyistä raskaista sähkökuorma-autoista oli Volvo kuorma-autoja.
DAF lisää tuotantolaitoksiinsa uuden sähkökuorma-autojen kokoonpanotehtaan Eindhovenissa, jossa se käynnistää tänä keväänä uuden sukupolven DAF XD- ja XF Electric -sähkökuorma-autojen tuotannon. Nämä täysin sähkökäyttöiset ajoneuvot tarjoavat jopa yli 500 päästötöntä kilometriä, mikä on merkittävä edistysaskel DAFin matkalla kohti entistä puhtaampaa maantiekuljetusta.
Renault Trucks oli vuoden 2022 sähkökuorma-autojen ykkönen Suomessa 50 % markkinaosuudella. Yli 16 tonnin Renault Trucks rekisteröinnit kasvoivat vuonna 2022 edellisvuoteen verrattuna yli 90 %. Kappalemäärissä katsottuna Renault Trucksin raskaiden autojen myyntitulos oli vuonna 2022 paras yli 10 vuoteen.
Raskaiden Renault Trucks C ja T E-Tech täyssähkökuorma-autojen sarjatuotanto tulee alkamaan Renault Trucksin Bourg-en-Bressen tehtaalla 2023. Uudet, jopa 44-tonnin yhdistelmämassan Renault Trucks sähköautot ovat jo ennakkotilattavissa. Ulkoasujulkistuksen yhteydessä esitellään myös Renault Trucksin uudistunut logo, joka tulee näkymään C ja T E-Tech kuorma-autoissa ensimmäisenä.
Kuljetus & Logistiikka
Artturinkatu 2, Box 29, 20200 Turku
lehti@kuljetuslehti.fi