Scania esittelee hybridisähköajoneuvoja (Hybrid Electric Vehicles, HEV) sekä lataushybridi- (Plug-in Hybrid Electric Vehicle, PHEV) kuorma-autoja, joihin voidaan asentaa erilaisia voimansiirtolinjoja ja latausvaihtoehtoja, jotka täyttävät esimerkiksi kylmäkuljetuksiin, rakennuskuljetuksiin ja alueelliseen jakeluun asetettavat vaatimukset.
Automaattisesti ohjattavien laitteiden ja prosessiohjauksen sovelluksia kehittävän ohjelmistoyhtiö Unikien suomalaista tietoturvaosaamista arvostetaan autovalmistajien keskuudessa: Unikie on kutsuttu mukaan ajoneuvojen standardoitua arkkitehtuuria kehittävään kansainväliseen AUTOSAR-yhteenliittymään.
Uudessa S-sarjassa hyödynnetään Mercedes-Benzin MBUX-käyttöliittymän (Mercedes-Benz User Experience) toisen sukupolven entistä kehittyneempää järjestelmää. Tämän vuonna 2018 esitellyn ainutlaatuisen järjestelmän toisen sukupolven kautta auton digitalisointi ottaa jättiloikan laitteiston ja ohjelmiston muuttuessa yhä älykkäämmäksi lisätyn tekoälyn käytön kautta.
5G-yhteydet ovat saapuneet ja vaikuttavat kaikkeen teknologiaan, puhelimista autoihin. Seuraavan sukupolven yhteyksillä on mahdollisuus uudistaa liikenteen toimintaa ja turvallisuutta, mutta kolarikorjaamojen töiden ei silti odoteta katoavan. Muun muassa sitkeät lasivauriot ja uudet etäkorjausmahdollisuudet pitävät alan ammattilaiset kiireisinä myös tulevaisuudessa.
Olipa vastapuoli liikkeellä autolla, polkupyörällä tai kävellen, kuorma-auton kanssa tapahtuva liikenneonnettomuus johtaa helposti vakaviin seurauksiin osapuolten koko- ja painoeron takia. Vaikka vastapuoli olisi toinen kuorma-auto, kolari on usein vakava. Mercedes-Benz Trucksin lähtökohta onkin aina ollut se, että tällaiset onnettomuudet pitää voida mahdollisuuksien mukaan välttää kokonaan, tai ainakin niiden seurauksia pitää kyetä lievittämään tuntuvasti.
VTT vetää toukokuussa käynnistynyttä 30 miljoonan euron NextPerception-hanketta, jossa kehitetään älykkäitä anturiratkaisuja mm. automaattiajamiseen sekä terveydenhuoltoon. Hankkeen tavoitteena on kehittää liikenneturvallisuutta parantavia anturiratkaisuja mm. kuljettajan tilan seurantaan sekä onnettomuuksien vähentämiseksi risteysalueilla. Toinen hankkeen painopisteistä on terveydenhuolto, jossa älykkään anturiteknologian avulla pyritään mahdollistamaan potilaan voinnin entistä tarkempi seuranta.
Mercedes-Benzin käänteentekevä MBUX-käyttöliittymä (Mercedes-Benz User Experience) uudistuu tämän vuoden lopulla esiteltävässä uudessa S-sarjassa. Toisen sukupolven järjestelmä tarjoaa entistä enemmän palveluja, tukea, tietoa ja kokemuksia paitsi kuljettajalle ja etumatkustajalle, myös takaistuimen matkustajille niin edustusluokassa kuin auton arkisemmissakin käyttötarkoituksissa.
Uusi Mercedes-Benz Actros on helppo tunnistaa puuttuvista tausta- ja laajakulmapeileistään. Ne on korvattu katonrajaan sijoitetuilla kameroilla ja matkustamon A-pilareihin sijoitetuilla näyttöruuduilla. MirrorCam-järjestelmän edut ovat ilmeiset: parantunut aerodynamiikka ja sen ansiosta laskenut polttoaineenkulutus, entistä parempi liikenneturvallisuus sekä kuljettajan parantunut näkyvyys ajoneuvon koko ympäristöön.
Turvallisuusasetus astuu voimaan vaiheittain vuosina 2021– 2025, aluksi uusien automallien tyypihyväksynnässä ja myöhemmin uusien autojen ensirekisteröinneissä. Suurin osa turvavarustevaatimuksista tulee pakolliseksi jo kahden vuoden kuluttua, mutta osassa järjestelmissä siirtymäaika on neljän tai kuuden vuoden mittainen.
Riittävätkö päiväajovalot? Onko perä pimeä? Ajatko pitkillä? Kuljettaja on aina vastuussa siitä, miten käyttää ajoneuvonsa valoja. Lue Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin Jussi Pohjosen vinkit valojen käyttöön ja näkymiseen liikenteessä vuoden pimeimpään aikaan – tiivistetysti: näe ja näy, mutta älä häikäise.
Oy Kaha Ab ja suomalainen Kempower Oy ovat sopineet yhteistyöstä koskien Kempowerin uusia, liikuteltavia sähköautojen pikalatureita. Kaha ottaa innovatiiviset pikalaturit osaksi tuotevalikoimaansa ja samalla myös Kahan sisaryritykset Ruotsissa ja Baltiassa tulevat toimimaan jakelukanavina näille suomalaisille latausratkaisuille.
Kuljetus & Logistiikka
Artturinkatu 2, Box 29, 20200 Turku
lehti@kuljetuslehti.fi