Gotlannin hallintoalue investoi voimakkaasti kestävään kehitykseen ja aikoo olla täysin hiilineutraali vuonna 2040, eli viisi vuotta ennen Ruotsin valtakunnallista tavoitetta. Yhtenä askeleena kuljetusyhtiö Schenker Åkeri AB on ottanut haltuunsa saaren jakeluliikenteen ja tehnyt siitä Scanian avulla hiilineutraalin.
Pietarsaaren satamassa lastattiin kesäkuun puolivälissä ensimmäinen sellulasti Lady Marie Christine -laivaan, joka yhtenä UPM:n merikuljetusten uusista aluksista käyttää polttoaineena nesteytettyä maakaasua (LNG) tai laivapolttoainetta. Sellulasti puretaan Puolan Stettinissä ja Hollannin Flushingissa, joista havu- ja koivusellupaalit jatkavat matkaa asiakkaille Euroopan eri maihin.
Eduskunnan talousvaliokunnan mietintö kuljetusyritysten polttoainetuesta on valmistunut. Valiokunta käsitteli hallituksen esityksen, joka perustui hallituksen 1. huhtikuuta tekemään linjaukseen myöntää kuljetusyrityksille tukea. Tuen määrä jää kuitenkin SKALin arvion mukaan alle puoleen luvatusta 75 miljoonasta eurosta. Kuljetusyritysten edunvalvoja SKALin mielestä tämä osoittaa täydellistä ymmärtämättömyyttä kuljetusalan tilanteesta.
Metsähallitus aloittaa jätteillä ja teollisuuden sivuvirroilla tuotetun biokaasun käytön puutavarakuljetuksissaan. Uudella polttoaineella on jopa 90 % vähemmän elinkaaren kasvihuonepäästöjä verrattuna fossiilisiin polttoaineisiin. Kyseessä on ensimmäinen nesteytetyllä biokaasulla (LBG) toimiva täysperävaunullinen puutavarayhdistelmä Euroopassa.
Huhtala Logistics on noussut lyhyessä ajassa merkittäväksi logistiikkayritykseksi kehittämällä toimintaansa rohkeasti ja kestävällä tavalla. Panostus ympäristön ja energian kannalta kestäviin ratkaisuihin, henkilöstöstä huolehtiminen sekä tinkimätön asiakaspalvelu toivat yritykselle vuoden 2022 SKAL Kuljetusyritys -tunnustuksen. Tänä vuonna etsittiin kuljetusyritystä, joka kehittää toimintaansa kestävällä tavalla ja ympäristöystävällisesti.
Raju energian hinnannousu on vaikeuttanut kuljetusyritysten toimintaa kevään ja alkukesän aikana. Kuorma- ja pakettiautoliikenteen kustannukset ovat Tilastokeskuksen mukaan noin 15 prosentin nousussa vuositasolla. Tilanteen vuoksi yritykset kertovat kannattavuutensa heikenneen laajasti kevään aikana. Kannattavuusodotukset alkavalle kesäkaudelle ovat historiallisen synkät. Polttoaineen hinta on nyt taas lähtenyt nousuun. SKAL vaatii polttoaineveron alentamista monien EU-maiden tapaan.
Liikenteen palveluiden parantaminen yrityksille ja kotitalouksille vauhdittuu, kun alan toimijat ottavat käyttöön kaikille avoimen sääntökirjan. Tavoitteena on edistää alan palvelukehitystä niin tavarakuljetuksissa kuin henkilöliikenteessä helpottamalla muun muassa datan jakamista. Näin liikenneala seuraa vähitellen pankki- ja telekommunikaatioaloja, jotka ovat jo pitkään tarjonneet yhteen toimivia palveluita asiakkailleen.
SKALin mukaan nyt valmisteltu kuljetusalan polttoainetuki on välttämätön ja on saatava nopeasti jakoon. Lausunnoille tulleen tukimuodon suurimpia ongelmia on tuen määrä ja myöhäinen ajoitus. Kuljetusyritysten edunvalvoja SKAL korottaisi tuen määrää, jotta tukeen varattu kokonaisrahamäärä tulisi käytettyä ja esittää sitä myös pakettiautoilla tavaraliikennettä harjoittaville. Lisäksi tuen hakemista tulee aikaistaa.
Kuljetusala on nyt paljon esillä. Polttoaineiden hinnat ovat nousseet räjähdysmäisesti, ja se on tuonut suuria haasteita kuljetusyritysten kannattavuudelle. Silti ilman kuljetusyrittäjiä tavara ei liiku ja Suomi pysähtyy. Mitkä ovat kuljetusalan keinot tilanteen ratkaisemiseksi? Tervetuloa kuulemaan niistä ja tapaamaan Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n johtoa Kannukseen torstaina 19.5.2022.
Kuljetusalan raju kustannusnousu on havahduttanut päättäjät toimiin, joiden vaikuttavuutta päästään pian arvioimaan. Hallituksen varautumisryhmä päätti huhtikuun alussa dieselpolttoaineen jakeluvelvoitteen alentamisesta määräajaksi 7,5 prosenttiyksiköllä vuosina 2022 ja 2023. Muutosta koskeva lakiluonnos hallituksen esitykseksi jakeluvelvoitelain muuttamiseksi on ollut lausuttavana.
Lähetysten jäljitys ja kuljetusten hallinta esineiden internetissä: 5G/LPWAN-tekniikkaa ja telematiikkaa käyttävän GPS-seurannan avulla Dachser Road Logistics asettaa uusia standardeja reaaliaikaiselle seurannalle, saapumisajan ennakoinnille ja pitkän matkan kappaletavaralähetysten visualisoinnille.
Maersk on yksi maailman suurimmista merirahtiyhtiöistä. Se kuljettaa usein kylmäkonteissa lämpötilaherkkää rahtia, kuten hedelmiä, vihanneksia, lihaa ja lääkkeitä. Näiden kylmäkonttien lämpötila vaatii jatkuvaa valvontaa. Mahdolliset pienetkin poikkeamat on korjattava nopeasti, jotta kuorma ei pilaannu.
Kuljetusalan kustannukset ovat kasvaneet räjähdysmäisesti Venäjän käynnistämän sodan seurauksena. Samaan aikaan näköpiirissä olevat päästövähennyskeinot haastavat alan kannattavuutta. Kuljetusyritysten edunvalvoja SKALin mielestä tiestön kunto ja siihen panostaminen on nähtävä enemmän myös päästövähennyskeinona.
Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry luovuttaa vuoden 2021 Kuljetuskuutio-palkinnon Jari-Pekka Oy:lle tunnustuksena aktiivisesta työstä maanteiden tavaraliikenteen toimintaympäristön parantamiseksi. Jari-Pekka -liikenneasemat ovat palvelleet kuljetusalan ammattilaisia hyvin myös haastavassa koronatilanteessa.
Tänä vuonna 26. huhtikuuta Webfleet Mobility Conference järjestetään jälleen digitaalisena tapahtumana ja se tarjoaa kattavan katsauksen kaluston hallintaan ja tulevaisuuden liikkuvuuteen. Pääpaino on sähköisessä liikkuvuudessa, verkkoon kytkettyjen kuorma-autojen innovaatioissa sekä uraauurtavissa liikkuvuusratkaisuissa ja kumppanuuksissa.
TTS Työtehoseura on tehnyt huomattavan investoinnin kuljetusalan koulutusten opetusvälineistöön hankkimalla uusimmalla tekniikalla varustettuja kuorma-autoja yhdeksän kappaletta sekä seitsemän linja-autoa. Hankittavaan kalustoon kuuluu yksi koulutuskäytössä harvinaisuuksiin lukeutuva sähkökäyttöinen linja-auto. Kalusto sijoittuu Rajamäen, Vantaan sekä Turun toimipisteisiin.
Hallitus tiedotti tänään alentavansa liikennepolttoaineiden jakeluvelvoitetta 7,5 prosenttiyksiköllä vuosina 2022 ja 2023. Päätös laskenee dieselin hintaa noin 12 senttiä litralta. Suomen Yrittäjät esitti jakeluvelvoitteen alentamista maaliskuussa. Yrittäjäjärjestö on tyytyväinen hallituksen päätökseen.
”Kuljetusalan kustannustuki on hallitukselta tarpeellinen vastaus akuuttiin hätätilanteeseen. Odotamme hallitukselta yhä jakeluvelvoitteesta luopumista. Lisäksi pidämme erittäin tärkeänä, että hallitus kiirehtisi ammattidieselin valmistelua”, sanoo liikennepoliittinen asiantuntija Emma-Stina Vehmanen Suomen Yrittäjistä.
Maanteiden tavaraliikenteelle ollaan myöntämässä 75 miljoonaa euroa tukea akuuttiin kassakriisiin. SKAL on pettynyt, että jakeluvelvoitteen poistamisesta määräajaksi ja polttoaineveron alentamisesta ei päästy sopuun. Kustannustukeen liittyvä laki menee valmisteluun ja on pahimmassa tapauksessa käytössä liian myöhään.
Kuljetus & Logistiikka
Artturinkatu 2, Box 29, 20200 Turku
lehti@kuljetuslehti.fi