Tänä vuonna talvikelit alkoivat lähes koko maassa normaalia aikaisemmin – jo lokakuun lopulla. Talvihoidon ennakointiin, valvontaan ja urakoitsijoiden lähtökynnyksiin on kiinnitettävä riittävä huomio, toteaa Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry. Puutteellinen talvihoito aiheuttaa ongelmia liikenteen turvallisuudelle, toimivuudelle, sujuvuudelle ja aikatauluille.
Maanteiden päällystystöitä on perinteisesti tehty öisin etenkin vilkkaimmilla teillä, jos yötyö on vähentänyt liikennehäiriöitä sekä parantanut työ- ja liikenneturvallisuutta. Nyt uudenlaisilla kokeiluilla selvitetään esimerkiksi sitä, missä tilanteissa pystyttäisiin työskentelemään päiväsaikaan nykyistä laajemmin ja tehokkaammin. Taustalla on tutkimustieto yötöiden haitallisuudesta työntekijöiden terveydelle ja turvallisuudelle.
Naarmuttava hiekkapöly ja huonokuntoisista teistä irtoavat kivet vaurioittavat tuulilaseja, mikä johtaa lisääntyvään korjaustarpeeseen sekä liikenneturvallisuuden heikkenemiseen. Kuudetta kertaa järjestetyssä Kirkkaasti turvallisin -tuulilasikampanjassa havaittiin lähes viisi prosenttiyksikköä enemmän kiveniskun vahingoittamia tuulilaseja kuin vuotta aiemmin.
SKAL ja Suomen Tieyhdistys muistuttavat hallitusneuvottelijoita siitä, että Suomen kilpailukyky rapistuu, jos tiestöön ei satsata. Hyväkuntoinen tiestö on myös toimiva päästövähennyskeino. Joukko yrityksiä järjestöjä luovuttivat Tievetoomuksen hallitusohjelmaneuvottelijoille maanantaina 8.5.2023. Yhteensä 1 072 yritystä ja järjestöä jakavat yhteisen huolen tiestön nykykunnosta ja siihen osoitetuista resursseista. Ne vaikuttavat kaikkiin autoa käyttäviin suomalaisiin.
Tiestön talvihoito on puhuttanut jälleen alkuvuodesta, erityisesti raskaan liikenteen ammattilaisten keskuudessa. Tieverkko ja maantiekuljetukset ovat Suomelle elinehto. Siksi kuljetusten on sujuttava turvallisesti ja luotettavasti ympäri vuoden. Tämä ei riittävästi toteudu, toteavat kuljetus- ja logistiikka-alan elinkeinopoliittinen etujärjestö SKAL ja ammattialajärjestö Rahtarit.
SKAL ry:n ja Suomen Tieyhdistyksen käynnistämä Tievetoomus keräsi reilussa kuukaudessa noin 700 allekirjoitusta. Järjestöt ja yritykset eri toimialoilta vaativat, että tiestöstä pidetään parempaa huolta ja sille osoitetaan riittävät resurssit. Tiestön kunto vaikuttaa kaikkiin autoa käyttäviin suomalaisiin: ihmisiin ja eri toimialojen yrityksiin.
Tievetoomus on kerännyt lyhyessä ajassa yli 440 allekirjoittajaa eri toimialoilta. Mukana on esimerkiksi metsänhoitoyhdistyksiä, karavaanareita, kauppakamareita, keskusliittoja, apteekkeja ja eri alojen yrityksiä. Tievetoomuksen suosio osoittaa, että tiestö on monille tärkeä ja sen kunnossapidosta on huolehdittava.
Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n ja Suomen tieyhdistys ry:n valmisteleman 100 järjestöä tiestön puolesta -vetoomuksen on allekirjoittanut viikossa lähes 200 toimijaa. Allekirjoittaneiden yhteisenä huolena ovat tiestön huono kunto ja ylläpitoon osoitettujen resurssien vähyys. Tulevalta hallitukselta odotetaan vahvaa panostusta tiestöön. Allekirjoituksien kerääminen jatkuu.
Yksityisteiden peruskorjaukset ovat ajankohtaista suurella osalla suomalaisista tiekunnissa, kun korjausvelkaa on kerätty vuosikymmeniä. Oman tiekunnan tiet kannattaisi nyt hoitaa kuntoon, koska hyväkuntoinen tie säästää suoraan vuotuisissa kunnossapitokuluissa ja on hyvä sijoitus tuleviksi vuosiksi tai jopa vuosikymmeniksi.
Runsaat sulamisvedet ja sateiset säät ovat aiheuttaneet päällystevaurioita erityisesti eteläisen Suomen vilkasliikenteisellä päätieverkolla. Vauriot saattavat ilmaantua ja laajeta hyvin nopeasti, joten tienkäyttäjiltä vaaditaan varovaisuutta liikenteessä. Asfaltissa olevien reikien paikkaus on haastavaa märissä olosuhteissa.
Maanteiden suolauksesta tulee usein kansalaispalautetta. Jos luvassa on erittäin liukkaaksi muuttuvaa keliä, aloitetaan suolaus jo hyvissä ajoin. Nyt maanteillä tehdään tärkeitä ennakkosuolauksia, joiden avulla mahdollistetaan pienet kerta-annokset. Suolauksen ansiosta päätiet pysyvät paljaina suuren osan talvikaudesta.
Väylävirasto on maan suurimpia infra-alan rakennuttajia. Siksi virasto työskentelee systemaattisesti paremman turvallisuusosaamisen eteen. Väylävirasto järjestää ympäri vuoden koulutuksia etenkin tieverkon ja radanpidon ammattilaisille. Tavoitteena on varmistaa, että kaikilla valtion väyläverkolla toimivilla on turvallisuusasioista ajantasaiset tiedot ja pätevyydet kunnossa. Tunnetuimmat Väyläviraston kurssit ovat Tieturva ja Rataturva -kurssit.
Teiden talvihoitokausi alkoi jo lokakuun alusta Uudenmaan ELY-keskuksen maanteiden hoitourakoissa. Talven hoitotyöt jatkuvat tiestöllä 31.4.2022 saakka. Teiden liukkautta torjutaan jo nyt aamuisin suolaamalla. Teiden talvihoitoon kuuluu lisäksi muun muassa tienpintojen tasaaminen, lumivallien poisto ja liikennemerkkien puhdistaminen.
Valtioneuvostolle, Kaakkois-Suomen vaalipiirin kansanedustajille, Liikenne- ja viestintävirastoon ja Väylävirastoon 28.10.2022 lähetetyssä kannanotossa allekirjoittaneet tahot vaativat, että valtatie 14 Juva–Savonlinna–Parikkalan kehittämiselle osoitetaan rahoitusta valtion vuoden 2023 talousarviovalmistelun eduskuntakäsittelyn yhteydessä. Valtatie 14 on henkilöliikenteen lisäksi tärkeä tieyhteys Savonlinnan seudun elinkeinoelämälle.
Vuonna 2023 perusväylänpitoon ja liikenteen kehittämisinvestointeihin on käytössä vähemmän rahaa kuin kahden viime vuoden aikana. Myös kustannustaso on noussut. Tämä tarkoittaa, että väylien korjausvelka kasvaa ja uusia hankkeita voidaan aloittaa vähemmän. Vähentyneestä rahoituksesta huolimatta Väylävirasto turvaa päivittäisen liikennöinnin teillä, rautateillä ja vesiväylillä.
Kuljetus & Logistiikka
Artturinkatu 2, Box 29, 20200 Turku
lehti@kuljetuslehti.fi