Öljypisteen kyselyn mukaan jopa joka kolmas autoilija ei tiedä autonsa edellisen ilmastointihuollon ajankohtaa. Ilmastointihuolto on järjestelmän toiminnan kannalta tärkeä ylläpitävä huolto, jonka laiminlyöminen voi johtaa ennenaikaisiin korjauksiin. Ilmastointihuoltoa suositellaan tehtäväksi joka toinen vuosi.
Nykyaikaisista autoista löytyy suuri määrä erilaista autoilijan elämää helpottavaa teknologiaa. Tietotekniikka on integroitu autoihin täysin ja se mahdollistaa useiden lisävarusteiden sekä mukavuus- ja turvallisuusvarusteiden toiminnan. Kotimekaanikon kannalta autojen muutos on merkittävä, ja kannattaakin olla tarkkana, jos tarkoituksena on korjata tai huoltaa auto itse.
Auton pelti- ja lasivaurioiden korjauksessa voidaan ympäristökuormaa vähentää korjaamalla vahingoittuneet osat niiden vaihtamisen sijaan tai hyödyntämällä kierrätettyjä osia. Nämä ovat usein myös kustannuksiltaan edullisimmat korjausvaihtoehdot. Kierrätettyjen osien käytössä on Autoklinikan mukaan kuitenkin vielä hyödyntämätöntä potentiaalia. Yhtiö kutsuukin alan toimijat kanssaan nostamaan kierrätysosien käytön uudelle tasolle.
Viime kesän lämpöennätykset saattavat kasvattaa ensi talvena hyytyvien akkujen määrää huomattavasti edellisvuoteen verrattuna. Tavallisenakin vuonna lähes puolet kaikista ajoneuvovahingoista johtuu viallisista 12 voltin akuista. Tilanne on sama polttomoottoriautoissa ja moderneissa sähköautoissa. Sen vuoksi akkuvalmistaja Clarios kehottaa nyt kaikkia autoilijoita tarkistuttamaan 12 voltin akkunsa huoltamolla varmistaakseen niiden kunnon tulevana talvena.
Kun elinkustannukset ja polttoaineiden hinnat ovat ennätyskorkealla, moni kuljettaja etsii tapoja venyttää penniä. Moni suomalainen haluaa nyt torjua elinkustannusten nousua vähentämällä tarpeettomia automatkoja. Latausratkaisuiden valmistaja CTEK muistuttaa, että säästää voi myös lataamalla auton akkua säännöllisesti.
Espoon Kiilaniityntie 10 tunnetaan Ivecon mäkenä, eikä syyttä sillä samalla tutulla paikalla on toiminut Ivecon myynti ja huolto jo yli 30 vuoden ajan. Kuluvan vuoden aikana korjaamo on remontoitu lattiasta kattoon ja toukokuun puolivälistä se on palvellut asiakkaita uutuuttaan kiiltävissä tiloissa.
Autoilijat kokevat nyt päivittäin, että kadut ja tiet ovat harvinaisen huonossa kunnossa. Isoja ja syviä kuoppia on runsaasti. Hyvällä tuurilla kuoppaan ajosta selviää pelkällä säikähdyksellä, mutta melko usein renkaiden ohjauskulmat saattavat vääristyä. Myös pahempia vahinkoja sattuu, jos syvään kuoppaan ajaa liian kovalla vauhdilla. Seurauksena voi olla jopa rengasrikko, ja myös jousitus tai iskunvaimentimet saattavat vahingoittua.
Talven jäljiltä ajoradalle jäänyt hiekoitus ja tienpinnasta irtoava kiviaines aiheuttavat keväisin runsaasti kiveniskemiä tuulilaseihin. Iskemä tuulilasissa kannattaa korjauttaa aina mahdollisimman pian, jos se on korjattavissa, sillä näin iskukohta ei pääse laajenemaan ja riko koko lasia. Lasin korjauttaminen ajoissa säästää rahaa ja on aina myös ympäristön kannalta kestävämpi ratkaisu.
Suomen talvi on pitkä ja pimeä. Liikenneturvallisuuden kannalta onkin erittäin tärkeää pitää huolta siitä, että näkyvyys on parhaalla mahdollisella tasolla. Jalankulkijoille tämä tarkoittaa luonnollisesti heijastimien käyttöä. Autoilijoiden puolestaan tulisi kiinnittää huomiota ajovalojen käyttöön, lasinpesunestesäiliön sisältöön ja pyyhkijänsulkien kuntoon.
Veho on panostanut viime vuosina voimakkaasti asiakaspalveluun sekä oman, koko maan kattavan myynti- ja huoltoverkoston kehittämiseen. ”Ajoneuvokannat ovat kehittyneet positiivisesti koko maassa ja asiakkaidemme tarpeet ovat muuttuneet. Haluammekin hyötyajoneuvoliiketoiminnassa panostaa asiakkaidemme ajoneuvojen elinkaaren hallintaan.
Kaikenlaiset häiriötekijät kuljettajan näkökentässä ovat turvallisuusriski, ja esimerkiksi pienen kiveniskemän nopea suojaus ja korjauttaminen voi säästää autoilijan hintavalta tuulilasin vaihdolta. Tästä huolimatta Autoklinikan tuore tutkimus paljastaa, että joka neljännen suomalaisen tuulilasissa on korjaamaton kiveniskemä, ja myös haljenneita tai likaisia laseja liikkuu teillä verrattain paljon.
Yli neljännes autoilijoista on joskus lykännyt pelti- tai lasivaurion korjauttamista, koska korjausprosessin aloittaminen on tuntunut työläältä. Autoklinikka vastaa haasteeseen lanseeraamalla uuden sähköisen vahinkotarkastuksen, joka säästää asiakkaan aikaa ja tekee korjausten alulle saattamisesta mahdollisimman helppoa.
Globaalin autoalan ohjelmistotoimittajan CDK:n teettämästä kuluttajakyselystä käy ilmi, että suomalaisista kuluttajista lähes puolet toivoisi voivansa lähettää autonsa vioista tietoa esimerkiksi kuvien kautta. Noin 40 % olisi myös kiinnostunut lataamaan autoliikkeen sovelluksen, jonka kautta voisi hoitaa esimerkiksi ajanvaraukset huoltoon ja saada tarjouksia.
Kuljetus & Logistiikka
Artturinkatu 2, Box 29, 20200 Turku
lehti@kuljetuslehti.fi