Kuljetusalan ammattiliittojen puheenjohtajat kokoontuivat käsittelemään ajankohtaista työmarkkinatilannetta maalla, merellä ja ilmassa. Kuljetusala on toipunut koronasta aiheutuneesta romahduksesta. Kuljetusyritysten matkustajamäärät sekä liikevaihdot ovat osin ylittäneet koronaa edeltävän tason. Kuljetusalalla on monin paikoin kysynnän kasvusta ja alan houkuttelevuuden heikkenemisestä johtuva työvoimapula.
Hallitus ilmoitti alkuvuonna aloittavansa ammattidieselin valmistelun. Ammattidiesel on toimenpide Suomen elinvoiman vahvistamiseen tilanteessa, jossa Suomen logistinen kilpailukyky on heikentynyt. Samalla on kyse päästövähennyskeinojen mahdollistamisesta. Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL, Suomen Yrittäjät ja Keskuskauppakamari vaativat lakiesitystä eduskuntaan syyskaudella 2022.
Liikenne- ja viestintäministeriö on ehdottamassa liikenteen suoritemaksuihin muutoksia, jotka johtavat osalle kuljetus- ja taksiyrityksistä nykyiseen nähden jopa yli kaksinkertaisiin liikennelupamaksuihin. Liikennelupa on yrityksille pakollinen luvanvaraisessa liikenteessä. Korotuksia perustellaan lupakauden pidentymisellä ja järjestelmäkustannuksilla. SKAL ja Taksiliitto pitävät korotusesitystä kohtuuttomana.
Helsingin seudun tuotannon nousujohteinen trendi on hiipumassa. Ennakkoarvioiden mukaan kasvu on tasaantunut, ja tuotanto on kääntynyt loivaan laskuun. Kustannusten voimakas nousu on hidastanut tuotannon arvon kehitystä̈ erityisesti teollisuudessa, rakentamisessa ja kaupan alalla. Sen sijaan kuljetusalan yritysten liikevaihto on pysytellyt kasvu-uralla, selviää 29. syyskuuta 2022 julkistetusta Helsingin seudun kauppakamarin toimialakatsauksesta.
EU:n Venäjälle asettamien pakotteiden valvonta on jatkunut kiinteänä osana Tullin päivittäistä valvontatyötä. Eniten pakotteiden alaisissa kuljetuksissa on ollut tietotekniikkaa sekä muuta elektroniikkaa, mutta pakotteet koskevat myös esimerkiksi veneilyyn liittyviä tarvikkeita, droneja ja optisia laitteita. Tulli valvoo pakotteita tavaravirtojen riskianalyysin pohjalta sekä suoraan tullitoimipaikoilla.
VR Transpoint kuljetti elokuussa ennätysmäärän raakapuuta rautateitse kotimaassa – puuta kuljetettiin yli 1,2 miljoonaa kuutiometriä. Vastatakseen kasvavaan kysyntään VR Transpoint on järjestellyt asiakkaiden kanssa yhteistyössä raakapuukuljetusjärjestelmäänsä ja kuljetuskonsepteja uudelleen, mikä on mahdollistanut korkeammat kuljetusmäärät. Tehokkuutta kuljetuksiin tuovat pendeliratkaisut.
Euroopan johtavien verkkokauppa- ja valmistusta harjoittavien yritysten mukaan maantiekuljetukset on tärkein CO2-päästöjen vähentämisalue. Ipsosin ja Volvo Trucksin uusi raportti osoittaa, että yritykset ovat valmiita maksamaan enemmän kuljetusyrityksille, joiden hiilidioksidipäästöt ovat alhaisemmat.
Palvelualojen työnantajat Paltan tuoreen ennusteen mukaan liikenne- ja logistiikka-alan liikevaihdon volyymi kasvaa tänä vuonna vajaat pari prosenttia ja kääntyy laskuun vuodenvaihteessa. Työllisyys ei ole palautunut alalla koronapandemiaa edeltäneelle tasolle, eikä ensi vuodeksi kasvua ole odotettavissa.
Jakeluvelvoitteen alentaminen kesän aikana alensi selkeästi dieselin hintaa, myös raakaöljyn hinta on tullut ainakin hetkellisesti alas. Tästä huolimatta yli puolella SKAL Kuljetusbarometriin vastanneista laski kannattavuus kesän aikana. Kuljetusmäärät eivät kehittyneet ennustetusti, ja loppuvuodelle ennakoidaan kuljetusten kysynnän heikkenemistä. SKAL esittää ammattidieselin kiirehtimistä taantuman torjumiseksi.
Kauppakamarit vaativat hallitukselta välittömiä toimia ammattidieselin käyttöönottamiseksi. Puoli vuotta sitten helmikuussa linjattu valmistelu ammattidieselin käyttöönotosta on edelleen valmistelussa, eikä ratkaisua poikkeuksellisen rajusta hintojen noususta kärsiville alan toimijoille ole saatu aikaiseksi. Kauppakamareiden mukaan tilanne on huolestuttava ja vaikuttaa merkittävästi Suomen kilpailukykyyn.
Kuorma- ja pakettiautoliikenteen kustannukset ovat maaliskuusta 2022 alkaen nousset yhtäjaksoisesti yli kymmenen prosentin vuosivauhtia. Suurimmillaan kuljetusyritysten kustannuskehitystä kuvaavan indeksin vuosinousu oli 18,0 prosenttia kesäkuussa 2022. Jakeluvelvoitteen alentaminen käänsi dieselöljyn hinnan laskuun heinäkuun alussa, mikä taittoi pitkään jatkuneen kustannusnousun 14,3 prosenttiin vuodessa.
Kuljetusala on mukana liikenteen päästöjen alentamisessa. Se merkitsee esimerkiksi fossiilisia polttoaineita hyödyntävän kuljetuskaluston korvaamista vähäpäästöisillä vaihtoehdoilla, mikäli mahdollista. Jotta tämä voisi toteutua, on aikataulun ja keinojen kuitenkin oltava realistisia: – Vaihtoehtoisten käyttövoimien tulee olla aidosti realistinen vaihtoehto kuljetusyrityksille; vain siten voidaan toteuttaa käyttövoimasiirtymä tuhoamatta kilpailukykyämme, sanoo SKALin toimitusjohtaja Anssi Kujala. Kujala puhui Raskaan liikenteen käyttövoimat -seminaarissa Power Truck Show’n yhteydessä perjantaina.
Heinäkuussa voimaan tulleella polttoaineen jakeluvelvoitteen alentamisella on ollut dieselin pumppuhintaa selkeästi laskeva vaikutus. Vaikka hinta on edelleen korkealla tasolla, eri tekijöiden yhteisvaikutuksesta raskaan liikenteen käyttämän dieselin litrahinta on nyt noin 40 senttiä alemmalla tasolla kuin kesäkuussa. SKALin mukaan hallituksen on syytä jo budjettiriihessään tehdä linjaukset, ettei jakeluvelvoitetta kiristetä lähivuosina. Myös ensi vuodelle jo säädetty polttoaineveron korotus tulee perua, vaatii kuljetusyritysten edunvalvoja SKAL.
Tuotantoautojen kustannusten nousu huolestuttaa yrityksissä. Polttoaineiden hinnat tuntuvat kallistuvan päivittäin. Myös muut kulut, kuten renkaiden hinnat, ovat nousseet pelkästään tänä vuonna 10 prosenttia ja pakettiautojen suosittujen mallien hinnat noin 8 prosenttia. Hintojen nousulle ei ole loppua näkyvissä.
Ammattikuljettajien Ajotaidon SM 2022 -kilpailussa ratkottiin parhaimmista parhaat lauantaina 30.7. Jyväskylässä. Rahtarit ry:n jäsenilleen järjestämä kilpailu alkoi teoriakokeella ja kilpailurataan tutustumisella, joiden jälkeen käynnistyi itse ajotaitokilpailu. Ajotaitoradalla kilpailijat suorittivat erilaisia tarkkuutta vaativia tehtäviä, jotka kuvastavat kaikki erilaisia normaaleihin ammattikuljettajien työpäiviin liittyviä tilanteita.
Vaativia ja aikataulutettuja kuljetuspalveluita tarjoava Jyväskylän Tavaralähetit Oy on kasvattanut kalustoaan kahdella Ekeri Module 16 -perävaunulla. Ab Ekeri Oy valikoitui toimittajaksi paljolti asiantuntevan myyjän, valmistajan kotimaisuuden ja nopean toimitusajan sekä luotettavan maineen ansiosta.
Kuljetus & Logistiikka
Artturinkatu 2, Box 29, 20200 Turku
lehti@kuljetuslehti.fi