Sujuvoittaisiko ajantasainen liikenteen häiriötieto hiihtolomamatkaasi tai arkeasi? Liikenne- ja viestintävirasto Traficom on käynnistänyt hankkeen, jonka avulla pyritään saamaan tienkäyttäjien liikkumisen tueksi nykyistä monipuolisemmin ja ajantasaisemmin tietoa tieliikenteen häiriöistä ja muista olosuhteista.
Turvallisuusasetus astuu voimaan vaiheittain vuosina 2021– 2025, aluksi uusien automallien tyypihyväksynnässä ja myöhemmin uusien autojen ensirekisteröinneissä. Suurin osa turvavarustevaatimuksista tulee pakolliseksi jo kahden vuoden kuluttua, mutta osassa järjestelmissä siirtymäaika on neljän tai kuuden vuoden mittainen.
Viisas työmatkaliikkuminen edistäisi pamilaisten työhyvinvointia ja vähentäisi liikenteestä syntyviä hiilidioksidipäästöjä. PAM selvitti työmatkaliikkumisen tilaa ja asenteita jäsenistönsä ja palvelualojen työnantajayritysten keskuudessa. Kyselyyn osallistui yli 9300 työntekijää ja noin 250 työnantajayrityksen edustajaa.
Asiakkaan vastuu kuljetuksen laillisuudesta aktivoi 745 kuljetusyrittäjää vastaamaan SKAL Kuljetusbarometri -kyselyyn. Kysely paljastaa, että lähes kolmannes kuljetusasiakkaista ei ole kiinnostunut ajo- ja lepoaikojen noudattamisesta kuljetuksissaan ja joka neljäs maanrakennusasiakas on edellyttänyt kuljetusyritykseltä ylikuormia.
Sähköauton käyntiääni on lähes olematon useimpiin polttomoottoriautoihin verrattuna. Kuljettajan kohdalla tämä lisää ajomukavuutta, eikä suurin osa suomalaisista koe äänettömyyden olevan ongelma liikenneturvallisuuden kannaltakaan. 44 prosenttia kuitenkin uskoo, että kovemmat äänet tekisivät ajoneuvoista helpompia havaita liikenteessä.
Suomalaiset hyödyntävät reaaliaikaista liikennetietoa liikkumisensa tukena entistä aktiivisemmin. Tämä ilmenee liikenteenohjauskonserni Traffic Management Finlandin liikennetiedon markkinapaikan, Digitrafficin, käyttömäärien kasvusta. Vuonna 2019 Digitrafficiin tehtiin jo 14 miljoonaa rajapintakutsua päivässä.
Riittävätkö päiväajovalot? Onko perä pimeä? Ajatko pitkillä? Kuljettaja on aina vastuussa siitä, miten käyttää ajoneuvonsa valoja. Lue Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin Jussi Pohjosen vinkit valojen käyttöön ja näkymiseen liikenteessä vuoden pimeimpään aikaan – tiivistetysti: näe ja näy, mutta älä häikäise.
Kuorma-autoissa on yleistynyt laiton auton päästöjä vähentävien laitteiden kiertäminen eli päästömanipulointi. Manipulointi kasvattaa auton päästöt moninkertaiseksi. Laittomat päästömanipulaatiot aiheuttavat kuljetusalalle epätervettä kilpailua, sillä laitteistojen purkamisella pyritään kustannussäästöihin.
Marraskuu on hirvi- ja valkohäntäpeurakolarien ruuhka-aikaa. Kyselytutkimuksen mukaan alle puolet autoilevista suomalaisista arvioi osaavansa toimia oikein, jos ajaisi hirvi- tai peurakolarin. Eläinkolareiden varalta päivystävät metsästäjät eivät marraskuussa nuku täysiä öitä etenkään tiheimmillä peura-alueilla.
Tallinnan tunnelin esisuunnittelusta vastanneet A-Insinöörit ja Pöyry ovat sopineet Finest Bay Area Development Oy:n kanssa puitesopimuksen suunnittelupalveluista rautatietunnelin rakentamiseksi Suomen ja Viron välille. Puitesopimuksella sovitaan tunnelihankkeen suunnittelun pelisäännöistä ja työnjaosta.
Kuljetus & Logistiikka
Artturinkatu 2, Box 29, 20200 Turku
lehti@kuljetuslehti.fi