Tielläliikkujien velvollisuuksiin kuuluu onnettomuustilanteissa muiden auttaminen ja avun hälyttäminen. Pahimmillaan autoilijat voivat käytöksellään aiheuttaa vaaratilanteita tai lisäonnettomuuksia. Liikenneonnettomuuksiin kuuluu myös asian hoitaminen vakuutusyhtiön kanssa. Kokosimme Poliisin ja vakuutusyhtiön ohjeet oikeanlaiseen toimintaan onnettomuustilanteessa.
Lähes vuosi sitten kerroimme lehdessämme (1 / 2018) uudesta innovaatiosta nimeltä VR Safe. Kyseessä on siis virtuaaliteknologiaa hyödyntävä koulutustyökalu, joka on suunniteltu kuljettaja- ja ensiapukoulutuksiin. Onko parempaa tapaa harjoitella onnettomuustilanteessa toimimista, kuin olla itse mukana tilanteessa?
Liikenne- ja viestintäministeriö aikoo nopealla aikataululla saattaa voimaan asetuksen, joka sallisi jopa yli 34-metristen ajoneuvoyhdistelmien käytön liikenteessä ilman erillistä lupamenettelyä. Nykyinen enimmäispituus on 25,25 metriä. Suomi olisi ensimmäinen maa Euroopassa, joka sallisi yli 30-metriset rekat.
Syksyn lähestyessä vanhemmat kyyditsevät taas lapsiaan tiuhaan tahtiin kouluun ja harrastusten pariin, ja näyttävät näin esimerkkiä liikennekäyttäytymisestä myös takapenkille. Merkittävä osa vanhemmista on kuitenkin menettänyt hermonsa tai rikkonut liikennesääntöjä myös silloin, kun autossa on lapsia.
020202 Palvelu ja taksipalveluita tarjoava Menevä ovat solmineet yhteistyösopimuksen, jonka tavoitteena on tarjota suomalaisille laadukkaita ja hinnaltaan kilpailukykyisiä taksipalveluita, myös taksiliikenteen vapautuessa. 020202 Palvelu on kotimainen puhelinpalvelu, joka avustaa asiakkaita muun muassa taksiasioissa.
Kuljetus & Logistiikka
Artturinkatu 2, Box 29, 20200 Turku
lehti@kuljetuslehti.fi