Raahen satamalla on vahva asema niin yleis- kuin projektikuljetuksissa. Projektikuljetusten osuutta kasvattavat erityisesti Pohjois-Pohjanmaan tuulivoimalahankkeisiin liittyvät komponentti- ja tavarakuljetukset. Niiden käsittelyssä tarvitaan usein erikoiskalustoa ja erityisosaamista, mutta myös oikeankokoista sataman ja tieverkoston mitoitusta.
erry Terminal Turku-hankkeen infrastruktuuria, logistiikkaa ja turvallisuutta kehittävien toimenpiteiden suunnittelu alkaa toden teolla, kun siihen liittyvän Ferry Port Turku -projektista järjestetään kick-off-tapaaminen 15. joulukuuta. Mukana tapaamisessa on edustajia Wegasta, CINEAsta sekä Traficomista.
Suomen satamat panostavat vahvasti toimintansa kehittämiseen vuosina 2021–2025. Suunniteltujen investointien kokonaismäärä on kyselyn perusteella yli miljardi euroa, mikä on 17 prosenttia enemmän kuin vuosina 2016–2020 toteutetut investoinnit. Osa satamista on myös ryhtymässä rakentamaan digitaalisia valmiuksia vuosina 2021-2025.
Ferry Terminal Turku -hanke eteni jälleen, kun Turun kaupunkiympäristölautakunta hyväksyi tiistaina asemakaavaluonnoksen, jossa käsitellään hankkeen pääperiaatteita. Lautakunta päätti kokouksessaan matkustajasataman likimääräisestä sijainnista sekä alustavasta enimmäiskorkeudesta terminaalirakennukselle.
Suomalaiset teknologiayhtiöt Vaisala ja Unikie mahdollistavat yhteistyöllään paikallisen täsmäsäätiedon paremman hyödyntämisen satamissa. Vaisalan sääasemaratkaisu kokoaa satama-alueelta reaaliaikaisen paikallissään havainnot. Yhdistettynä Unikien kehittämään satamien reaaliaikaiseen tiedonjako- ja ohjausjärjestelmään se tehostaa satamien toimintaa ja parantaa turvallisuutta.
Raahen ja Pyhäjoen seutu muodostavat yhden Suomen merkittävimmistä energiainvestointien keskittymistä. Maatuulivoimalaprojektien ohella myös merituulivoima eli offshoretuulivoima tekee alueelle tuloaan. Maanahkiaisen alueen merituulivoimalat on jo kaavoitettu, mutta rakennuspäätöstä odotellaan vielä.
Raahen satama käynnisti viime vuoden puolella digitointiprojektin yhteistyössä VRT Finlandin kanssa. Projektin aikana kaikki satama-alueen omaisuutta ja toimintaa koskeva tieto kerätään samaan GISGRO-verkkopalveluun. Uutta digijärjestelmää pääsevät hyödyntämään sataman oman henkilökunnan lisäksi myös asiakkaat ja sidosryhmät.
Rauman teollisuudesta kuuluu hienoja uutisia, sillä kaksi alueen merkittävää toimijaa tiivistää yhteistyötään entisestään. Euroports Finland ja Metsä Groupiin kuuluva Metsä Fibre ovat allekirjoittaneet monivuotisen palvelusopimuksen, jonka myötä satamaoperaattori huolehtii Raumalle rakennettavan maailman moderneimman sahan valmiiden tuotteiden satamakäsittelystä.
HaminaKotkan satamassa kokeillaan Elisan 5G-privaattiverkon hyötyjä sataman palveluiden tuottamisessa ja digitaalisuuden edistämisessä. Satama-alueella toimivat yritykset käyttävät verkkoa muun muassa sataman logistiikkaa, työturvallisuutta ja ekologisuutta kehittävien palveluiden testaukseen. 5G:n nähdään tuovan merkittäviä mahdollisuuksia sataman käyttäjille.
Ranskalaiseen Samat -konserniin kuuluva Samat Nordic Oy investoi yhteensä 15 miljoonaa euroa uuden säiliöterminaalin rakentamiseen Haminan satamaan. Kyseessä on yhteistyö Fintoilin mäntyöljyjalostamon kanssa, jonka välittömään läheisyyteen myös Samat Nordicin säiliöterminaali rakentuu. Terminaalihanke on Samat Nordicin suurin yksittäinen investointi yrityksen historiassa.
Raahen Satama on kehittyvä ja kasvava, Perämeren toiseksi suurin ja yksi Suomen vilkkaimmin liikennöidyistä satamista. Tavaraliikenteen määrä oli vuonna 2019 noin 5 milj. tonnia. Raahen satamassa on kaksi satamanosaa; Lapaluoto, joka hoitaa pääosin kaupallisia laivauksia, mm. projektikuljetukset ja sahatavaran sekä SSAB, joka hoitaa pääosin omien terästuotteiden laivaukset.
Blue Industry Park (BIP) on yksi Turun kaupungin elinkeinopolitiikan lähivuosien tärkeimmistä hankkeista. Siitä tavoitellaan Euroopan mittakaavassa johtavaa meriteollisuuden tuotanto- ja innovaatiokeskittymää. Blue Industry Parkin tehtävänä on vastata Turun seudun meri- ja valmistavan teknologiateollisuuden kasvutarpeisiin sekä edistää alan tulevaisuuden kilpailukykyä.
Valtaosa Suomen ulkomaankaupan tavaraliikenteestä kulkee maamme satamien kautta. Mutta satamat ovat paljon muutakin kuin eri kuljetusmuotojen välinen lastaus- ja purkupaikka ja lähitulevaisuudessa satamien toimintamalli tulee muuttumaan aika radikaalisti, näin myös Suomen läntisimmässä satamassa Kaskisissa.
Kuljetus & Logistiikka
Artturinkatu 2, Box 29, 20200 Turku
lehti@kuljetuslehti.fi