Runsaat sulamisvedet ja sateiset säät ovat aiheuttaneet päällystevaurioita erityisesti eteläisen Suomen vilkasliikenteisellä päätieverkolla. Vauriot saattavat ilmaantua ja laajeta hyvin nopeasti, joten tienkäyttäjiltä vaaditaan varovaisuutta liikenteessä. Asfaltissa olevien reikien paikkaus on haastavaa märissä olosuhteissa.
Euroopan johtava sähköautojen latausverkostotoimija IONITY ja Eltel rakentavat yhdessä seuraavan aallon IONITY:n huippunopeita HPC-latausasemia. Asemat tulevat sijaitsemaan eri puolilla Suomea ja rakentaminen alkaa vuoden 2023 alkupuoliskon aikana. Eltel arvioi uuden sopimuksen arvoksi noin 2-3 miljoonaa euroa seuraavien kahden vuoden aikana.
Palvelutasoltaan ajasta jäänyt väyläverkko heikentää liikenteen turvallisuutta ja sujuvuutta monilla joulun aikaan vilkkailla yhteysväleillä. ”Tarvitsemme rohkean vision verkon uudistamisesta – se säästää ihmishenkiä ja parantaa Suomen kokonaisturvallisuutta”, INFRAn toimitusjohtaja Paavo Syrjö sanoo.
Eduskunta on myöntänyt Turun ratapihan kehittämiseen ja Kupittaa–Turku kaksoisraiteen rakentamiseen lisärahoitusta. Valtion osuutta rakentamisen kustannuksista tarkistetaan 20 250 000 eurolla. Hankkeen toinen osapuoli, Turun kaupunki, on kasvattanut vuoden 2023 talousarviossa investointiosuuttaan vastaavalla summalla. Hankkeen kokonaisbudjetti on 108 miljoonaa euroa. Euroopan unioni on myöntänyt hankkeelle CEF-tukea yhteensä 28,1 miljoonaa euroa.
Valtiokonttorissa on ollut kahden viikon ajan käynnissä polttoainetuen hakuaika. Polttoainetuki koostuu kuljetusyrityksille maksettavasta kuljetustuesta ja työkoneyrityksille maksettavasta polttoöljytuesta, joita haetaan samalla hakemuksella Valtiokonttorin sähköisen asiointipalvelun kautta. Tuki kompensoi helmikuussa 2022 alkanutta äkillistä polttonesteiden hinnan nousua, joka alkoi Venäjän hyökättyä Ukrainaan.
Yli puolet yrityksistä kertoo, että lakia ei ole noudatettu, kun maksuaikoja on pidennetty. – On väärin, että pienet yritykset toimivat isompien yritysten pankkina. Maksuaikalakia ei noudateta, ja siksi viranomaisten pitää alkaa valvoa sen noudattamista. Tästä tarvitaan nopeasti hallituksen esitys eduskuntaan, Suomen Yrittäjien lainsäädäntöasioiden päällikkö Tiina Toivonen sanoo.
Hailuodon kiinteä yhteys -hankkeen toteutuksen valmistelu etenee. Jotta yhteyden rakentamiseen liittyviä valmistelevia töitä olisi mahdollista aloittaa ensi keväänä, käynnistetään vielä ennen talvea tiesuunnitelmaan perustuva maantietoimitus. Vesilupaa edellyttäviä töitä ja varsinaista rakentamista ei voida aloittaa ennen lainvoimaista vesilupaa.
Väylävirasto on maan suurimpia infra-alan rakennuttajia. Siksi virasto työskentelee systemaattisesti paremman turvallisuusosaamisen eteen. Väylävirasto järjestää ympäri vuoden koulutuksia etenkin tieverkon ja radanpidon ammattilaisille. Tavoitteena on varmistaa, että kaikilla valtion väyläverkolla toimivilla on turvallisuusasioista ajantasaiset tiedot ja pätevyydet kunnossa. Tunnetuimmat Väyläviraston kurssit ovat Tieturva ja Rataturva -kurssit.
Peab Asfalt testasi uutta biopohjaista menetelmää sorateiden pölynsidontaan. Bang&Bonsomerin Säkylässä valmistama kotimainen sideaine, nimeltään FIBRY MFC RC, pohjautuu sokerintuotannossa syntyvään sivuvirtaan. Kun sokeri otetaan juurikkaasta talteen, jäljelle jäävä materiaali voidaan hyödyntää sideaineen valmistuksessa.
Valtioneuvostolle, Kaakkois-Suomen vaalipiirin kansanedustajille, Liikenne- ja viestintävirastoon ja Väylävirastoon 28.10.2022 lähetetyssä kannanotossa allekirjoittaneet tahot vaativat, että valtatie 14 Juva–Savonlinna–Parikkalan kehittämiselle osoitetaan rahoitusta valtion vuoden 2023 talousarviovalmistelun eduskuntakäsittelyn yhteydessä. Valtatie 14 on henkilöliikenteen lisäksi tärkeä tieyhteys Savonlinnan seudun elinkeinoelämälle.
Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n Tampereella koolla oleva hallitus arvostaa Suomen hallituksen ratkaisuja, joilla helpotetaan Venäjän hyökkäyssodan kiihdyttämää kuljetusalan kustannuskriisiä, mutta muistuttaa samalla, että kustannusten helpottamiseksi tarvitaan pitkäaikaisia systeemisiä toimia. Jo luvatun ammattidieselin suhteen ollaan kriittisessä pisteessä.
Energiavirasto sai 158 tarjousta sähköautojen suuritehoisista latauspisteistä ja kolme tarjousta uusiutuvan vedyn tankkauspisteistä juuri päättyneessä investointituen tukikilpailussa. Tuesta kilpailevat sähköautojen suuritehoiset latauspisteet ovat teholtaan yhä parempia ja soveltuvat aiempaa useammin raskaan liikenteen ajoneuvon lataamiseen. Joka toinen kilpaileva hanke tarjoaa myös mahdollisuuden korttimaksuun.
Vuonna 2023 perusväylänpitoon ja liikenteen kehittämisinvestointeihin on käytössä vähemmän rahaa kuin kahden viime vuoden aikana. Myös kustannustaso on noussut. Tämä tarkoittaa, että väylien korjausvelka kasvaa ja uusia hankkeita voidaan aloittaa vähemmän. Vähentyneestä rahoituksesta huolimatta Väylävirasto turvaa päivittäisen liikennöinnin teillä, rautateillä ja vesiväylillä.
Kuljetus & Logistiikka
Artturinkatu 2, Box 29, 20200 Turku
lehti@kuljetuslehti.fi