Autojen haitallisia lähipäästöjä vähennetään yleisimmin AdBlue-lisäainetta käyttävillä katalysaattoreilla tai pakokaasujen takaisinkierrätyksellä. Kuljetusyritysten edunvalvoja Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry kysyi jäseniltään autojen päästövähennyslaitteistojen toimintavarmuudesta käytännön olosuhteissa. Vastausten perusteella päästövähennyslaitteet toimivat huonosti Suomen talviolosuhteissa.
Päästövähennystavoitteet ohjaavat vahvasti liikennesektorin kehitystä. Raskaan liikenteen siirtymä vähäpäästöiseen liikenteeseen edellyttää, että raskaan liikenteen jakeluinfra on otettu huomioon. Nykyiset 14 raskaan liikenteen nesteytetyn kaasun tankkausasemaa ovat auttamattomasti liian vähän, toteaa SKAL lausunnossaan kansallisesta jakeluinfraohjelmasta. SKAL on julkaissut tammikuussa myös ”Millä energialla kuljetamme” raportin raskaan liikenteen käyttövoimasiirtymästä.
Raskas liikenne pystyy vastaamaan ilmastohaasteisiin, jos liikenteen sähköistymisen rinnalla panostetaan myös kaasuun ja vetyyn, ilmenee Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n käyttövoimaraportista. Raportissa käyttövoimasiirtymää käsitellään raskaan kaluston näkökulmasta. Linjaukset kiteytyvät 12 toimenpiteeseen, joilla luodaan edellytyksiä investoida kuljetuskalustoon ja jakeluinfraan.
Biokaasun käytön lisääminen raskaan liikenteen polttoaineena on yksinkertainen ja taloudellinen tapa vähentää liikenteen ympäristökuormitusta. Metaani on paljon haitallisempi kasvihuonekaasu kuin hiilidioksidi, mutta käyttämällä sitä polttoaineena voidaan vähentää luontaisesti syntyneen metaanin haitallisia ilmastovaikutuksia.
Kuljetusyritysten edunvalvojan SKAL ry:n järjestämä laaja liikennelaskenta osoittaa, että ulkomaisten kuorma-autojen osuus Suomen tieverkolla on kasvanut yli 30 prosenttia vuodesta 2017. Ulkomaisen liikenteen osuus kaikesta raskaasta liikenteestä on nyt 12,2 prosenttia. Suomessa on korkea aika ottaa käyttöön raskaan liikenteen tiemaksu, jolla kasvava ulkomainen liikenne alkaa maksaa tieverkon käytöstä.
Pohjoismaiden kaasuinfrastruktuuri laajeni Ruotsissa, kun Gasum avasi uuden kaasutankkausaseman Göteborgin Tuveen. Uusi asema palvelee raskasta liikennettä ja tarjoaa vähäpäästöisiä polttoaineita eli nesteytettyä maakaasua (LNG) ja nesteytettyä biokaasua (LBG). Yhteistyössä Volvon kanssa kehitetty asema edistää maantiekuljetusten siirtymistä puhtaampiin energianlähteisiin.
Olipa vastapuoli liikkeellä autolla, polkupyörällä tai kävellen, kuorma-auton kanssa tapahtuva liikenneonnettomuus johtaa helposti vakaviin seurauksiin osapuolten koko- ja painoeron takia. Vaikka vastapuoli olisi toinen kuorma-auto, kolari on usein vakava. Mercedes-Benz Trucksin lähtökohta onkin aina ollut se, että tällaiset onnettomuudet pitää voida mahdollisuuksien mukaan välttää kokonaan, tai ainakin niiden seurauksia pitää kyetä lievittämään tuntuvasti.
Gasum vahvisti Pohjoismaista raskaan liikenteen kaasutankkausasemaverkostoaan Liedon uuden aseman myötä. Avantin yritys- ja teollisuusalueelle 10-tien varrelle avautunut asema palvelee raskasta runkoliikennettä ja auttaa kuljetusalan yrityksiä vähentämään päästöjään kustannustehokkaasti. Vähäpäästöisten polttoainevaihtoehtojen käyttö lisääntyy EU:ssa, kun yritykset pyrkivät vastaamaan niin päästövähennystavoitteisiin kuin kuluttajien toiveisiin.
Kuorma- ja linja-autonkuljettajien ammattipätevyyskoulutuksen vaatimuksia tarkennetaan ammattipätevyyttä koskevan asetuksen muutoksilla. Muutokset liittyvät direktiivin (EU) 2018/645 täytäntöönpanoon. EU-direktiivin edellyttämät muutokset on pantu osin täytäntöön heinäkuun puolivälissä voimaan tulleilla ajokorttilain ja liikennepalvelulain muutoksilla.
Uuden raskaan liikenteen mittaus- ja tunnistusjärjestelmän rakennustyöt ovat valmistumassa satamassa. Viking Linen kentälle rakennettava järjestelmä ovat merkittävä parannus laivojen rekkalastaukseen. Rekkojen tunnistus, punnitus, mittaaminen ja kuvaaminen tuovat turvallisuutta ja helpottavat aluksen entistä tehokkaampaa ja tasapainoisempaa lastausta, mikä tuo puolestaan energiatehokkuutta.
Kuorma-autoissa on yleistynyt laiton auton päästöjä vähentävien laitteiden kiertäminen eli päästömanipulointi. Manipulointi kasvattaa auton päästöt moninkertaiseksi. Laittomat päästömanipulaatiot aiheuttavat kuljetusalalle epätervettä kilpailua, sillä laitteistojen purkamisella pyritään kustannussäästöihin.
ExxonMobil ja Öljycenter ovat vahvistaneet yhteistyötään solmimalla virallisen yhteistyösopimuksen. Sopimus pitää sisällään teollisuuden, raskaankaluston sekä merenkulun voiteluaineita ja palveluita. Sopimus on ainutlaatuinen Suomessa, sillä ExxonMobililla ei aiemmin ole ollut virallista yhteistyökumppania teollisuuden voiteluaineiden puolella kotimaassa.
Telia toi markkinoille logistiikka-alalle kehitetyn Telia Connected Vehicle -palvelun, joka tuo älyn raskaaseen kalustoon ja auttaa muun muassa ekologisen ajotavan edistämisessä. Täysin uudenlainen digitaalinen alusta auttaa raskaan liikenteen toimijoita vähentämään polttoaineen kulutusta jopa 12 prosenttia.
Kuljetus & Logistiikka
Artturinkatu 2, Box 29, 20200 Turku
lehti@kuljetuslehti.fi